Kompozitoriaus Mindaugo Urbaičio ir choreografo Martyno Rimeikio baletas „Procesas“ – apie vilties išsaugojimą, meilės blyksnį, šviesą biurokratinio absurdo kupinoje sistemoje. O „Proceso“ garso įrašai – apie įspūdingą meistrystę, kantrybę ir novatoriškus sprendimus.
„Retai sukuriamas originalus, modernus lietuviškas baletas. „Procesas“ yra kaip tik toks – šiuolaikiškas kūrinys, turintis išliekamąją vertę. Jau po premjeros buvau įsitikinęs, kad jis turi išlikti ne vien partitūrose: tokį kūrinį reikia ir pamatyti, ir išklausyti. Kilo mintis jį įrašyti. Išsikeltas tikslas pareikalavo solidžios sutelkties, vaizduotės, meistrystės ir ryšių, bet rezultatas atperka visą sudėtingą procesą“, – teigia projektą iniciavęs kompanijos „Creative Industries“ prodiuseris Lauras Lučiūnas.
Kompozitorius M. Urbaitis prisimena: priėmus šį iššūkį, iškart buvo aišku, kad laukia labai sunkus darbas.
„Techniškai ambicingumas tarsi džiugina. Kita vertus, kai ką nors suplanuoji labai gudriai, sudėtingai ir komplikuotai, visada kyla pavojų, kad kažkurio faktoriaus gali neįvertinti, kas tuomet? Tai ir gana neramiai nuteikė, ir labai intrigavo: ką sugebėsime padaryti, kaip tai skambės įraše? Muzika buvo sluoksniuojama kaip pyragas. Naudojome modernius dalykus, bendrą ritmą visam orkestrui. Daugiamikrofoninis įrašas, atrodė, neįmanomas, bet to pasiekėme, o įvertins tie, kurie klausysis. Ačiū Dievui, turime šį įrašą“, – kalba M. Urbaitis.
„Tai buvo neeilinio biudžeto ir masto darbas – pirmasis Lietuvos istorijoje atliktas ir išleistas klasikinės muzikos, modernios sudėties orkestro, 64 kanalų, 96 khz, 24 bitų raiškos įrašas. Jį atlikome mobilioje studijoje, – pasakoja garso režisierius Vilius Narvilas. – Tam reikėjo pastatyti specializuotą, akustiškai pritaikytą patalpą LNOBT Raudonajame fojė. Daugiakanalis baleto įrašas padarytas teatro Didžiojoje salėje, užfiksuojant salės garso autentiką bei estetiką.“
Anot garso režisieriaus, vardan šių įrašų teko optimizuoti ir keisti elektros srovę, filtruoti nuo generuojamų elektros tiekėjo pašalinių triukšmų, elektromagnetinių bei mikro išlydžių, gimstančių pačiame teatro pastate.
Naudota klasikinei muzikai skirtų mikrofonų gamybos lyderio produkcija: mikrofonai-legendos, sutinkamos rimčiausiose pasaulio įrašų studijose, itin didelės membranos mikrofonai su greičiausiu impulsiniu atsaku, taip pat ypač jautrus mikrofonas, naudotas ir 2020 metų NASA Marso misijoje Roveryje.
„Teko spręsti ir architektūrines LNOBT Didžiosios salės akustikos problemas. Tačiau nuleidę priešgaisrinę uždangą, atskiriančią sceną ir salę, pakėlę orkestrinės duobės grindis, atsikratę nenaudingų duobės atspindžių, turėjome aukščiausio lygio klasikinės muzikos įrašų salę. Džiaugiuosi, kad teko garbė įgyvendinti šį projektą. Esu dėkingas kolegoms iš Lietuvos, Čekijos, Latvijos, Lenkijos ir Estijos už pagalbą, palaikymą, konsultacijas bei pastabas“, – sako V. Narvilas.
„Šis pastatymas ir kompozitoriaus Mindaugo Urbaičio kurta muzika pirmajai „Muzika Lietuvos teatre“ vinilinių plokštelių serijai pasirinkta neatsitiktinai. Unikalus savo muzikiniu braižu, nepriklausomumu ir kartu susiklausymu su išskirtine baleto „Procesas“ choreografija – M. Urbaičio muzika tampa neatskiriama sintetinės visumos „proceso“ dalimi. „Proceso“ muzika, kaip ir visas scenos menas – abstraktus, apčiuopiamos materijos neturintis menas, įvykstantis čia ir dabar vyksmas. Todėl šio vyksmo fiksacija tampa liudijimu šių laikų muzikos ir teatro mylėtojams, ateities kartoms, Lietuvos muzikos ir teatro archyvams“, – pasakoja projekto prodiuserė Gintarė Mikulėnienė.
Vasario 23 dieną, prieš spektaklį – 17.30 val. LNOBT įvyks „Proceso“ plokštelės pristatymas ir diskusija su kūrėjais bei projekto įgyvendintojais, moderuojama Eglės Ulienės.
Plokštelę baleto rodymo dienomis bus galima įsigyti teatre, o taip pat – Vilniaus Knygų mugės Muzikos salėje.
„Procesas“ yra pirmasis Lietuvoje modernaus baleto pastatymo garso įrašas, išleistas riboto tiražo – 500 vienetų vinilinės plokštelės formatu, iš dalies finansuojant Lietuvos kultūros tarybai.
Šis darbas yra dalis vinilinių plokštelių serijos „Muzika Lietuvos teatre“, kurią sudarys didieji Lietuvos scenos muzikiniai meno kūriniai, čia apsijungs Lietuvos ir užsienio kūrėjai, kurių muzika skamba Lietuvos teatrų pastatymuose.
„Proceso“ įrašuose muziką atlieka Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro simfoninis orkestras, dirigentas – Modestas Barkauskas.
Baleto elektroninės muzikos fragmentų autorė – Marija Paškevičiūtė. Už šį pastatymą kompozitorius M. Urbaitis ir choreografas M. Rimeikis 2018 metais buvo apdovanoti „Auksiniais scenos kryžiais“. Vinilinės plokštelės vizualinį išpildymą įgyvendino Zigmantas Butautis.
„Procesas“ tapo pirmuoju spektakliu iš Lietuvos, kurio vaizdo įrašą transliavo visame pasaulyje stebimas „Mezzo“ televizijos kanalas.
„Procesas“ viešėjo tarptautiniame šiuolaikinio ir klasikinio baleto festivalyje „Dance Brno 2019“ Čekijoje, buvo rodytas gastrolėse Varšuvos Didžiajame teatre.