Natūralu, kad pirmasis laikraščio puslapis yra jo vizitinė kortelė, veidas, svarbi įvaizdžio dalis. Net jei leidinys mums yra labai gerai pažįstamas, jį matome kone kasdien – pirmojo puslapio išvaizda turi visada būti nepriekaištinga. Tarytum dalykinė apranga einant susitikti su skaitytoju.
Todėl iš dizaino perspektyvos pagrindinės pirmojo puslapio užduotys yra šios:
- tinkamai pristatyti leidinį;
- maksimaliai patraukliai ir patogiai pateikti svarbiausius straipsnius;
- sudominti skaitytoją tekstais, esančiais vidiniuose laikraščio puslapiuose;
- padėti orientuotis puslapių gausybėje;
- palikti malonų harmoningo dizaino įspūdį.
Kas gali sukliudyti tai padaryti? Neapdairūs dizainerių, redaktorių ir rinkodaros skyriaus sprendimai. Kokie pavojai tyko kuriant pirmojo laikraščio puslapio dizainą? Peržvelkime juos iš eilės.
Geros ir blogos antraštės
Paprastai jis rašomas ryškiu, kontrastingu šriftu. Klysta tie, kurie jų primargina daug. Geriausia, kai leidinys užsako specialų, būtent jam pritaikytą antraštės šriftą. Jis tampa prekės ženklu, todėl kuo išskirtinesnis, tuo geriau.
Kodėl kartais išrenkama netikusi antraštė? Todėl, kad ir patyrę redakcijų darbuotojai dažnai daro klaidą – pavadinimo variantai būna peržiūrimi tuščiame baltame popieriaus lape. Profesionalai jas renkasi atspausdinę ant pilkšvo popieriaus ir kraštus apklijavę teksto iškarpomis bei reklamomis. Šitaip kur kas geriau matosi pavadinimo privalumai ir silpnosios pusės.
Kad nenukentėtų veidas
Ji turi būti dominuojantis pirmojo puslapio elementas, užimantis ne mažiau pusės puslapio pločio. Stengiamasi, kad į pirmąjį puslapį papultų geriausia numerio nuotrauka.
Atkreipkite dėmesį, kad gerai sumaketuotuose laikraščiuose straipsnio antraštė ir kiti pirmojo puslapio elementai sudėti taip, kad du trečdaliai pagrindinės iliustracijos būtų virš puslapio lenkimo. Jei nuotrauka smulkesnė, žmonių galvos turi būti virš lenkimo, jei tai portretas – bent du trečdaliai veido. Paprastai stengiamasi, kad nuotraukoje nebūtų perlenkta burna ar akys.
Turinio pristatymo darbas
Šiais laikais anonsai retai padeda parduoti laikraštį. Juk pirkdamas kioske laikraštį, dažniausiai net nematai, kas pavaizduota pirmajame puslapyje. Tačiau anonsai vis dar atlieka turinio pristatymo darbą. Pastebėjote, kad anonsai dedami ir virš laikraščio pavadinimo, ir kairėje, ir dešinėje puslapio pusėje. Netinkamiausia vieta laikoma pati puslapio apačia.
Ryškios anonsų dėželės storomis kraštinėmis ar kitaip dekoratyviai puošti rėmai tik pakenkia, tamsina ir sunkina dizainą. Grakščiau, kai anonsai atskiriami plonomis linijomis, o į sutaupytą plotą sutelpa papildomo teksto. Jei laikraštis spalvotas, tai patyrę dizaineriai anonsų rubrikas nuspalvina taip pat, kaip ir anonsuojamo straipsnio pavadinimus.
Vaizdai ar tekstai?
Kiek straipsnių gali būti ar prasidėti pirmajame laikraščio puslapyje? Kadangi pirmame puslapyje turėtų būti ne mažiau dviejų nuotraukų (o dar anonsų iliustracijos ir reklama), vadinasi, tilptų nuo dviejų iki keturių straipsnių. Išimtiniais atvejais gali būti ir vienintelis straipsnis, bet skaitytojas supras, kad daugiau svarbių žinių nėra ...
Yra teorijų, siūlančių pirmojo puslapio straipsnių visiškai nekelti į kitą puslapį. Blogas tonas nutraukti tekstą sakinio viduryje ir parašyti – tęsinys 16 psl. Gerbiant skaitytoją, mintį geriausia užbaigti, o antrą dalį, kaip savarankišką tekstą, dėti vidiniuose puslapiuose. Šitaip sumaketavus, skaitytojas svarbiausią informaciją sužino perskaitęs pirmojo puslapio medžiagas ir anonsus.
Reklama – gerai ar blogai?
Nors dizaino požiūriu atrodytų, kad reklama pirmajame puslapyje yra neišvengiamas blogis, tačiau ne visada taip yra. Reklama gali pagyvinti, paįvairinti puslapio vaizdą, sukelti informacijos gausos įspūdį. Svarbu, kad ji neklaidintų skaitytojų ir būtų aiškiai atskirta nuo kitų tekstų. Nors reklamos užsakovai labai mėgsta į akis krentančias nestandartinio formato reklamas, pirmajame laikraščio puslapyje vertėtų jų vengti.
Turi būti tvarka
Kad ir kiek pirmajame puslapyje būtų vaizdo ir teksto elementų, jame turėtų būti tam tikra tvarka. Taisyklingame makete straipsnių tekstai sudaro taisyklingus stačiakampius arba I, L ar U raidžių formas. Kadangi daug vietos užima antraštės ir nuotraukos, tekstas dažniausiai dedamas horizontaliomis kelių skilčių juostomis. Kai kuriais atvejais iliustracijos nesutelpa joms skirtose ribose, įsiterpdamos į gretimas. Pernelyg nepiktnaudžiaujant, sukuriamas įdomus daugiasluoksnio dizaino įspūdis. Ypač dažnai tokios grafinės gudrybės pasitelkiamos anonsuose arba laikraščio antraštę komponuojant su pagrindine iliustracija.
Taigi, pirmasis laikraščio puslapis yra jo išeiginis drabužis, todėl jam ir skiriamas ypatingas dėmesys. Svarbu ne tik parinkti aktualiausius tekstus, bet ir juos sudėti taip, kad būtų deramai prisistatyti skaitytojų auditorijai. Konkurencinėje kovoje tai tampa labai svarbiu pranašumu.
Autorius yra reklamos agentūros DraftFCB kūrybos projektų vadovas
Šis tekstas yra „Projekto Ž“ dalis
Projekto rengėjai - Lietuvos žurnalistikos centras
Projekto rėmėjai - Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas