Giedrė Sankauskaitė
Praėję metai Lietuvos automobilių rinkai buvo rekordiniai. Drąsiai galima teigti, kad ši rinka atsigavo po krizės, o prieš įvedant eurą Lietuvoje tikimasi dar aktyvesnio pardavimo.
Pernai šalyje užfiksuota 388,5 tūkst. naujų ir naudotų automobilių pirkimo ir pardavimo sandorių. Tai yra 1,7 proc. daugiau nei 2008-aisiais, kurie iki šiol buvo vadinami rekordiniais.
Kitais žodžiais tariant, automobilį pirko arba pardavė kas aštuntas Lietuvos gyventojas. Be to, į šalį buvo įvežta net 147,8 tūkst. naudotų automobilių. Tai tris kartus daugiau nei į Latviją. Jeigu skaičiuotume naujai įvežtų automobilių ir gyventojų skaičiaus santykį, Lietuva kaimynę lenkia du kartus.
Vienas naujai į mūsų šalį įvežtas automobilis teko 20-čiai gyventojų, o Latvijoje ir Estijoje – tik apie 43-ims.
Kaimyninė Latvija šiais metais fiksuoja dar didesnį automobilių rinkos atsigavimą. Autoplius.lt atlikto tyrimo duomenimis, pernai Latvijoje buvo parduota net 36,1 proc. daugiau naujai į šalį įvežtų naudotų automobilių nei 2012 metais. Tai labai didelis šuolis, kuriam įtakos faktas, kad Lietuvoje greitai bus įvestas euras.
„Nauja valiuta dalį mūsų kaimynų privertė peržiūrėti santaupas „kojinėse“ ir jas išleisti“, – mano autoplius.lt plėtros vadovas Viktoras Daukšas.
Iš viso į Latviją buvo įvežta 46,4 tūkst. automobilių, labiausiai išaugo 6–10 metų amžiaus mašinų importas. Šio amžiaus grupės įvežtų automobilių skaičius, palyginti su 2012 metais, išaugo beveik dvigubai – 46 proc. Būtent tokio senumo automobilių pernai į Latviją buvo importuota daugiausia – beveik 20 tūkst. Fiksuojant tokius stulbinamus pokyčius šalyje kaimynėje, natūraliai kyla klausimas, ar 2014 metai Lietuvoje bus fiksuojami nauji rekordai?
V. Daukšas įsitikinęs, kad prieš įvedant šalyje eurą dalis žmonių norės išleisti grynuosius pinigus, tad automobilių rinkoje toliau numatomas augimas. „Tačiau ne toks žymus kaip Latvijoje“, – patikslina autoplius.lt plėtros vadovas.
Populiarumas pamažu slopsta
Šiais metais dar labiau išryškėjo nauja tendencija – lietuviai vis dažniau ieško naudotų benzininių automobilių.
Išanalizavus 3 mln. autoplius.lt atliktų paieškų pagal degalų tipą per 2013 metų ketvirtą ketvirtį ir palyginus su tuo pačiu laikotarpiu prieš dvejus metus, pastebima, kad benzinu varomų automobilių paklausa pamažu auga, o dyzelinu mažėja.
„Per dvejus metus dyzelinių automobilių paieškų skaičius sumažėjo 7,2 proc., o benzininių padidėjo 6,9 proc.“, –pasakoja V. Daukšas.
Tokiam pokyčiui įtakos galėjo turėti ir nuo 2012 metų pavasario Lietuvoje įsigaliojusi griežtesnė dyzelinių automobilių techninė apžiūra, ir ištirpęs skirtumas tarp dyzelino ir benzino kainų.
Vertinant autoplius.lt atlikto barometro duomenis, galima teigti, kad paskutinį praėjusių metų ketvirtį dyzeliniai automobiliai išliko nuo 11,9 iki 63,2 proc. brangesni už benzinu varomus automobilius. Pavyzdžiui, 16–20 metų senumo dyzeliniai automobiliai kainuoja 1,5 tūkst. litų, arba 69,9 proc., daugiau už tokio paties amžiaus varomus benzinu.
Kitose Baltijos šalyse galima pastebėti priešingą prognozę. Latvijoje naudoti dyzeliniai automobiliai populiarėja. Čia iš visų praėjusiais metais įvežtų automobilių net 80,4 proc. buvo dyzeliniai. Estijoje tokių automobilių buvo 77,1 proc.
Svarbu atkreipti dėmesį ir į tai, kad Lietuvoje ir Latvijoje vis labiau populiarėja benzinu / dujomis varomi automobiliai. Pastarųjų kasmet įvežama vis daugiau. Pernai tokių automobilių į Lietuvą įvežta 4 tūkst. vnt., į Latviją – 1,3 tūkst. vnt., o į Estiją – tik 60 vnt. Palyginti su 2012 metais, šių automobilių į Lietuvą pernai įvežta 23,4 proc. daugiau.
Auga populiarumas
Lietuvoje ir toliau automobilių rinkoje naudoti automobiliai šluosto nosį naujiems. Pernai naujų automobilių parduota už 0,99 mlrd. litų, o naudotų – už 3,978 mlrd. litų. Kitais žodžiais tariant, iš salono tiesiai į gatves išriedėjo apie 20 proc. visų praėjusiais metais automobilius pirkusių vairuotojų.
Daugiausia buvo parduota 11–15 metų amžiaus naudotų automobilių. Natūralu, kad augant sandorių skaičiui, didėjo ir naudotų automobilių kainos. Autoplius.lt vertinimu, ketvirtąjį metų ketvirtį vidutinė naudotų automobilių kaina buvo 10,8 tūkst. litų, t. y. 302 litais didesnė, palyginti su tuo pačiu 2012-ųjų laikotarpiu. Populiariausių jau minėtų 11–15 metų amžiaus, automobilių vidutinė kaina per metus paaugo 191 litu ir metų pabaigoje vidutinė jų kaina siekė 7,3 tūkst. litų.
„Didėjančioms kainoms įtakos turėjo ir atsigaunanti ekonomika, – kalbėjo V. Daukšas. –Lietuviai apie automobilio keitimą svarsto kur kas trumpiau nei iki šiol, todėl drąsiau perka patikusį automobilį.“
Naujesni, iki 5 metų amžiaus, automobiliai 2013-ųjų paskutinį ketvirtį, palyginti su 2012 metų tuo pačiu laikotarpiu, atpigo. Pastarųjų kaina vidutiniškai siekė 30,7 tūkst. litų, arba 1 tūkst. 525 litais mažiau nei prieš metus. Naujų automobilių vidutinė kaina per metus smuktelėjo 426 litais ir dabar siekia 69 tūkst. litų.
„Nauji, nors ir atpigę, automobiliai kol kas įperkami labai mažam skaičiui žmonių. Todėl aktyviausiai prekiaujama prieš 11–15 metų pagamintais automobiliais“, – pastebi V. Daukšas.
Lyderiauja vokiški automobiliai
Pirkėjai praėjusiais metais labiausiai vertino vokiškų markių automobilius. Autoplius.lt atlikto barometro duomenimis, net 9 iš 10 populiariausių naudotų automobilių Lietuvoje – vokiški. Daugiausia praėjusiais metais nupirkta „Volkswagen Passat“ automobilių, t. y. 9,9 tūkst. vnt.
„Jau daug metų šio Vokietijos gamintojo automobiliai neužleidžia lyderio pozicijų“, – atkreipia dėmesį V. Daukšas.
Mūsų šalyje išskirtinai populiarūs ir „Opel“ markės modeliai. Į šalį buvo įvežta net 21 tūkst. šios markės automobilių. Kaimyninėse Baltijos šalyse šio gamintojo automobiliai nėra tokie populiarūs. Populiariausias naujas parduodamas automobilis Lietuvoje praėjusiais metais buvo „Fiat 500“. Pastarųjų parduota 783 vnt.
Lyginant kitų Baltijos seserų automobilių rinką pastebima, kad Latvijos naudotų automobilių rinkoje taip pat dominavo Vokietijos gamintojų modeliai. Estijos populiariausių naudotų automobilių dešimtuke – daugiau įvairovės ir prabangos. Vis dėlto, kaip ir Lietuvoje bei Latvijoje, populiariausi yra vokiški automobiliai. Taip pat į dešimtuką patenka švediškas „Volvo V70/XC70“, amerikietiškas „Ford Mondeo“ ir japoniškas „Toyota Avensis“.
Kalbant apie Estijos automobilių rinką, galima pastebėti ir tai, kad estai rieda prabangesniais automobiliais nei lietuviai ar latviai.
Jie dažniau renkasi bangesnius „Audi“, „BWM“ ir „Mercedes-Benz“ automobilius.
Autoplius.lt barometras
Apie 600 tūkst. automobilių Lietuvoje yra neperėję techninės apžiūros
ES pernai parduota 11,85 mln. naujų automobilių, arba 1,7 proc. mažiau nei 2012 metais
Naujesni nei penkerių metų automobiliai sudarė 15,5 proc. visų rinkos sandorių
Latvijoje, priešingai nei kitose Baltijos šalyse, populiarūs „Volvo“ automobiliai. Jų užregistruota beveik 6 tūkst.
Prabangūs „Audi“ ir „BMW“ automobiliai mėgstami visose Baltijos šalyse