Skaičiuojama, kad dėl to vežėjai Lietuvoje pilsis mažiau dyzelino, o valdžiai gali būti sunku surinkti suplanuotus mokesčius.
Daugiau apie tai – TV3 žinių reportaže.
„Kaip vertinate dabartines kuro kainas? – Labai svyruoja, labai yra rizika nusipirkti per brangiai kurią dieną. Reikia labai žiūrėti, kada pirkti. Tai man nelabai patinka toks kainų skirtumas“, – sakė kalbinta moteris.
„Labai keista, kad skiriasi kiekvienoje degalinėje. Viename miesto gale vienokios, kitam miesto gale visiškai kitokia kaina“, – teigė pašnekovas.
Dalis šalies vairuotojų atidžiai stebi degalų kainas, stengiasi taupyti uždirbtus pinigus: dėl to ieško, kur įsipilti pigesnį dyzelino ar benzino litrą.
Vidutinė dyzelino kaina Lietuvoje nuo spalio 28 d. iki lapkričio 25 d. pakilo iki 1,40 euro už litrą.
Per tą patį laikotarpį vidutinė benzino kaina keitėsi labai mažai – padidėjo vienu centu, lapkričio gale siekė 1,39 euro už litrą.
Po Naujųjų Metų situacija pasikeis
Pasak ekonomistų, iki naujųjų metų degalų kainos neturėtų gąsdinti gyventojų.
„Artimiausiu metu naftos kaina tikriausiai turėtų mažėti, kadangi Amerikos Prezidento rinkimų tema nuėjo į šoną, rinka apie tai pamiršo ir rinka vėl pradėjo fokusuotis į makro tendencijas. Mes matome, kad Kinijos ekonomika lėtėja, Kinijos valdžia neskatina ekonomikos, euro zonos ekonominė situacija primena labiau recesiją, o ne stagnaciją. Panašu, kad vėl gali pradėti lėtėti Amerikos ekonomikos augimas“, – kalbėjo „Citadele“ ekonomistas Aleksandras Izgorodinas.
Tiesa, už 4 savaičių vaizdas degalinėse pasikeis kardinaliai, nes ankstesnė Lietuvos valdžia jau anksčiau suplanavo padidinti mokesčius. Ekspertai preliminariai skaičiuoja, kad dyzelino litras pabrangs apie 16 centų, o benzino 8 centais.
„Šakės. Tik dyzelis, ar visi?“, – nustebo pašnekovė.
Vairuotojai arba stebisi šia žinia, arba jau laukia, kol dėl brangesnių degalų šalyje pradės brangti visos prekės ir paslaugos.
„Daugiau vaikščiosim turbūt, sveikata bus geresnė, tada teks skaičiuoti, numatyti keliones, sumažinti kelionių dydį, ilgį“, – teigė pašnekovė.
„Visą laiką, kai kažkas kyla, vertinu neigiamai, bet ką darysi, teks važiuoti. Kiek važiavo, tiek važiuos. Tik kad žmogui piniginė sumažės šiek tiek ir viskas. Be abejo, viskas brangs, čia faktas“, – tikino vyras.
„Tai aišku, sukils visos prekės, maisto produktai, paslaugos visos pakils, kaip ir visą laiką, nieko naujo“, – sakė moteris.
„Lietuva yra prisiėmusi tokį žymų ir ryškų tiek akcizo, tiek kitų žaliųjų iniciatyvų mokesčių didinimą, ko pasekmė, mes žinome, kad lyginantis su mūsų kaimynais, kas mums svarbiausia – lenkai, latviai. Mūsų kainos tampa benzine 8 centais mes brangesni pasidarom, dyzeliniam kure 16 centų“, – pareiškė „VIADA LT“ Generalinis direktorius Linas Vytautas Karlavičius.
„Aš manau, kad pabrangs daugiau, nes tai yra ekonomikos dėsniai. Kadangi degalai yra perkami, kaina priklauso nuo nuperkamo kiekio, tai jeigu nuperkamas kiekis bus mažesnis, faktas, kad didmeninė kaina bus aukštesnė, negalės degalinės pasiūlyti tokių žemų kainų, tai nukentės ir gyventojai, ir gausis toks užburtas ratas“, – teigė Lietuviškų degalinių sąjungos atstovas Karolis Stasiukynas.
Didesnė degalų kaina gali pakenkti valstybei
Apsilankius degalinėje, pusę sumokėtos sumos atiduosite valstybei.
„Daugiau negu pusę to litro, kurį matome čionai, stulpe 53 procentai mokesčių. Tai yra akcizas, tai yra PVM, tai yra CO2 (anglies dvideginio, aut. past.) dedamoji, tai yra alternatyviųjų degalų įstatymo pakeitimai, tai yra gynybos dedamoji“, – patiklslino L. V. Karlavičius.
Verslas kalba, kad tokia akcizų politika gali turėti neigiamą poveikį vien dėl degalų kainų skirtumų tarp kaimyninių valstybių. Lapkričio pabaigos duomenimis, tiek Latvijoje, tiek Lenkijoje dyzelinas buvo brangesnis nei Lietuvoje. Praradus šį pranašumą, neaišku, ar Lietuvai pavyks surinkti visus suplanuotus mokesčius.
„Tai mūsų degalų pabrangimas gali įtakoti tai, kad vežėjai pradės piltis kurą kitose valstybėse, kur kuras yra pigesnis. Energetikos rinka yra labai konkurencinga ir jeigu yra galimybė piltis degalus kitose valstybėse, kur jie yra pigesni, faktas, kad vežėjai tą darys. Mums tai gresia degalinių apyvartos praradimu ir mažesniais mokesčiais į biudžetą“, – prognozavo A. Izgorodinas.
Verslininkai aiškina, kad Lietuva savo kailiu yra patyrusi, ką reiškia pigesni degalai Lenkijoje.
„Yra parduota Lenkijoje 2022 metais, kada Lenkija kelis mėnesius žaidė: buvo sumažinusi akcizą ir buvo sumažinusi PVM. Tai buvo nenupirkta 120 milijonų dyzelino litrų Lietuvoje per tuos kelis mėnesius, ko pasekoje nesurinkta 42 milijonai akcizo, kuris nepateko į biudžetą ir tada tas skirtumas nebuvo 16 centų, buvo daug mažiau“, – kalbėjo K. Stasiukynas.
Dalis verslininkų preliminariai prognozuoja, kad dyzelino apyvarta Lietuvoje po mokesčių padidinimo gali smukti nuo 15 iki 20 procentų.
Daugiau apie tai sužinokite vaizdo reportaže, esančiame straipsnio pradžioje.
Ir čia tik pradžia...
Us