„Vežu į oro uostus Anglijoje“ – tokių ir panašių keleivių pervežimų paslaugas siūlančių skelbimų galima rasti internete, laikraščiuose, lietuviškų prekių parduotuvėse. Anglija.lt pašnekovas išduoda – visi šie vairuotojai dirba nelegaliai, išskyrus jo įmonę. Kokių licencijų ir leidimų reikia norint užsiimti šia veikla ir kodėl dauguma tautiečių vis dar veža nelegaliai, domėjosi Anglija.lt
Tik vieni vežėjai – legalūs
Anglija.lt apie keleivių pervežimą Anglijoje kalbėjosi su įmonės „V & V Transport“ direktoriumi Valdu. Jis neabejodamas pareiškė, jog „V & V Transport“ – vieninteliai lietuviai, užsiimantys vietiniais keleivių pervežimais legaliai. Visi kiti lietuviai, teikiantys keleivių pervežimo paslaugas, reikalingų licencijų neturi. Kodėl Anglija.lt pašnekovas taip tvirtai tuo įsitikinęs?
„Aš jau aštuonerius metus dirbu šiame versle, žinau visus vežėjus, visi bendraujame. Čia ne tokia konkurencija kaip Lietuvoje, čia mes labiau kolegos nei konkurentai, dalijamės klientais, jei aš negaliu padaryti darbo, perduodu kitam, vieni apie kitus viską žinome. Kalbu apie tuos, kurie veža keleivius Anglijoje, nežinau, kaip su tais, kurie užsiima tarptautiniais pervežimais“, – atsakė Valdas ir pridūrė, jog licencijos reikalingos tik keleivius vežantiems klientams, o krovinių vežėjams šie įstatymai netaikomi. Valdas teigė žinantis lietuvių, kurie dirba anglų įmonėse, turinčiose licencijas, tačiau kiti, vežantys keleivius, dirba be leidimų.
Vyras Anglija.lt pasakojo, jog rizika būti sustabdytam policijos ir nubaustam – buvo viena iš priežasčių, kodėl Valdas nusprendė gauti visas reikalingas licencijas pervežimo paslaugas teikti. Baudos už keleivių vežimą neturint licencijos – nemažos. Valdas prisiminė savo paskutiniąją baudą, gautą dar prieš tampant legaliu vežėju – 950£ ir 6 baudos balai. Tačiau vyras teigė, jog nepaisant didelių baudų, dirbti legaliai buvo jo tikslas nuo pat pradžių pradėjus pervežimo verslą Anglijoje.
Legalizuoti atgraso kainos
Kodėl kiti vežėjai neįteisina savo veiklos? Viskas remiasi į pinigus, tikina Anglija.lt pašnekovas, ir pradeda skaičiuoti. „Dirbti legaliai labai brangu. Pagal įstatymus, taksi vairuotojas turi turėti tris licencijas – operatoriaus, vairuotojo ir mašinos, visos jos nemažai kainuoja“, – kalbėjo verslininkas. Anot jo, dar vienas įstatymo pakeitimas apsunkina vežėjų verslą – pernai įvestas automobilio pagaminimo datos cenzas. Dabar licencijos verstis keleivių pervežimu išduodamos tik ne vėliau kaip prieš penkerius metus pagamintiems automobiliams. „Tie, kurie išsiėmė licenciją prieš pasikeičiant įstatymams, dar gali vežti klientus ne senesniu kaip 10 metų automobiliu“, – pasakojo Valdas.
Draudimai irgi pareikalauja daug. Kol nebuvo įteisinęs veiklos, vyras mokėdavo apie 1 000 svarų sterlingų per metus, o dabar už vieną aštuonių vietų mašiną sumoka 528 £ per mėnesį – 6 336 £ per metus. Verslininkas skaičiuoja, kad jo išlaidos labai padidėjo, tačiau uždarbis atitinkamai nedidėja. „Įsigijus visas licencijas, teko didinti kainas. Tai klientams nepatinka, dažniausiai lietuviai visada ieško pigiau“, – teigė Valdas.
Pervežimo verslui tapti legaliam trukdo ne tik išlaidos licencijoms ir draudimui, bet ir lietuviai klientai, nenorintys mokėti daugiau už legalizuotą paslaugą. Tai patvirtina ir Valdas, teigiantis, kad „lietuviai nenori mokėti, jie įpratinti nelegalių kainų. Tai kaip situacija be išeities – nori uždirbti, turi dirbi nelegaliai, nori įteisinti – patirsi daug išlaidų. Ką daryti? Juk neimsiu skųsti kolegų. Visi esame pažįstami, su vienu vairuotoju Lietuvoje prieš daug metų kartu dirbome. Todėl šiuo metu daugiau dirbu su kitų tautybių klientais. O su lietuviais vis dar dirbu iš įpročio. Tai nuolatiniai klientai, arba tie, kuriems draugai rekomenduoja mus kaip patikimus vežėjus“.
Nors lietuviams klientams pigiau vežančių taksi kainos yra patrauklesnės, tačiau Valdas tikina, jog anglai labiau nori licencijuotų transporto paslaugų. Valdas prisiminė atvejį, kai dar neturėjo licencijos ir vežė anglakalbius – jie pasiteiravo, kur yra jo licencija, Valdui prisipažinus, kad jos neturi, jie paprašė sustoti ir išlipo.
Kaip keleiviui atpažinti, ar vežėjas legalus? Kaip portalui Anglija.lt aiškino ilgametę patirtį turintis vežėjas, ant priekinio transporto priemonės stiklo turi būti lipdukas su licencijos numeriu, taip pat vairuotojas turi šalia turėti vairuotojo licenciją. Pasak Valdo, išrašyti čekį, kuriame nurodyta kelionės kaina, nėra sunku ir licencijų neturinčiam vairuotojui, todėl tai neįrodo, kad vežėjas dirba su leidimais.
Klestėjo, kol neturėjo licencijų
Šiuo metu „V & V Transport“ turi keturis automobilius ir keturis darbuotojus, tačiau visi jie dirba kaip savarankiškai dirbantys, kadangi dirbti ir tvarkyti apskaitą kaip įmonei – per brangu. Valdas prisimena, kad jo verslas labiausiai klestėjo prieš penkerius metus, kuomet jis dar neturėjo reikiamų licencijų, tačiau turėjo bent 10 automobilių ir vairuotojų. „Dirbdamas nelegaliai uždirbi daugiau, nors kainos ir mažesnės, tačiau sutaupai tūkstančius, kuriuos reikia išleisti draudimams, naujiems automobiliams ir licencijoms“, – aiškino vairuotojas.
Pasak jo, kol kas nė vienas iš jo žinomų lietuvių vežėjų nežada licencijuoti savo pervežimo verslo. „Gal ir gerai, nenoriu turėti stiprų konkurentą“, – juokėsi Valdas. Licencijos įpareigoja vežėjus suteikti geresnę paslaugą ir neapvilti klientų. Pašnekovas prisiminė, jog ne kartą naktį yra sulaukęs skambučių su prašymais „padėkit, nuvežkit, vairuotojas neatvažiavo“. „O tam, licencijos neturinčiam vairuotojui, nieko nepadarysi – neatsakys į skambučius ar išmes mobiliojo ryšio kortelę ir viskas“, – svarstė Valdas.
Šiuo metu „V & V Transport“ verslą palaiko didesnio masto užsakymai. Neseniai atlikę darbus Rusijos gynybos ministerijos užsakymu, vežėjai gavo 14 000 svarų ir, kaip teigė Valdas, „per tris savaites atsipirko tai, ką praradome per šešis mėnesius“. Dėl to šie vežėjai ieško daugiau klientų didesnėse kompanijose.
Vyras teigė kiek nusivylęs, jog kartais ir, atrodytų, rimtus užsakovus atgraso licencijuoto transporto paslaugos, nes jie negali pasiūlyti tokių kainų, kuriomis veža leidimų neturintys vežėjai. „Buvau susitaręs su Andriaus Mamontovo ir SEL koncertų organizatoriais, kad jie naudosis mūsų paslaugomis, tačiau likus dešimčiai dienų iki A. Mamontovo koncerto, organizatoriai atsiprašė ir atšaukė užsakymą, nes rado šiek tiek pigiau...“, – pasakojo Valdas.
Vežėjai skelbiasi internete
Keleivių pervežimo paslauga turi paklausą, o ir vežėjų netrūksta – Anglija.lt įmonių katalogeskelbiasi dešimt vežėjų, daug jų galima rasti ir skelbimuose.
„Vežame į visus oro uostus“, „pasitinkame atvykstančius“ – taip skelbimuose apibūdinamas paslaugų pobūdis. Kainos skelbiamos ne visur, bet dažniausiai prirašoma, kad vežama „pigiai“, „nebrangiai“ ar „kaina žmoniška“.
Portalui Anglija.lt susisiekus su vienu iš keleivių pervežimo paslaugas siūlančiu lietuviu, jis patvirtino, kad dirba be licencijos. Vyras paprašė neskelbti jo vardo.
„Licencijos neturiu, galvoju įsigyti, bet dar nesidomėjau, nei kaip, nei kiek kainuoja. Šį darbą dirbu pusę metų, baudų dar nesu gavęs“, – teigė Anglija.lt pašnekovas. Vairuotojas patvirtino, kad būtent dabar jo paslaugos yra patrauklios lietuviams dėl to, kad jis gali pasiūlyti mažesnes kainas. „Jei kainos būtų vienodos, tai samdytų bet kurį taksi, nebūtinai mane“, – svarstė vairuotojas, kuriam šis darbas yra kaip papildomas pinigų šaltinis.
J. Terminaitė