Kuro kainoms mažėjant ne vienas ima puoselėti viltį, kad pigti pradės ir kitos prekės bei paslaugos, kuo toliau, tuo labiau tuštinančios piniginę.
Įvairių ūkio sektorių atstovai, metų pradžioje operatyviai anonsavę greitą kainų kilimą dėl augančių kuro kainų, jų mažėjimo tendencijų dabar skelbti neskuba.
„Siūlydami pigiau - neišsilaikytume, siūlydami brangiau - prarastume klientus“, - teigia verslininkai.
Nespėjo kompensuoti
Anot viešosios įstaigos "Klaipėdos keleivinis transportas" direktoriaus Gintaro Neniškio, kalbėti apie tai, ar kitąmet viešuoju miesto transportu naudosimės pigiau, vargu ar yra pagrindo.
„Nustatydami dabartinį tarifą planavome, jog bazinė kuro kaina sieks 3,6 lito už litrą, tačiau realybė parodė, kad kaina buvo šoktelėjusi net 80 centų daugiau. Tiesa, dabar ji mažėja, tačiau akivaizdus atotrūkis yra pastebimas tik vieną mėnesį. Tokio trumpo laikotarpio nepakanka patirtiems sunkumams kompensuoti. Apskritai galą su galu šiemet turėtumėme sudurti, bet nuo prognozių kitiems metams susilaikyčiau“, - sakė G. Neniškis.
Pokalbininko teigimu, ypač sudėtinga situacija buvo vidurvasarį, tad šiemet autobusų vasaros grafikas įvestas nuo birželio 1-osios, o ne nuo liepos, kaip būdavo anksčiau.
G. Neniškis sakė, jog, svarstant kitų metų paslaugų kainų klausimą, bus atsižvelgta ir į kitų miestų sprendimus.
„Taip, mūsų mieste važiavimo viešuoju transportu kaina didžiausia Lietuvoje, tačiau mes negauname subsidijų, kurios leistų kompensuoti nuostolingus įkainius“, - kalbėjo direktorius.
Bijo prarasti klientus
Anot bendrovės „Aštuoniukė“, kuri aptarnauja aštuntąjį maršrutinių taksi maršrutą, direktoriaus Audriaus Tvarijonavičiaus, šiemet Klaipėdos savivaldybės patvirtintų paslaugų tarifų (2,2 lito už bilietą važiuojant dieną bei 3 litai - naktį) kol kas esą pakanka darbui be didelių pelnų, bet ir be nuostolių.
„Dabartinės kainos - vidutinis variantas. Kalbant apie brangimą, labiau už degalų kainas kliūva transporto remonto paslaugų, kurių mūsų versle reikia dažnai, įkainiai - visi servisai juos yra sukėlę“, - sakė A. Tvarijonavičius.
Bendrovės „Klaipėdos taksoma“ direktoriaus Andrejaus Vasilevskio teigimu, artimiausiu metu kelti taksi paslaugų kainų - 3 litų įsėdimo mokesčio bei 2,5 lito už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą - neketinama.
„Puikiai suprantu žmones, kurių kišenes gerokai tuština brangios paslaugos. Tačiau kitaip ir mums išgyventi būtų neįmanoma. Labai daug suryja automobilių remontas. Dar vienas svarbus dalykas - darbuotojų atlyginimai, kuriuos kruopščiai kontroliuoja inspekcijos. Jeigu pamažintume kainas, nebeturėtume iš ko sumokėti žmonėms, o jeigu padidintume - žmonės nustotų naudojęsi taksi“, - sakė 60 darbuotojų turinčios bendrovės direktorius.
Derasi su gamintojais
Prekybos tinklai savo ruožtu tikina visomis jėgomis mėginantys stabdyti kainų šokius. Bendrovė „Maxima LT“ pirkėjus ramina, kad iki naujųjų metų tinklo parduotuvėse nebrangs pienas ir pieno produktai, šviežia žuvis, makaronai, konditerija, dribsniai, greito paruošimo košės bei vaikų maistas.
Anot bendrovės atstovės ryšiams su visuomene Renatos Saulytės, šiuos pažadus patvirtina susitarimai su tiekėjais. Kaip atėjus naujiesiems pasikeis situacija, pokalbininkės teigimu, parodys naujos derybos.
„Siekiame, kad kainos pirkėjams nedidėtų, tad norintieji jas kelti gamintojai turi pateikti svarių argumentų“, - teigė pokalbininkė.
Pasak bendrovės atstovės, ir patys prekybininkai dažnai išgirsta gamintojų signalų, kad pastarųjų produkcija pigs, nors realiai jie sumažina dešimties ne pačių populiariausių pozicijų produktų kainas.
„Gamintojai pasielgia ne visai sąžiningai, o pirkėjų žvilgsniai dėl to krypsta į prekybininkus“, - sakė R. Saulytė.
Karbonadai nepigs
Lietuvos mėsos perdirbėjų asociacijos direktorius Mindaugas Kuklierius teigė, jog 90 proc. mėsos produktų savikainos sudaro žaliava, o degalams tenka daugiausia 2 proc.
„Be to, nemaža dalis mėsos gamintojų distribuciją patiki logistikos kompanijomis, taigi patys tiesiogiai ja net neužsiima“, - sakė direktorius.
Pokalbininko teigimu, šiemetinis šviežios mėsos brangimas iki maždaug 5,6 lito už vieną kilogramą gyvo svorio buvo toks, kad toliau kaina augti nebeturėtų, atvirkščiai - ji krenta. Kita vertus, labiau už degalų kainas mėsos sektoriuje aktuali šalies mokesčių politika, kurioje gali būti pokyčių, paveiksiančių ir ant prekystalio patenkančių produktų kainas.
„Jeigu naujoji valdžia apsispręstų didinti pridėtinės vertės mokestį iki 19 procentų vietoje dabartinių penkių, tai vėl padidintų kainas. Taigi akivaizdaus mažėjimo nepajustume“, - sakė M. Kuklierius.
Nesiryžta prognozuoti
Šioks toks kainų mažėjimas pastebimas pieno produktų rinkoje. Anot bendrovės „Rokiškio sūris“ valdybos pirmininko Daliaus Trumpos, 70 proc. šių gaminių kainos lemia žaliavos - pieno - kaina, kuri pastaruoju metu mažėja.
„Dabartinis metas - nepalankus pieno produktų eksportui. Jo paklausa yra sumažėjusi. Šios situacijos išdava - mažėjančios produkcijos kainos vietinėje rinkoje“, - komentavo D. Trumpa.
Ilgesnio laikotarpio prognozių pokalbininkas pateikti nesiryžo - jo teigimu, tai prilygtų būrimui iš kavos tirščių.
D. Trumpai antrino bendrovės "Klaipėdos duona" generalinis direktorius Kęstutis Dulkis. Pokalbininko teigimu, prognozuoti, pigs duona ar brangs, dabar būtų sudėtinga.
„Apskritai šie metai buvo derlingi, tad miltai nepabrango. Tačiau kainodarai svarbu ne tik žaliava, bet ir energijos ištekliai, išlaidos darbo užmokesčiui“, - sakė K. Dulkis.
Anot pokalbininko, per šiuos metus duona pabrango 5-6 proc.
Pigimo nepajusime
Tikėtis, kad, esant dabartinei ekonomikos situacijai, pigs ne tik degalai, bet ir prekės bei paslaugos, nėra visai naivu. Lėtėjant algų augimui, didėjant nedarbui, verslininkai puikiai supranta vartotojų situaciją. Tikėdamiesi palaikyti šiokią tokią paklausą, kuri tolydžio silpsta, verslininkai turi mažinti kainas.
Prieš dvejus metus, kai augo perkamoji galia, prisidėjo emigrantų uždarbio injekcija, augo paklausa, visa situacija buvo palanki verslininkams. Dabar - vartotojams. Planuojamas gyventojų pajamų mokesčio sumažinimas taip pat turėtų pagerinti situaciją.
Tačiau, turint galvoje kitas aplinkybes, tokias kaip šildymo kainų kėlimas, elektros, dujų tarifų namų ūkiams didėjimas, viešojo transporto paslaugų brangimas, galima numanyti, jog būtiniausiųjų prekių pigimas nebus labai akivaizdus.
Valerija Lebedeva