• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Prieš trejetą metų Klaipėdos koncertų salės festivaliui, skirtam šiuolaikinei muzikai, buvo pasirinktas „Permainų muzikos“ pavadinimas. Jį inspiravo amerikiečių kompozitoriaus Johno Cage‘o fortepijoninis kūrinys.

REKLAMA
REKLAMA

Šiemet, rugsėjo 21 dieną, penktadienį, 18 valandą J. Cage‘o kūrinių koncerte „Permainų muzika I“/Music of Changes I suskambės pianistės Birutės Vainiūnaitės interpretacijoje. Pianistė dar pagros kelias Cage‘o Sonatas ir Interliudus preparuotam fortepijonui, kartu su perkusininkų trio (Saulius Astrauskas, Zenonas Bagavičius, Vladislavas  Šeibakas) išpildys „Amores“ bei „Credo in Us“. Pastarieji kūriniai dar bus atliekami su plastiniu judesiu (choreografė - Agnija Šeiko).

REKLAMA

Cage‘as teigė, kad muziką kuriant reikia naudoti kuo platesnį garsų pasaulio spektrą. Tyla yra tik abstrakti sąvoka. Visur skamba kokie nors garsai.

„Pasaulyje tiršta tokių garsų, nerasi vietos, kur jų nebūtų. Kam teko įeiti į belaidį kambarį, specialią tylos ertmę, kokią tik įmanoma technologiškai įrengti, išgirdo joje du garsus, vieną žemą, kitą aukštą: aukštas buvo nervų sistemos ūžimas, o žemas - kraujagyslėmis pulsuojantis kraujas. Tai rodo, jog esama garsų, kuriuos žmogaus ausiai lemta girdėti amžinai..“

REKLAMA
REKLAMA

1952 metų koncertas, kurio metu įvyko Cage’o kūrinio fortepijonui “4’33’’” premjera, buvo vertinamas kaip vienas svarbiausių muzikos istorijoje. O šis kūrinys iš esmės yra akcija apie tylą, šiandieninį jos stygių, trapumą ir pažeidžiamumą, kas labai aktualu triukšmais užteršto dabarties pasaulio žmogui. Gal todėl Cage‘as sakydavo: “mėgstamiausias mano kūrinys – tas, kurį girdime visą laiką, kai tylime.“

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Keli kūriniai festivalio koncerte bus atliekami specialiai paruoštu (preparuotu) fortepijonu.  Pasak kompozitoriaus, „fortepijonui preparuoti daiktus parinkdavau taip, kaip renkame kriaukleles vaikštinėdami paplūdimiu.“ Transformuodamas fortepijono garsą autorius siekė priartinti jį prie mušamųjų instrumentų skambėjimo.

Apskritai, mušamieji instrumentai buvo viena didžiausių jo dėmesio ir išradimų sričių. Cage‘o koncertuose muzikantai grodavo alaus skardinėmis, gėlių vazonais, karvių skambalėliais, automobilių ratlankiais, benzino statinėmis, skardos lapais, t.y., viskuo, ką tik galima užgauti ranka.

REKLAMA

Cage‘as sakė, kad jo „kompozicijos priemonėms būdinga tendencija tolti nuo tvarkos idėjų ir artėti prie jokios tvarkos neįkūnijančių idėjų.“ „Permainų muzikos“ kūrybai buvo naudojamos lentelės, atitinkančios atsitiktinai iškritusias heksagramas  – pranašystes pagal kinų „Permainų knygą“: iš 64 elementų 32 buvo garsai, 32 – tyla.

REKLAMA

„Permainų muzikos“ partitūrą pirmą kartą Lietuvoje įgarsins pianistė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorė Birutė Vainiūnaitė. Kompozitoriaus Osvaldo Balakausko nuomone: „tai viena iš nedaugelio atlikėjų, suprantančių ir kūrybinio eksperimento prasmę.“

Pianistė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos profesorė Birutė Vainiūnaitė

Kūrybiškai eksperimentuoti teks ir perkusininkui S. Astrauskui, šiuolaikinės muzikos renginių Lietuvoje senjorui, pirmąkart studijuojant ir atliekant „One 4“. O muzikologė Veronika Janatjeva koncerte ne tik pristatys kūrinius, bet ir ... Tebūnie tai intriga.

Perkusininkų trio (Saulius Astrauskas, Zenonas Bagavičius, Vladislavas Šeibakas)

Loreta Narvilaitė

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų