Visai neseniai Europos Sąjungos valdžia paskelbė deklaraciją, kad iki 2050 metų Europos miestuose nevažinės benzinu ir dyzelinu varomi automobiliai. Juos turės pakeisti hibridinės ir elektra varomos mašinos. Mums tai atrodo nesuvokiama. Tačiau Kaune įsikūrusi inovacijų firma „Elinta" jau greitai pradės gaminti pilnaverčius elektrinius miesto automobilius.
Po pokalbio su „Elintos" generaliniu direktoriumi Vytautu Jokužiu jau minėta Europos Sąjungos deklaracija nepasirodė sunkiai įgyvendinama. Juk jei Lietuvoje kas dieną į gatves išvažiuotų po 1.000.000 elektromobilių, juos elektra aprūpinti pakaktų „užvesti“ papildomą Elektrėnų elektrinės bloką. Tačiau kiekvienas elektromobilio savininkas kas metus sutaupytų solidžią kurui išleidžiamų pinigų sumą.Todėl traukinys jau pajudėjo. Liko tik klausimas kas ir kada į jį įsės.
Jis važiuoja!
Gamintojai sutiko leisti išbandyti „Toyota Aygo" bazėje pagamintą elektrinį automobilį. Kaip ir įprastame automobilyje – viskas prasideda nuo užvedimo raktelio pasukimo. Tik va – starterio garso tai nėra. Apie automobilio pasiruošimą važiuoti galima nuspręsti nebent iš pasigirdusio vakuuminio siurblio garso ir keleto naujų lempučių skydelyje. Jungiame pirmą pavarą. Pavarų dėžė mechaninė, tačiau... sankabos pedalo čia nėra. Nėra tai nereikia. Apsieisime. Spaudi aksceleratoriaus pedalą ir važiuoji.
Elektrinis variklis pasižymi tolygiu sukimo momentu visame sūkių diapazone, tad automobilis traukia taip pat smagiai, kada benuspausi aksceleratoriaus pedalą. Varikliukas sukasi iki 8.000 aps./min ir tai yra išties smagu! (Variklio sūkiai apriboti elektronikos, tausojant šio „Aygo" pavarų dėžę). Variklyje nėra greitai susidėvinčiu dalių, nėra šepetėlių, tad jis tikrai ilgaamžis. Sukant 8.000 aps/min. girdisi malonus šios “bitės“ zvimbimas, tačiau varikliui tai normalus darbinis režimas, tad net šitaip lakstant tai nebus variklio „drožimas". Pats variklis pritaikytas suktis iki 10.000 - 12.000 aps/min., tad montuojant jį kituose modeliuose laisvės fantazijai dar yra.
Lyginant šį elektromobilį su standartiniu, benziniu „Aygo", šis pastarajam nepalieka jokių šansų nei tiesiojoje, nei posūkiuose. Įsibėgėjimas akivaizdžiai geresnis, o posūkių įveikimą ir automobilio valdymą pagerina geresnis svorio paskirstymas tarp ašių. Dabar jis idealus – beveik 50/50.
Nors „Aygo" turi mechaninę pavarų dėžę, tačiau „automato“ mėgėjams nusiminti nereiktų. Mat automobiliu galima važinėti visada antra pavara. Įsibėgėjimas bus kiek lėtesnis, tačiau tvarkingam važinėjimui mieste, jo tikrai pakaks. Išvažiavus į greitkelį galima įsijungti ir trečią pavarą, tačiau mūsų testų metu jos neprireikė.
Pokyčiai viduje
Interjere pokyčių beveik nėra. Kelios smulkmenos – vietoje variklio apsukų rodoma momentinė galia, o informacinis ekranėlis, kuriame anksčiau buvo galima matyti kuro sąnaudas, dabar rodo kiek elektros dar turite rezerve.
Tuo tarpu po variklio gaubtu nėra nieko tepaluoto. Prie pavarų dėžės pritvirtintas maždaug 5 l. stiklainio dydžio varikliukas, virš jo valdymo įranga ir dalis akumuliatorių. Dalis akumuliatorių nukeliavo į bagažinę, taip sumažinant ir taip mažą jos talpą. O tam, kad pergudrauti esamas „Toyota" sistemas ir užtikrinti sklandų naujai sumontuotų sistemų darbą, automobilyje sumontuoti 5 papildomi kompiuteriai.
Emocijos „post factum“
Galima į tokį automobilį žiūrėti kaip į praktiškų žmonių pirkinį, galima ir kaip įemocinį pasitenkinimą teikiantį žaislą. Manau sutiksite – išties smagu praskrieti pro degalinę, nesukant sau galvos kiek gi kainuoja kuras. Mat nuvažiuoti 100 km jums reikia mažiau nei 12 kWh, o tai yra mažiau nei 5 Lt.
Stovite kamštyje? Jums aplamai nereikia kuro... (na truputėlį... šviesoms ir kondicionieriui). Šiuos Lietuvoje modifikuotus Aygo bus galima įsigyti dviejų komplektacijų. Skirtumas - techniniai parametrai.
Automobilis kraunamas iš elementaraus 220 V elektros tinklo. Norintys pakrauti automobilį labai greitai - tokią galimybę taip pat turės. Tam reikia įsigyti galingesnį pakrovėją, tada galima 80% akumuliatorių įkrauti ir per 30 min.
Elektrinis „Toyota Aygo" jau neužilgo baigs sertifikavimo procedūrą – tad taps legaliu, pilnaverčiu eismo dalyviu. Oficialią kainą gamintojai paskelbs jau šią savaitę, na o neoficialai galime pasakyti tiek – naujas elektrinis Aygo Lietuvoje kainuos maždaug 89.000 Lt.+PVM.
Reikia pripažinti – malonumas ne pigus, tačiau neabejojame, kad netolimame užsienyje, kur valdžia visokeriopai skatina tokių automobilių naudojimą (ne tik deklaracijomis, bet ir realiais darbais), tokio automobilio patrauklumas bus tikrai didelis.