Šeštadienį (birželio 6 d.) Paryžiaus Odeon teatro salė Berthier bulvare paskutinį kartą atvėrė savo scenos uždangą Eimunto Nekrošiaus spektakliui „Faustas“ pagal J.W.Goethe‘s dramą.
Teatras „Meno Fortas“ baigė dvi savaites trukusias gastroles Prancūzijos sostinėje, kurių metu buvo parodyta dešimt spektaklių.
Lietuvių spektakliai nepasimetė nepaprastai intensyviame Paryžiaus kultūriniame gyvenime. Jau pirmą vakarą salė, talpinanti daugiau nei keturis šimtus žiūrovų, buvo beveik pilna ir kasdien į spektaklį susirinkdavo vis daugiau žmonių. Taigi E.Nekrošiaus „Faustą“ pamatė bemaž keturi tūkstančiai paryžiečių. Susidomėjimo spektakliu neužgožė nei vykstantis Roland Garros teniso turnyras, nei gedulas dėl žuvusiųjų aviakatastrofoje. Na, o keturis spektaklius žiūrovai palydėjo ne tik plojimais ir ovacijomis, bet ir kojų trypimu – o tai aukščiausias pripažinimo ženklas.
Visažinantys Paryžiaus kritikai buvo kiek santūresni, bet ir jų neliko nepastebėtos įspūdin-giausios „Fausto“ scenos. „Kai kurie išskirtiniai vaizdai išliks atmintyje ilgam. Pavyzdžiui atverstų knygų, kurių lapus drąsko vėjas patalas, primenantis mokslininko beribį žinių apetitą. Arba virvių bangų mūša, piešianti beprotišką elektrokardiogramą, pakto su velniu pasirašymo valandą.“
Prisimindama 1990 metais Paryžiuje rodytą „Pirosmani, Pirosmani“ ir 1998 m. Avinjone „Hamletą“, Le Monde žurnalistė teigia, kad „Nekrošius yra palikęs poetiško teatro prsiminimus ir neprarado sau įprasto gebėjimo perteikti svajonėmis persunktą atmosferą, kuri kartais primena lenką Tadeusz Kantor. Šviesos-tamsos žaismas, grubių elementų dekoracijos su vulkanais-palapinėmis, primenančomis pragaro liepsnas, labai gerai įsikomponavo į Odeono teatro grubaus betono katedrą.“
Didžiai susidomėjusi „Faustą“ žiūrėjo Čilės Santjago teatro festivalio organizatorių delegacija. Panašu, kad po sėkmingo Nekrošiaus teatro debiuto šioje šalyje sausio mėnesį „Hamleto“ spektakliais, 2010 metų pradžioje čiliečių pažintį su Lietuvos teatru pratęs „Faustas“. Gerai spekatklį vertino ir specialiai į Paryžių atvykę ilgamečiai „Meno Forto“ partneriai iš Sao Joao teatro Porto mieste, Portugalijoje.
Lietuvių aktoriai, įveikę pirminį jaudulį ir tam tikrą nervą dėl laukiančio dešimties spektaklių maratono, jau po pirmų spektaklių nurimo ir kiekvieną dieną vaidino vis smagiau ir kūrybiškiau. Paskutinieji spekatkliai atskleidė ir naujų, anksčiau vis nesuskambėdavusių Goethes dramos temų ir spalvų. Na, o patys aktoriai, įsikūrę jaukiame viešbutėlyje Montmartre‘o kalvos papėdėje, jau rasdavo laiko ne tik pasiilsėti, bet ir pasinerti į margą Paryžiaus kasdienybę ir trumpam pasijusti jo gyventojais.
Clichy bulvaras tapo visiškai savas, o Blanche, Tertre, Pigalle aikštės – įprastomis susitikimų vietomis. Dvi savaitės Paryžiuje neprailgo – norintys aplankė Louvre‘o, Orsay, Rodeno muziejus, Kandinskio ir A.Calder‘o parodas G.Pompidour šiuolaikinio meno centre. Kiti pasižiūrėjo įspūdingą Moulin Rouge varjete programą. Dar kiti rinkosi antikvarines senienas Les Puces „blusų“ turguje, klajojo Montmartre‘o ir St.Germain‘o gatvelėmis, ar tiesiog šildėsi saulutėje su paryžiečiais Sacre-Coeur bažnyčios papėdėje ar Luxembourg‘o sode.
Daugumai „Fauste“ vaidinančių aktorių tai paskutinės atokvėpio dienos prieš finalinį naujojo E.Nekrošiaus spektaklio „Idiotas“ pagal F.Dostojevskio romaną kūrimo etapą. Jau šią savaitę „Meno Forto“ trupė išvyksta į Romą, kur, po kelių dienų repeticijų, įvyks spektaklio premjera. Vėliau spektaklis dar du kartus bus parodytas Mantujoje. Liepos 1 dieną įvyks „Idioto“ premjera Vilniuje, Rusų dramos teatre. Bilietai į šį spektaklį buvo parduoti per vieną dieną, taigi nespėjusiems jų įsigyti, teks palaukti rudens.
Sąlyginai „Meno Fortas“ baigs šių metų gastrolių sezoną Izraelyje. Liepos viduryje Tel Avive bus suvaidinti du „Hamleto“ spektakliai. O jau rugpjūčio mėnesį laukia naujos išvykos.
Tauro Čižo fotoreportažas:
Tauras Čižas