Kiekvienam skraidančiam lėktuvu gali atsitikti, kad atskridus į oro uostą, ateinate prie bagažo išdavimo juostos ir laukiate, laukiate… o jūsų bagažas taip ir nepasirodo. Deja, taip kartais atsitinka. Bagažas gali vėluoti ar net visai dingti. Kaip nuo to apsisaugoti ir ką daryti, jeigu tai vis dėlto bagažas dingo, vėluoja ar gaunamas apgadintas?
Kaip apsisaugoti nuo bagažo dingimo?
Pagrindines dvi lagaminų dingimo priežastys: pirma, tai lagaminai yra tiesiog vagiami, o antra – lagaminai pasimeta perkraunant juos iš orlaivių. Geriausia aišku pasiimti bagažą kartu su savimi į lėktuvo saloną. Tačiau tai ne visada yra įmanoma, todėl sekantys patarimai padės sumažinti bagažo dingimo riziką.
Prieš atiduodami bagažą registruojantis skrydžiui, pažymėkite jį tiek iš išorės, tiek viduje. Pritvirtinkite identifikacijos kortelę, ant kurios surašyti visi jūsų kontaktiniai duomenys, bagažo išorėje, taip pat įdėkite lapą su kontaktiniais duomenimis į bagažo vidų, nes tai sumažina Jūsų bagažo pasimetimo tikimybę. Jeigu bagažas pasimes, tai didesnė tikimybė, kad pagal tuos duomenis greičiau grįš atgal pas savininką.
Jeigu Jūsų lagaminas nėra išskirtinis, tai padarykite jį išskirtiniu, pvz.: užveržkite ryškių spalvų ar su savo vardu diržą, taip bus lengviau tiek apibūdinti dingusį bagažą, tiek jį rasti. Prieš registraciją nuimkite visas senas bagažo registracijos juosteles (angl. Baggage tag), nes jei anksčiau keliavote į Ispaniją, o dabar skrendate į Norvegiją, tai yra tikimybė, kad jūsų daiktai nukeliaus visai priešinga kryptimi nei jūs.
Saugokite registruoto bagažo taloną. Be jo jūs neįrodysite, kad registravote bagažą, o jam pasimetus tik apsunkinsite situaciją jo beieškant.
Atvykite registruotis ankščiau, kadangi tiems, kurie atvyksta vėlai kyla didesnė tikimybė būti atskirtiems nuo bagažo ir bagažo krovėjai gali tiesiog nespėti įkrauti Jūsų bagažo į lėktuvą, kuriuo skrendate.
Jei yra galimybė užsisakykite tiesioginius skrydžius, kadangi tuomet sumažėja galimybė, kad bagažas pasimes ar vėluos jį perkraunant.
Nepalikite bagažo be priežiūros. Dažnai vagys potencialias aukas užkalba klausdami kaip rasti registraciją, informaciją ir pan., todėl būkite budrūs ir neišleiskite bagažo iš akių. Taip pat venkite grūsčių, nes tai vagišiams pats palankiausias metas ir galite nepastebėti kaip neteksite vertingų daiktų.
Nedelskite eiti prie bagažo išdavimo juostos, kadangi vagių taktika – sekti ją ir laukti lagaminų, kurie pasirodo nebe pirmą kartą. Tada aišku, kad savininko dar nėra.
Turėkite minty, kad bet koks brangus lagaminas visada patrauks vagių dėmesį pirmiausia. Juk jame ir daiktai gali būti daug vertesni nei keliaujančio studento kuprinėje.
Patartina žinoti, kad visus vertingus ir trapius daiktus geriau dėti į savo rankinį bagažą. Registruotame bagaže neturėtų būti vežami dūžtantys, greitai gendantys daiktai, taip pat nepatartina vežti vertingų daiktų, pavyzdžiui, pinigų, raktų, taip pat vaistų, medicininių dokumentų, akinių, fotoaparatų, vaizdo kamerų ir kitų vertingų elektronikos ar technikos prietaisų bei jų priedų, taip pat juvelyrinių dirbinių, tauriųjų metalų, muzikos instrumentų, vertybinių popierių, vertingų meno ar dailės kūrinių, verslo dokumentų, pasų ar kitų asmens tapatybės dokumentų dėl praradimo ar sugadinimo tikimybės. Jeigu registruotame bagaže ketinate vežti vertingus daiktus, patariama deklaruoti jų vertę bei papildomai apdrausti bagažą.
Ką daryti, jeigu bagažas gaunamas apgadintas, vėluoja ar pripažįstamas dingusiu?
Atkreipiame dėmesį, kad pasiimdami bagažą patikrinkite ar tai tikrai jūsų ir ar nėra apgadinimų ar trūkstamų daiktų. Tai pastebėjus geriausia nedelsiant kreiptis į oro uosto bagažo paieškos tarnybą. Pareikšti pretenziją dėl sugadinto bagažo yra jūsų kaip keleivio teisė, o teisės aktai numato aviakompanijų prievolę kompensuoti patirtus nuostolius. Nepavėluokite kreiptis, nes jei gautas bagažas yra sugadintas, keleivis raštišką pretenziją turėtų pareikšti ne vėliau kaip per 7 dienas.
Vėluojant bagažui, keleivis turi nedelsiant informuoti oro vežėją apie bagažo vėlavimo faktą. Jei dėl bagažo vėlavimo keleivis patyrė žalą (turėjo įsigyti būtiniausių reikmenų), raštišką pretenziją oro vežėjui jis turėtų pateikti ne vėliau kaip per 21 d. nuo bagažo gavimo dienos. Jei bagažas neatsiranda per 21 d. arba jis pripažįstamas dingusiu, arba yra sugadintas, raštiškas reikalavimas atlyginti žalą turėtų būti pateiktas kuo greičiau.
Dingus arba vėluojant bagažui keleivis turi teisę įsigyti būtiniausius reikmenis, be kurių jis negali apsieiti kelionės metu. Nėra nustatyta konkretaus sąrašo daiktų, kuriuos keleivis gali įsigyti, tai gali būti būtiniausi higienos reikmenys, vykstant į svarbų susitikimą, gali būti ir kostiumas bei kt. Keleivis neturėtų piktnaudžiauti savo teise įsigyti būtiniausius reikmenis, kadangi, siekdamas kompensacijos už patirtą žalą, jis turės pagrįsti aviakompanijai įsigytų daiktų būtinumą. Taip pat būtina išsaugoti įsigytų būtiniausių daiktų pirkimo dokumentus.
Jei yra galimybė, keleivis turėtų išsaugoti bagaže vežamų daiktų pirkimo čekius, kadangi aviakompanijai bus lengviau įvertinti atsiradusią žalą ir ją kompensuoti. Pažymėtina, kad oro vežėjas neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu jis įrodo, kad jis ir jo darbuotojai ir atstovai ėmėsi visų prieinamų protingų priemonių žalai išvengti, arba tai, kad jam ar jiems buvo neįmanoma imtis šių priemonių.
Verta atsiminti, kad nepavykus problemos išspręsti su oro vežėju, galima kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje. Europos vartotojų centras padeda Lietuvoje reziduojantiems vartotojams, jei jie įsigijo nekokybišką prekę ar paslaugą kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje bei Norvegijoje ar Islandijoje, ir kitose ES valstybėse narėse bei Norvegijoje ar Islandijoje reziduojantiems vartotojams, įsigijusiems nekokybišką prekę ar paslaugą Lietuvoje.