Į socialinių tinklalapių rinką lyg viesulas įskriejo naujas projektas „Pinterest“ ir paprastumu bei patrauklumu sužavėjo milijonus vartotojų. Pamažu jo teikiamą naudą pastebi ir verslininkai.
Skaitmeninės kartos amžiuje, kai kone kiekvienas paauglys turi asmeninį tinklaraštį, verslininkai neįsivaizduoja veiklos be interneto, o močiutės socialiniuose tinkluose gali dalytis savo auginamų gėlių nuotraukomis, išskirtinumu ir patrauklumu būtų sunku ką nors ir nustebinti. Tačiau šios minėtos savybės kaip tik ir yra raktas į sėkmę daugialypiame internete.
Socialinių tinklalapių rinkoje neabejotinai dominuoja populiarusis „Facebook“, tačiau skirtingų skonių, žanrų ar tiesiog paskui minią vengiantiems eiti žmonėms randasi vis daugiau alternatyvų.
Vienas iš tokių yra 2010 metais įkurtas ir pastaruoju metu smarkiai išpopuliarėjęs socialinis tinklas „Pinterest“. Patrauklusis tinklalapis nustebino visko mačiusius technologijų žinovus ir, nors dar yra tik kūrimosi stadijos, jau sugeba generuoti pelną ir pritraukti Silicio slėnio milžinų investicijas.
Prisegti bet ką
Trijų žmonių komandos, kurią sudaro žiniasklaidai mažai žinomi Benas Silbermannas, Paulas Sciarra ir Evanas Sharpas, sukurtas socialinis tinklalapis – tarsi didžiulė virtuali skelbimų lenta, kurioje vartotojai gali „prisegti“ (angl. pin) internete pamatytas ir jiems patikusias daiktų nuotraukas: nuo namuose iškepto pyrago iki naujausios „Prada“ drabužių kolekcijos.
Prisijungti prie tinklalapio kol kas galima tik gavus specialų kvietimą iš „Pinterest“ komandos. Tinklalapio veikimo principas paprastas: naudodamiesi specialiu mygtuku „Prisegti tai“ (angl. „Pin it“), kuris iš esmės atitinka „Facebook“ turimą „Patinka“ mygtuką, galėsite pasirinkti bet kuriame internetiniame puslapyje esančias nuotraukas ir „prisegti“ jas prie savo virtualios lentos. Naudojant atskiras nuotraukas, o ne ilgą internetinį adresą „Pinterest“ tinklalapis tampa paprastas ir patrauklus.
Kiti socialinio tinklalapio vartotojai gali „persisegti“ jiems patikusius vaizdus ant savo lentos, o populiariausios nuotraukos patenka į pagrindinį „Pinterest“ puslapį. Tokiu būdu sukuriama savotiška grandininė reakcija, o daugiausia vartotojų dėmesio sulaukę vaizdai ar produktai tampa tikra interneto sensacija. Sniego gniūžtės efektas tinklalapiui leido pasiekti neįtikėtiną augimą.
Staigus šuolis
„Pinterest“ uraganas socialinių tinklalapių vandenyse pradėjo siautėti praėjusių metų pabaigoje ir nepanašu, kad greitai ketintų nurimti. Tačiau geriausiai apie „Pinterest“ populiarumą byloja skaičiai.
Sausį socialinis tinklalapis sulaukė 11,7 mln. unikalių interneto lankytojų vien Jungtinėse Valstijose. Anot interneto rinkodaros tyrimų kompanijos „ComScore“, „Pinterest“ yra pirmasis tinklalapis istorijoje, kuriam taip greitai pavyko peržengti 10 mln. lankytojų ribą.
Iš pažiūros „Pinterest“ tinklalapio turinys ir jame sutikti vartotojai byloja, kad jis skirtas pirmiausia moterims. Tai patvirtina ir statistika. „Google Ad Planner“ duomenimis, socialinis tinklalapis yra ypač populiarus tarp 18–34 metų moterų, gyvenančių namų ūkiuose, kur metinės pajamos siekia 25–75 tūkst. JAV dolerių (65–195 tūkst. litų).
Vis dėlto „Pinterest“ nėra tik socialinis tinklalapis, kuriame įprasti moterų pašnekesiai prie kavos puodelio perkeliami į interneto erdvę. Jo naudą pastebi ir smulkieji verslininkai, norintys išpopuliarinti savo produkciją, ir didieji mažmeninės prekybos atstovai, kuriems „Pinterest“ yra palanki platforma pardavimui skatinti.
Tačiau kur kas įdomiau, kad palyginti jaunas tinklalapis jau sugeba pritraukti pajamų ir tai daro neįprastu būdu.
Prisegimai neša milijonus
Skirtingai nei kiti socialiniai tinklai, kuriems prireikė ne vienų metų, kad pradėtų kaupti pajamas, „Pinterest“ pasirinko kiek kitokį būdą. Jo vartotojai savo paskyrose „prisegdami“ įvairius daiktus neretai padeda didinti pardavimą, nuo kurių dalį pajamų gauna „Pinterest“.
Socialinis tinklas pradėjo bendradarbiauti su įmone „SkimLinks“, kuri automatiškai peržiūri visas tinklalapyje įkeltas nuorodas ir stebi, ar jos nukreipia į mažmeninės prekybos puslapius. Radusi tokią nuorodą kompanija slaptai prideda jam susiejimo kodą, kuris užtikrina, kad „Pinterest“ gauna dalį pajamų iš pardavimo dėl minėtų nuorodų.
Tačiau kompanija savo pajamų modelio oficialiai neatskleidžia ir kai kurie apžvalgininkai išreiškė susirūpinimą, ar tai tikrai teisėta. Skaitmeninės rinkodaros specialistas ir tinklaraštininkas Joshas Davisas tinklalapyje „LLSocial“ rašo, kad „Pinterest“ tinklalapyje nėra pranešama apie tokį nuorodų modifikavimą, tačiau jis leidžia kompanijai gauti pajamų.
„SkimLinks“ vadovė Alicia Navarro portalui „Mashable“ pripažino, kad „Pinterest“ gauna pajamų sekdama vartotojų „prisegimus“, tačiau tai nieko blogo.
„Susiję tinklai padeda kompanijoms kaupti pelną iš savo tinklalapių ir tai nėra neteisėta, – aiškino ji. – Tai įprasta, veiksminga ir išradinga. Dėl to turėtume tik džiaugtis.“
Pajamų naujovė
Vilniaus universiteto Komunikacijos fakulteto lektorius Džiugas Paršonis Ekonomika.lt pažymėjo, kad „Pinterest“ pajamų generavimo modelis yra įdomus ir kartu naujas tuo, kad remiamasi ne reklama, kuri daugeliui jau pabodusi, o į turinį orientuotus tarpusavio mainus, kuris žmonėms yra patrauklesnis būdas.
„Jei domiuosi BMW automobiliais, noriu ne reklamos apie juos, o informacijos, – kalbėjo D. Paršonis. – O „Pinterest“ siūlo informaciją, kuri yra vertingesnė nei reklama.“
Toks unikalus pajamų gavimo būdas mažmeninėje prekyboje nėra naujovė. Kita vertus, tokia praktika socialiniuose tinklalapiuose gali būti vis populiaresnė ir ateityje dalis pelno galbūt atiteks net patiems vartotojams.
Rado nišą
Naujausiomis technologijų tendencijomis žiniasklaidoje ir komunikacijoje besidomintis D. Paršonis „Pinterest“ fenomeną aiškino tuo, kad įmonei pavyko rasti nišą. Pasak jo, kuriant tinklalapį atsisakyta sudėtingų kūrimo darbų ir tai leido pasiekti paprastumą ir patrauklumą.
„Pirmiausia žmogus per patinkamus dalykus parodo savo saviraišką, – „Pinterest“ sėkmės priežastis aiškino D. Paršonis. – Antra, yra agregavimas, kai gali imti svetima ir padaryti savo.“
Kalbėdamas apie „Pinterest“ prigijimą Lietuvoje D. Paršonis teigė, kad dalis šalies moterų noriai naudotųsi socialiniu tinklalapiu, tačiau atsiranda erdvė „kopijuotojams“.
„Visas Lietuvos internetas yra „kopijuoklių“ verslas – pažiūrime per petį į užsienį ir bandome sukurti savo, – apie „Pinterest“ galimybes prigyti Lietuvoje kalbėjo lektorius. – Tuomet viskas priklausys nuo „Pinterest“, ar jie pasielgs kaip „Facebook“ ir aktyviai bandys įsitraukti į rinką, ar paliks tą nišą vietos iniciatyvoms.“
Ar „Pinterest“ atvers naują puslapį internetinės rinkodaros srityje, turėtume pamatyti artimiausiais metais. Na, o kol kas „prisekime“ savo lentoje vakar iškepto pyrago nuotrauką ir pasidžiaukime savo atradimais su kitais interneto vartotojais.
FAKTAI: „Pinterest“ augimas
Socialinis tinklalapis „Pinterest“ įkurtas 2010 metų kovą.
Žurnalas „Time“ pernai išrinko „Pinterest“ vienu geriausių 2011 metų tinklalapių.
2011 metų spalį rizikos kapitalo įmonė „Andreessen Horowits“ skyrė „Pinterest“ 27 mln. JAV dolerių (70 mln. litų).
Neoficialiais skaičiavimais, „Pinterest“ vertė šiuo metu siekia 200 mln. JAV dolerių (521 mln. litų).
Statistikos duomenimis, šių metų sausį tinklalapis sulaukė 11,7 mln. unikalių interneto lankytojų.
Vidutiniškai per mėnesį vienas „Pinterest“ vartotojas tinklalapyje praleidžia 98 minutes.
„Pinterest“ tinklą vysto 16 žmonių komanda.
Mindaugas Samkus