JAV ir jų sąjungininkės turi pakankamai problemų Irake, kur beveik kasdien puldinėjamos jų pajėgos, ir šią savaitę buvo įvykdytas pirmas teroro išpuolis prieš Jordanijos ambasadą. Tačiau dabar, lyg to būtų negana, čia kilo pirmieji smurtiniai civilių gyventojų protestai prieš benzino trūkumą ir kasdieninius elektros atjungimus. Per riaušes Basroje šeštadienį buvo sužeisti septyni britų kariai.
Antrojo pagal dydį Irako miesto gyventojai apmėtė juos akmenimis, padeginėjo automobilius, degančiomis padangomis blokavo kelias gatves, padegė Kuveito tanklaivį ir skandavo šūkius prieš užsieniečius.
Basroje, kitose Irako vietose ir net sostinės Bagdado priemiesčiuose kasdien prie degalinių nusitiesia kilometrinės eilės.
Irakas turi antras pagal dydį pasaulyje naftos atsargas. Tačiau po JAV invazijos susiklostė paradoksali situacija, kad anksčiau pirmą vietą pasaulyje pagal gavybos apimtis užėmusi šalis, anot JAV civilinės administracijos, turi importuoti dyzeliną, benziną ir suskystintas dujas iš Jordanijos, Kuveito ir Turkijos.
Dėl degalų stygiaus sąjungininkai kaltina kontrabandą ir sabotažą. Juos Irako administratorius Polas Bremeris (Paul Bremer) apibūdina kaip "nusikaltimą prieš visus irakiečius". Anot jo, dėl susirūpinimą keliančių kontrabandos apimčių kai kuriose Irako vietose ėmė trūkti benzino ir dyzelino. Tai, kad Irakui 13 metų buvo taikomos griežtos Jungtinių Tautų (JT) sankcijos, kad per karą su Sadamo Huseino (Saddam Hussein) režimu buvo susprogdintos gamyklos ir vamzdynai, kad sunerimę gyventojai viską perka atsargai, to P. Bremeris (Paul Bremer) nemini.
Sąjungininkų pajėgos iki šiol sulaikė per 100 nedidelių kontrabandininkų laivų. Suimta ir teismams perduota daugiau kaip 150 kontrabandininkų. Iki šiol sėkmingiausią reidą surengė Didžiosios Britanijos karinis jūrų laivynas, penktadienį šiaurinėje Arabijos įlankos dalyje sulaikęs laivą su nelegaliu 1,1 tūkst. tonų dyzelino kroviniu. "Navstar 1" yra registruotas Panamoje, o dauguma įgulos narių - ukrainiečiai.
Irake, anot ekspertų, klesti benzino ir dyzelino kontrabanda bei atitinkama juodoji rinka. Irako pusėje prie sienos su Jordanija JAV pajėgos neseniai konfiskavo dešimtis didžiulių rezervuarų, stovėjusių viduryje dykumos, kur kažkas į juos pripildavo degalų. Be to, armijos automobiliai dabar pradėjo lydėti benzinvežius, kad šių kas nors nepavogtų ar kad jie neišpiltų savo krovinio kitur, negu nurodyta.
Nelegalus naftos produktų eksportas nėra naujas reiškinys. Nušautas S. Huseino (Saddam Hussein) sūnus Udajus (Uday) tariamai turėjo visą laivyną, kuriuo, apeidamas JT embargą, gabendavo naftos produktus į užsienį. Šiandien, pasak JAV administracijos, iš kontrabandos pelnosi pirmiausia buvusios valdančiosios partijos funkcionieriai. Jiems priklausantys nedideli laivai su kontrabandiniu kroviniu slepiasi tarp žvejybinių laivų, bando įplauti į teritorinius Irano vandenis, o iš ten pasiekti tarptautinius vandenis.
Oro temperatūrai apie vidudienį siekiant 50 laipsnių Celsijaus, degalų, suskystintų dujų ir dyzelino trūkumas turi didelį tiesioginį poveikį paprastų žmonių gyvenimui. Šalyje taupymo sumetimais kasdien po kelias valandas išjungiamas elektros tiekimas, tad norint įsijungti bent jau kondicionierių, reikia generatoriaus. O generatoriai, kaip ir automobiliai, neveikia be kuro.
Vienas nepasitenkinimo protrūkis jau įvyko britų kontroliuojamoje Basroje.
Už 100 kilometrų į pietus nuo Bagdado esančios Chilos gyventojai murmėdami dar taikstosi su padėtimi. Šiame 300 tūkst. gyventojų mieste automobiliai prie degalinių stovi kilometrinėse eilėse. Vieni irakiečiai paliko savo automobilius ir "užmiršo" juos. Kiti snaudžia šešėlyje, tikėdamiesi, kad pasirodys automobilis-cisterna su kuru. Anot Chilos merijos, mieste nėra nė lašo benzino ar dyzelino.
Vietos gyventojų tvirtinimu, benzinas dabar yra dešimt kartų brangesnis negu prieš karą, dyzelinas pabrango apie 15 kartų, o suskystintos dujos - beveik 20 kartų.