Uosto pareigūnams kelia nerimą tai, kad 180 metrų ilgio laivas – registruotas Maltoje ir priklausantis Maltos bendrovei „Ruby Enterprise“ – šiaurine Europos pakrante „šlubuoja“ pakrautas rusiškomis trąšomis iš Rusijos uosto. Nerimaujama, kad tai gali būti Trojos arklys, skirtas sabotuoti kurį nors nieko neįtariantį Europos uostą, skelbia portalas „New York Post“.
„Kai turime reikalų su Rusija ar kitais mums nedraugiškais tarptautiniais veikėjais, visada turime omenyje šią galimybę“, – sakė Lietuvos užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis po to, kai šalies premjeras pranešė parlamentui, kad laivui nebus leista prisišvartuoti.
Dėl panašių Europos lyderių nuotaikų laivas jau kelias savaites plūduriuoja prie pietryčių Anglijos krantų su įtrūkusiu korpusu ir pažeistu sraigtu, o jo valdytojai Jungtiniuose Arabų Emyratuose bando nuraminti visuomenę, kad laivas jai nekelia jokios grėsmės, rašoma „Times“.
Laivo kelionė buvo beveik pasmerkta nuo pat pradžių
Laivas išplaukė iš Rusijos Kandalakšos uosto šalies šiaurės vakarų pakrantėje dar rugpjūtį. Tačiau netrukus jis užplaukė ant seklumos, o pažeidimai greitai užkirto kelią tęsti kelionę į paskirties uostus Afrikoje, rašė „Times“.
Po to kelias savaites laivas plaukiojo aplink Europos pakrantę, veltui ieškodamas draugiško uosto, kuriame galėtų suremontuoti ir atnaujinti laivo korpusą ir sraigtą.
Rugsėjo 1 d. jis nukeliavo į Norvegiją, kur uosto pareigūnai jį sustabdė netoli Tromso miesto, kad inspektoriai galėtų ištirti patirtą žalą, teigia Norvegijos jūrų administracija.
„Buvo apgadintas laivo vairas, sraigtas ir buvo šiek tiek įtrūkimų korpuse, – elektroniniu paštu laikraščiui „Times“ sakė institucijos atstovas. – Kiek mums žinoma, apgadinimai neturėjo įtakos laive esančiam kroviniui“.
Po trijų dienų laivas dingo.
Kitos šalys atsisakė net leisti jam priplaukti, nes baiminosi, kad nestabilus krovinys gali sprogti – panašiai kaip per Beiruto katastrofą, kai 2,75 tonos sveriantis tos pačios cheminės medžiagos krovinys sprogo, nusinešė 190 gyvybių ir pridarė daugiau kaip 15 mlrd. dolerių (13,7 mlrd. eurų) turtinę žalą.
„Ruby“ gabena beveik aštuonis kartus daugiau tos pačios cheminės medžiagos.
This is Russian cargo ship" Ruby".
No port in Europe wants to receive" Ruby" because of the thousands of tons of Russian feritilizer with a potential explosive cargo.There are about nine tons of Ammonium Nitrate and far less exploded in Beirut in 2020.
NEVER TRUST RUSSIA pic.twitter.com/j9ydMQKH5RREKLAMA— Barbara von Bauer🗽 (@BarbaraVonBauer) October 7, 2024
Buvo pasirodęs ir Baltijos jūroje
Laivas buvo atplaukęs ir į Lietuvą. Tuomet buvo kilęs klausimas dėl jo remonto Klaipėdoje, tačiau čia jo taip pat buvo atsisakyta.
Nebuvo jokių piktų kėslų, sakė ministras pirmininkas G. Landsbergis. Tačiau nebuvo galima taip stipriai rizikuoti.
Net Malta jį atstūmė, nors ant laivo „Ruby“ ir plazda Maltos vėliava. Pareigūnai teigė, kad „Ruby“ galėtų prisišvartuoti tik tuo atveju, jei atsikratytų potencialiai pavojingo krovinio, sakė „Times“.
Taigi laivas išplaukė į Didžiąją Britaniją – kaip tik tuo metu, kai buvęs Lietuvos ambasadorius Didžiojoje Britanijoje Eitvydas Bajarūnas pavadino jį „plūduriuojančia megabomba“ ir perspėjo apie Rusijos sabotažą savo komentare, kurią paskelbė vienas Europos politikos analitinis centras. Ir viskas tuo baigėsi.
Russian Floating Bomb Off Kent!
Should we be worried about Ruby?
General cargo ship RUBY is anchored 15 miles off Margate loaded with 20,000 tonnes of potentially explosive mmonium nitrate.https://t.co/riWluoCYTd#FreeSpeech #FreeSpeechMatters #FreeSpeechUK pic.twitter.com/vAEqrvRKhwREKLAMAREKLAMAREKLAMA— Free Speech Backlash (@fsb_magazine) October 6, 2024
Jungtinė Karalystė laivo nepriima
„Deja, dėl žiniasklaidoje pasirodžiusių spekuliacijų apie šį laivą Jungtinės Karalystės uostų terminalai nenori jo priimti“, – praėjusią savaitę pareiškime teigė laivo valdytojas, rašo „Times“.
Vietoj to „Ruby“ paprašė leisti prisišvartuoti, kad galėtų perkrauti amonio nitratą į kitą laivą ir atlikti remonto darbus. Didžiosios Britanijos valdžios institucijos į tai nieko neatsakė, o sprendžiant iš to, kad laivas jau antra savaitė stovi gerokai nutolęs nuo Didžiosios Britanijos krantų, teigiamų naujienų jo savininkai neišgirsta.