Birutė Slavinskienė
Interneto portalas „Verslas.in“ – modernus, naujoves priimantis ir jaunų žmonių kuriamas projektas, patrauklus savo paprastumu ir žmogiškumu. Dalindamiesi tuo, ką mato aplink, portalo kūrėjai siekia užpildyti nišą – suprantamai pateikti kokybiškų ir verslo žinių. O kad galėtum perteikti kitiems, visų pirma turi gilinti žinias pats. „Verslas.in“ įkūrėjas tauragiškis Paulius Vitkus sako, kad mokymasis jam – ir darbas, ir pajamų šaltinis. Greit praturtėti jis sako nesiekiąs, o didžiausia vertybė, pasak jo, atsispindi šūkyje „Teorija praktiškai“. Šiuo metu Paulius – dar ir projekto „BizRecommends.com“ vadovas.
– Pauliau, esate jaunas žmogus, stačia galva nėręs į verslo pasaulį. Administruojate verslo edukacijos portalą „Verslas.in“. Kas nulėmė tokį jūsų pasirinkimą?
– Verslo edukacijos portalo „Verslas.in“ įkūrimas yra savęs įpareigojimas gilinti žinias verslo srityje. Jeigu portalo lankytojams kasdien nepateiksiu naudingos ir kokybiškos medžiagos, lankomumas, o kartu ir pelningumas, netrukus ims mažėti. Vadinasi, privalau domėtis ir plėsti akiratį verslo srityje – kaip kitaip pateiksiu vertingą medžiagą savo lankytojams? Nesuklysiu pasakęs, kad mokymasis – mano darbas ir pajamų šaltinis. Taigi, Lietuvoje neradęs patikimo verslo edukacijos portalo, nusprendžiau jį įkurti.
– Akivaizdu, kad jūsų platesnis nei kai kurių bendraamžių požiūris jus pastūmėjo vidurinį mokslą baigti ne Tauragėje, bet sostinėje. Jūsų lūkesčiai išsipildė?
– Savarankiškumo siekis man įaugęs į kraują. Visai kaip tėtis, taip ir aš, nesulaukęs 18-ojo gimtadienio, nusprendžiau išvykti į Vilnių. Kaip žinote, 2008-aisiais verslas Lietuvoje gyveno geriausias savo dienas po Nepriklausomybės atkūrimo: vartotojai neskaičiavo ir daug pirko, įmonės prioritetą teikė beatodairiškai plėtrai, o ne veiklos efektyvumo didinimui. Gavęs vieno žiniasklaidos koncerno vadovo pasiūlymą atvykti į Vilnių, sutikau.
Tiesa, netrukus ekonomikos sunkmetis atėjo ir į mūsų kiemą, tad teko ieškoti originalių sprendimų ne tik kaip suklestėti, bet ir kaip išgyventi. Padėties negerino ir faktas, jog pusę dienos turėjau skirti mokyklai, o tėvų pagalbos kategoriškai atsisakiau. Vis dėlto diskomfortas skatina žmogų judėti į priekį, tad netrukus aktyviai įsitraukiau į žiniasklaidos pasaulį, kurį laiką verčiausi knygų prekyba. Nors sekėsi gerai, vis dėlto tai ilgalaikės vertės neturintys verslai, tad sukaupęs pakankamą pinigų sumą nusprendžiau įkurti kai ką, kas turėtų išliekamąją vertę. Taip gimė „Verslas.in“.
– Dosniai dalijatės informacija apie verslą, sėkmės istorijas, nurodote, jog pagrindinės jūsų portalo vertybės yra kokybiško, unikalaus ir išliekamąją vertę turinčio turinio kūrimas bei aukštas svetainės patogumas. Jūs patenkintas savo pasiekimais šiandien? Kiek žmonių dirba prie šio projekto?
– Jeigu pasakyčiau, jog pasiekimais esu patenkintas, tai jau būtų stagnacija. Verslas reikalauja daug dinamikos bei lankstumo, tad tikiuosi, jog niekuomet nebūsiu patenkintas savo pasiekimais, kad ir kokie jie būtų. Kaip minėjau, „Verslas.in“ veikiau yra amatas sau, o ne didžiulį komercinį potencialą turintis projektas. Tam yra aibė priežasčių: maža rinka, pasenę tokio tipo verslo modeliai, kuriuose derybinį pranašumą turi reklamos užsakovai, o ne tiekėjai, didžiulė konkurencija, mažinanti kiekvieno konkuruojančiojo pelno dalį.
Kaip juridinis vienetas MB „Verslas.in“ yra pelningas, o papildomos pajamos man netrukdo, juoba tai daug laiko sąnaudų nereikalaujantis užsiėmimas. Paskutinį teiginį patvirtina faktas, jog portalo turinį kuria interneto lankytojai, savo žinomumą padidinti norintys verslo konsultantai ir specialistai. Reikia reguliariai atnaujinti svetainės išvaizdą, suprogramuoti naujas funkcijas, tad į pagalbą pasitelkiu įmones iš išorės. Tad, viena vertus, prie projekto dirba vienas žmogus, kita vertus – labai daug, jeigu įskaičiuotume išorės žmones: turinio kūrėjus, svetainės dizainerius, rinkodaros specialistus, reklamos pardavėjus.
– Kadangi esate tauragiškis, tikriausiai stebite verslo pokyčius ir gimtajame mieste? Kaip vertinate smulkųjį verslą regionuose? Kas liūdina ir kas džiugina?
– Būsiu atviras – verslo kasdienybė regionuose, taip pat ir Tauragėje, man mažai žinoma. Jeigu Lietuvą vadinu per maža rinka savo verslo edukacijos portalui vystyti, tai regioninės rinkos, logiška, dar siauresnės, todėl mažiau aktualios. Kita vertus, jeigu mane domintų konkreti verslo sritis, sakykim, logistika ar turizmas, pirmuoju atveju pagalvočiau apie verslo vystymą Tauragėje, o antruoju – apie Klaipėdą, Palangą ar net Druskininkus. Regionai, kaip ir įmonės, privalo rasti savo poziciją, sukurti reikiamą infrastruktūrą bei nuosekliai žingsniuoti pasirinkta kryptimi, nepamiršdamos, kad puikus idėjų įgyvendinimas yra svarbiausia, ne pačios idėjos.
– Bendraujate ir su kraštiečiais, plėtojančiais verslą sostinėje („Wide Wings“). Kokiais dar verslo sėkmės tauragiškių pavyzdžiais galite pasidalinti?
– Visų pirma, audiovizualinės komunikacijos agentūra „Wide Wings“ yra išties entuziastingai nusiteikę vaikinai, turintys aiškią viziją, ko galima pasigesti kalbant apie didžiąją daugumą egzistuojančių įmonių, ypač jūsų paminėtuose regionuose. Kitas sėkmės pavyzdys yra UAB „Dragdis“, kurį įkūrė bei kuriam vadovauja Domas Sabockis. Internetinis turinio saugojimo sprendimas „Dragdis“ turi didžiulį potencialą tarptautiniu mastu, nes gali sparčiai plėstis, tam nėra jokių sienų – juk gyvename atviroje globalizacijos erdvėje.
Beje, įmonėje dirba puiki komanda, savo srities specialistai, o komanda versle – svarbiausia. Galiausiai, nereikia nuvertinti ir tradicinio verslo atstovų, antai minėta logistika. Nors jų plėtra apribota, tačiau tai didelį stabilumą turinčios įmonės, ko nepasakysi apie internetinius verslus. Konkrečių įmonių pavadinimų įvardyti negalėčiau, nes esu mažai susijęs su šia rinka, tačiau joje veikiančių įmonių sėkmingumas matomas plika akimi.
– Daug skaitote, skelbiate įvairiausios naudingos informacijos verslui. Kaip šiomis žiniomis pasinaudojate pats? Ar turite ir kitokios veiklos?
– O taip! Kadangi verslo edukacijos portalo „Verslas.in“ perspektyvos manęs netenkina, tai su partneriu, viešųjų ryšių specialistu Kęstučiu Geču vystome verslo rekomendacijų platformą „BizRecommends.com“ (UAB „Verslo rekomendacijos“ nuosavybė). Šis verslas labiau panašus į mano jau minėtąjį „Dragdis“, kadangi taip pat turi nemažą tarptautinį potencialą. Glaustai kalbant, tai yra verslo rekomendacijų platforma, skirta „verslas-verslui“ (B2B) sektoriui, kurioje įmonės užsiregistruoja ir rekomenduoja viena kitą už kokybiškai atliktas paslaugas.
Tos įmonės, kurios turi daugiausia rekomendacijų, kyla į sąrašo viršūnę, turinčios mažiausiai rekomendacijų arba visai jų neturinčios lieka apačioje. Taip siekiame „išgryninti“ patikimiausias įmones, su kuriomis nori prasidėti bet kokia įmonė. Juk išmintingas verslo partnerių ir tiekėjų pasirinkimas yra gyvybiškai svarbus kiekvienai įmonei. Galima sakyti, jog tai yra pakaitalas „geltoniesiems puslapiams“ ir įmonių direktorijoms (visalietuva.lt, rekvizitai.lt), kuriems, mano nuomone, švelniai tariant, laikas mirti.
Tai atgyvena, nepasakanti lankytojui, kuri įmonė iš tiesų yra patikima, o kuri – ne. Potencialą didina ir tai, jog pasaulyje neradome nieko panašaus. Su kolega Kęstučiu pusiau juokais, pusiau rimtai sakome: „Jeigu norite sutaupyti daug pinigų gero brendžio ar vyno buteliui, suraskite, kas jau įgyvendino tokią idėją.“ Beje, pasiūlymas galioja ir „Tauragės kurjerio“ skaitytojams (šypsosi).
– Panašu, jog jūsų verslo filosofija jau gana susiformavusi dėl turimo žinių bagažo bei patirties. Ar galite įvardyti, kur matote save ateityje? Kokia yra jūsų veiklos vizija?
– Paradoksalu, tačiau man labiau imponuoja tradiciniai verslai. Tačiau, kaip žinote, per visus šiuos metus nuo Nepriklausomybės paskelbimo vietiniai verslininkai išsikovojo dominuojančias pozicijas šiose rinkose, tad rasti tuščią ir patrauklią nišą labai sunku.
Kita vertus, kiekvienas laikmetis turi ir savų galimybių. Mūsų kartos galimybės slypi plėtojant internetinį verslą ir kuriant inovacijas, todėl pradinį kapitalą per artimiausius 3–5 metus planuoju susikrauti būtent čia. Tolimoje ateityje neįsivaizduoju savęs vien tik sėdinčio prie klaviatūros ir žiūrinčio į ekraną, tad vizija būtų susijusi su diversifikuotu įmonių profiliu įvairiose rinkose, tačiau jai įgyvendinti prireiks mažiausiai 10–15 metų, tad apie tai kalbėti dar labai anksti. Laikas parodys (šypsosi).