Lietuvos keliuose ir miestų gatvėse šiemet išbarstyta rekordiškai daug smėlio ir druskos mišinio. Visiškai išvalyti miestų gatves nuo šių teršalų geriausiu atveju pavyks iki gegužės. Valymo darbų intensyvumas priklausys ir nuo vairuotojų suprati ngumo.
Darbininkams išdalyti respiratoriai
Šiauliuose ir Radviliškyje gatves prižiūri AB „Specializuotas transportas“. Pasak bendrovės direktoriaus, miestų gatvės, kiek leidžia galimybės, yra tvarkomos ir prižiūrimos.
„Moterys ir vyrai valo gatves ir pėsčiųjų takus rankiniu būdu su specialia įranga. Surenkamas po žiemos barstymo likęs smėlis ir kitos sąšlavos: druskos likučiai, nuokritos, šiukšlės. Sąšlavos sušluojamos į dideles atskiras krūvas, kurias surenka speciali ratuota technika. Paskui viskas vežama į sąvartyną“, – sakė AB „Specializuotas transportas“ direktorius Rolandas Stanys.
Paklaustas, ar darbuotojams saugu valyti smėlį, susimaišiusį su druska ir kitomis kenksmingomis medžiagomis, gatvių priežiūros bendrovės direktorius tvirtino, kad darbuotojams yra išdalyti respiratoriai.
Tvarkymo darbus stabdo žema oro temperatūra dienomis ir naktinis šaltukas. „Pietinėse gatvės pusėse kai kur dar laikosi ledas. Šiukšlės sušalusios, tad dar reikia palaukti šiltesnių orų“, – sakė R.Stanys.
Klaipėdoje gatvių valymo darbus taip pat stabdo vėsūs orai. „Šiuo metu, kiek leidžia gamtos sąlygos, smėlis valomas nuo pėsčiųjų takų. Naktimis vis dar pašąla ir dar yra neištirpusio sniego, tad vakuuminėmis mašinomis ir rankiniu būdu valyti smėlį yra sunku“, – sakė UAB „Klaipėdos želdiniai“ direktorius Gediminas Valasinas.
Vairuotojams, besiskundžiantiems kelininkų darbais, reikėtų nepamiršti, kad nuo jų pačių labai daug priklauso, ar greitai bus nuvalyta kelio danga. Pasak R.Stanio, kelininkai turi daugiau skundų vairuotojams, o ne vairuotojai kelininkams.
„Transporto priemonės yra paliekamos ant gatvių važiuojamosios dalies, tad valymo darbai tampa komplikuoti. Prašome, kad vairuotojai būtų supratingi“, – sakė vairuotojų geranoriškumu tikintis R.Stanys.
Rekordiniai smėlio kiekiai
Utenoje smėlio surinkimo darbai prasidėjo nuo pirmadienio. „Dirbame tik tose gatvių dalyse, kur prie kelio borto nėra sušalusio ledo. Tokių gatvių yra dar labai nedaug. Storiausias smėlio sluoksnis dabar valomas krautuvais su specialiai tam paruoštais kaušais. Taip apvalius gatves leisime specialias šlavimo mašinas, kurios drėkina paviršių ir surenka sąšlavas“, – pasakojo UAB „Utenos komunalininkas“ direktoriaus pavaduotojas Rimantas Kaušylas.
Pasak R.Kaušylo, galutinai gatvės turėtų būti nuvalytos iki gegužės 1-osios.
Šią žiemą į Vilniaus gatves buvo išbertas rekordinis smėlio ir druskos mišinio kiekis – net 25 tūkst. kub. m. Druskos mišinio – dar apie 13 tūkst. kub. m. Įprastą žiemą sostinės gatvėms barstyti užtekdavo iki 15 tūkst. kub. m smėlio ir druskos mišinio. Vilniuje gatvės bus tik šluojamos. Plauti jas numatoma vasarą.
Vilnietį Sigitą labiausiai erzina miesto gatvėse sušluotos ir ant važiuojamosios dalies paliktos smėlio krūvelės. „Argi negalima tą smėlį sušlavus iš karto ir išvežti? Verkių gatvėje jau kelinta diena tos krūvelės kėpso, o pravažiuojančios mašinos sušluotą smėlį vėl išsklaido“, – pasipiktinimo kelininkų darbais neslepia Jeruzalės rajone gyvenantis vilnietis.
Labiausiai apleistas Kaunas
Kauniečiams nerimą kelia ne išbarstyto smėlio ir druskos kiekiai, bet atsivėrusios naujos didelės duobės jau ir taip labai prastai tvarkomose miesto gatvėse. „Neįmanoma normaliai net į darbą nuvažiuoti. Visada reikia žiūrėti, kad ratų duobėse nepaliktum“, – sakė Vičiūnų mikrorajone gyvenantis Linas, kasdien į darbą centre važiuojantis jau labai seniai remonto nemačiusiu A.Juozapavičiaus prospektu. Jei nebus imtasi kokių nors priemonių, greitai šia gatve bus galima važiuoti tik traktoriais ar sunk vežimiais. Vairuotojai, bandydami aplenkti didžiules duobes, rizikuoja susidurti su kitais automobiliais ir važinėja tarsi slalomo trasomis. Vargu ar dar kur nors Lietuvoje pamatysi tokių gatvių. Pasak Lino, Panemunės ir Žemųjų Šančių rajonai tiesiog skendi smėlyje.
Vismantas ŽUKLEVIČIUS