„Rusijos strategija nukreipti vietinės kilmės krovinius į savus jūrų uostus, skatinusi konkuruoti Baltijos šalių transporto kompanijas, gali sudaryti prielaidas skaldyti Baltijos valstybių pozicijas svarbiais regiono ekonominio saugumo klausimais“, - teigiama pirmadienį paskelbtoje VSD grėsmių nacionaliniam saugumui vertinimo ataskaitoje.
Kaip įtaką pajaučia Lietuva
Joje pažymima, kad Rusija yra apribojusi naftos tiekimą Baltarusijai, kurią spaudžia mainais už geležinkelio tarifų nuolaidas nukreipti naftos produktų eksportą į Rusijos jūrų uostus.
„Baltarusijai pasidavus spaudimui nukreipti naftos produktų eksportą į Rusijos uostus, neigiamas pasekmes pajustų ir Lietuvos krovos kompanijos“, - rašoma ataskaitoje.
Anot VSD, Rusija siekė blokuoti Lietuvos įmonių tranzitu į Rusiją gabenamus krovinius, bandydama perimti krovinius pati. Pasak žvalgybos, Rusija taip pat spaudė Baltarusiją, kad ši stabdytų krovinių pervežimus iš Lietuvos.
„2016 metais Lietuvos autotransporto pervežimų įmonės buvo priverstos toliau konkuruoti su Rusijos įmonėmis nelygiavertėmis sąlygomis. Rusija ne tik darė spaudimą Baltarusijos muitinės kontrolės pareigūnams periodiškai stabdyti krovinių pervežimus Lietuvos–Baltarusijos pasienio kontrolės punktuose,bet ir pradėjo taikyti daugiau administracinių reikalavimų Lietuvos autotransporto bendrovėms ir valstybinėms institucijoms, be to, buvo padidinti kelių mokesčiai“, - rašoma ataskaitoje.
Nepavyko rasti kompromiso
Rusijai ir Baltarusijai praėjusią savaitę vėl nepavyko rasti kompromiso daugiau negu metus besitęsiančiame ginče dėl dujų ir naftos tiekimo. Šis ginčas tiesiogiai veikia ir „Lietuvos geležinkelių“ bei „Klaipėdos naftos“ veiklą.
Maskvai nesutariant su Minsku dėl dujų kainos, pastarajam nuo 2016-ųjų vienašališkai už jas mokant mažiau, naftos tiekimą Baltarusijai nuo praėjusių metų vidurio sumažino daugiau nei trečdaliu, nuo spalio mėnesio - dar 15 proc., o šiemet tiekimą ir toliau riboja.
Be kita ko, Rusija bando nukreipti baltarusiškus krovinius į savo uostus. Rusijos valstybės kontroliuojama geležinkelių operatorė RŽD pernai spalį nustatytą 25 proc. nuolaidą Baltarusijos naftos produktų gabenimui geležinkeliais link Rusijos uostų Suomijos įlankos pakrantėje nuo kovo 10 dienos padidino iki 50 proc. Tačiau Baltarusijos naftos eksportuotojai šiuo pasiūlymu nesusigundė.