Žmogus yra gana nuodėmingas visagalio kūrinys, o didžiosios žiemos šventės vairuotojams siūlo daug pagundų. Viena basiausių yra svaigieji gėrimai, kurių vartojimas niekaip nesuderinamas su automobilio vairavimo procesu.
Sėsti prie vairo girtam - akivaizdžiai nusikalstamas poelgis. Šaunu, kad Lietuvos keliuose girtų vairuotojų ir jų sukeltų nelaimių akivaizdžiai mažėja, matyt, savo darbą čia padarė ir įvairiausios socialinės reklamos.
Pagiringas vairuotojas yra pavojingas
Net ir tuomet, jei po rimtos šventės alkoholio kiekis organizme neviršija normos, pagiringas vairuotojas dar negali tinkamai vairuoti automobilio. Tai įrodė tyrimai, kuriuos atliko britų medikai iš Brunelio universiteto. Remiantis šio tyrimo duomenimis, išvakarėse iš širdies šventę vairuotojai, nors ir galėjo vairuoti pagal KET nustatytus reikalavimus, elgėsi neadekvačiai. Teigiama, kad pagiringi vairuotojai keturis kartus dažniau viršijo greitį ir keturis kartus dažniau neteisingai manevravo. Be to, medikai nustatė, kad pagiringų vairuotojų reakcija buvo sulėtėjusi dvigubai. Taigi, kelyje sprendimus jie priiminėjo gerokai lėčiau.
Gydytoja Aušra Merkienė taip pat yra kategoriškos nuomonės: „Pažvelkite vien į pagirių simptomus. Tai ir bendras kūno nuovargis, troškulys, galvos skausmas, silpnumas, pykinimas ir ženkliai sumažėjusi koncentracija. Toks žmogus yra akivaizdžiai nedarbingas, o vairuotojas - dar ir pavojingas.“- teigė medikė.
Be viso to, prabudus po audringo šventinio vakarėlio labai sunku pačiam objektyviai įvertinti organizmo būseną. Juk po ranka paprastai kokybiško alkotesterio nebūna. Kaip teigia medikai, jei žmogus dar yra gerokai apgirtęs, jo nekamuoja jokie pagirių simptomai. Jis ramiausiai sėda prie vairo, nors pats nesuvokia, kad elgiasi visiškai neadekvačiai. „Alkoholis pats savaime nėra baisus, tačiau pavojingiausia, kad net ir jam skaidantis iš organizmo, jis iš žmogaus atimą bet kokią savikritikos ir adekvataus situacijos vertinimo galimybę“- tikino gydytoja.
Lietuviai save saugo mažiau
Mūsų šalyje leistina alkoholio koncentracija vairuotojo kraujyje yra 0,4 promilės (didesni apribojimai galioja tik jauniems ir sunkiasvorių vairuotojams). Tuo tarpu Airijoje ir dar keliose šalyse ši riba yra dvigubai didesnė, Airijos vairuotojams vietinės KET leidžia sėsti prie vairo, jei alkoholio koncentracija neviršija 0,8 promilės. Tačiau Airijos vairuotojus ekstremalaus vairavimo gudrybių mokantis vairavimo instruktorius Tomas Žukauskas pastebi, kad linksmybių nevengiantys airiai prie vairo pagiringi sėsti nėra linkę.
„Atrodytų, Airijoje visa įstatyminė bazė lyg ir yra atlaidi „nuodėmingiems“ vairuotojams - juk net ir po audringo vakarėlio 0,8 promilės riba yra gana aukšta. Tačiau čia vairuotojai tuo naudojasi tik penktadienio vakarą, kai po darbo užsuka į kokią aludę porai bokalų alaus ar stiklui viskio. Po didžiųjų švenčių čia gatvės tuščios. Jei reikia kažkur važiuoti, žmonės kviečiasi taksi. Airiai, nors ir yra tikri girtuokliai, puikiai suvokia vairavimo kamuojant pagirioms pavojus.“- juokėsi jis.
„Aš nustebau per šias Kalėdų šventes parskridęs į Lietuvą. Per svetur praleistą dešimtmetį mano akis jau atprato nuo tokių vaizdelių. Štai sekmadienį, antrą Kalėdų dieną, aikštelėje prie vieno iš sostinės prekybos centrų stebėjau tokį reginį. Šalia stovėjo šeimyninis universalas, gale žaidžia du vaikučiai, o prie vairo lūkuriuoja labai jau liūdno veido vyriškis. Iš parduotuvės parėjusi žmona įdavė jam butelaitį mineralinio, jis godžiai atsigėrė ir šeima išvažiavo savais keliais. Ir tai buvo normalūs, tikrai neasocialūs žmonės. Mane tai tiesiog šokiravo. Absoliuti tolerancija ir jokios savisaugos. Nejau Vilniuje nėra taksi?“- savo pastebėjimais dalinosi ekstremalaus vairavimo instruktorius.
Avarijų statistikoje pagiringi neskaičiuojami
Statistika, atrodytų, yra visagalė. Tačiau dėl pagiringų vairuotojų kaltės įvykusios avarijos čia neegzistuoja. Pernelyg slidu. Jei kraujo tyrimas rodo, kad žmogus vairuodamas nenusižengė mūsų šalies įstatymams, niekas neužsiima kapstytis psichofizinės nelaimėlio būsenos subtilybėse.
Tiesa, Lietuvos kelių policijos tarnybos pareigūnai neoficialiuose pokalbiuose yra užsiminę, kad, jei pagiringų vairuotojų sukelti eismo įvykiai būtų vertinami taip pat, kaip ir girtų, statistika pasikeistų ženkliai.
2009 metais Lietuvos keliuose žuvo 368 žmonės. Pernai net 300 eismo įvykių Lietuvoje sukėlė girti vairuotojai, juose žuvo 37 žmonės. O kiek tuomet avarijų sukėlė pagiringi vairuotojai, kiek buvo žuvusių?
Stebuklingų vaistų nėra
Mus konsultavusi gydytoja A. Merkienė teigė, kad vakarėlyje suvartotam puslitriui degtinės „išvaryti“ iš organizmo reikia mažiausiai 10 valandų. Jokių stebuklų nėra, liaudiški receptai čia nepadės.
„Štai kad ir riebus maistas. Sutinku, jis padeda neprisigerti, bet skaidant alkoholį jis didesnės įtakos neturi. Galimas net atvirkštinis variantas. Jis apsunkina organizmą, tad alkoholis kitą dieną skaidomas dar lėčiau. Akimirksniu išblaivėti nepadės nei aspirinas, nei pagirių simptomų šalinimui skirti vaistiniai preparatai“- sakė gydytoja Aušra Merkienė.
Medikė pastebi, kad svarbiausia kamuojant pagirioms išlaukti gana ilgą laiko tarpą. Reikia gerti labai daug skysčių, nepakenktų vitaminų B6 pagrindu pagaminti vaistiniai preparatai.
„Gydo tik laikas. Štai rimtesnių problemų su alkoholiu turintiems žmonėms, kurie švenčia kelias dienas iš eilės, normali būsena po detoksikacijos procedūrų atsistato tik po 2-3 dienų. Na o po įprastesnės šventės, kai alkoholiniai gėrimai draugų kompanijoje vartojami tik vieną vakarą, prie vairo leisčiau sėsti tik po gerų 10 valandų miego, solidžios skysčių dozės ir sočių pietų. Išlaukti reikia“- reziumavo medikė.
Pats sveikiausias dalykas, kai į šventę atvažiuojame automobiliu, niekuomet „neperlenkti lazdos“. Tuomet nebus ir pagirių. O jei jau užvaldė nuodėmės - geriau išsikviesti taksi.