Išsimokėtinai įsigyjami nedidel daiktai vartotojams gali užkirsti kelią perkant automobilį ar butą, jei pernelyg optimistiškai vertins savo finansines galimybes. „Swedbank“ Asmeninių finansų institutas ir telekomunikacijų bendrovė „Bitė Lietuva“ pastebi, jog dažniausiai su šia grėsme susiduria neseniai savarankišką gyvenimą pradėję jaunuoliai, o vyresni vartotojai savo finansines galimybes įvertina atsakingiau.
„Bitė“ skaičiuoja, kad vienas iš penkių telefoną išsimokėtinai nusprendusių įsigyti jaunuolių iki 21 m. su apmokėjimo problemomis susiduria apmokėdamas jau pirmąją sąskaitą.
„Sprendimas įsigyti mobilųjį telefoną neturėtų varžyti svarbesnių poreikių ar sugadinti kredito istorijos. Prieš priimdamas sprendimą skolintis vartotojas pirmiausia turėtų įvertinti, kiek lėšų prireiks įmokoms už paskolą, ir pabandyti bent mėnesį išsiversti su liekančia pajamų dalimi. Tai yra geriausias būdas sužinoti, ar šis įsipareigojimas nėra per didelis vartotojo biudžetui“, – sako „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto vadovė Lietuvoje Odeta Bložienė.
Bendrovės „Bitė Lietuva“ generalinis direktorius Chrisas Robbinsas pritaria, kad renkantis telefoną reikia įvertinti, ar ateityje jis nekels nepatogumų. „Kartais kaina reklamoje atrodo labai patraukliai, todėl vartotojams reikėtų atkreipti dėmesį ne tik į pirmosios įmokos dydį, bet apskaičiuoti, kiek per mėnesį jiems kainuos įranga ir paslaugos kartu. Kiekvienam telefoną įsigyti norinčiam pirkėjui stengiamės išaiškinti tiek konkrečių telefonų galimybes, tiek pirkimo niuansus“, – teigia Ch. Robbinsas.
Kas mėnesį telefoną išsimokėtinai įsigyti „Bitės“ salonuose nusprendžia apie 10 tūkst. pirkėjų. Dauguma jų per visą išsimokėjimo laikotarpį neturi bėdų dėl apmokėjimo, tačiau apie 30 proc. bent kartą patiria sunkumų apmokėdami sąskaitą. Mažiausiai tokių pirkėjų pasitaiko Vilniaus ir Klaipėdos miestuose.
Vidutinis išsimokėtinai perkamas telefonas kainuoja nuo 50 iki 2700 litų. Apie 60 proc. Lietuvos gyventojų gauna pajamas vienam namų ūkio nariui iki 1 tūkst. litų.