Pagalbos telefono numerio 112 diena penktadienį Europos Sąjungos šalyse paminėta trečiąkart. Trumpojo pagalbos numerio jubiliejų įvairiais renginiais paminėjo ir lietuviai. Bendrojo pagalbos centro (BPC) pareigūnai sukvietė nelaimės metu gyventojams pagalbos ranką ištiesiančius kolegas dalyvauti įvairiuose renginiuose bei akcijose. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovai drauge su BPC darbuotojais skelbė apie pagalbos numerio 112 svarbą, patarė, kada juo skambinti ir kaip elgtis įvykus nelaimei.
Prie akcijos kviesti prisijungti ir visos šalies pradinių klasių mokiniai: siekiant, kad apie pagalbos numerį 112 sužinotų kuo daugiau vaikų, Lietuvoje paskelbtas nuotraukų konkursas ,,Mokinių rikiuotė – numeris 112“.
Vilniuje įsikūrusio BPC Organizacinio skyriaus vedėja Auksė Čibirė „Sekundę“ informavo, kad pagalbos telefonas 112 Lietuvoje pradėjo veikti įsikūrus BPC – 2004 m. rugsėjo 1-ąją. Per visą veiklos laikotarpį Lietuvoje 112 telefonu žmonės skambino milijonus kartų – 2010-ųjų gruodžio 15 d. BPC Vilniaus skyriaus operatorius atsiliepė į dešimtmilijoninį skambutį. A.Čibirės teigimu, trumpuoju numeriu skambinančiųjų vis daugėja: „Kadangi vis dažniau žiniasklaidos priemonėse atsiranda aktualios informacijos apie pagalbos numerį 112 ir jo paskirtį, skambinančiųjų ir kviečiančių pagalbą šiuo numeriu kasmet daugėja.“
Nustato vietovę
BPC statistikos, kiek skambinama iš įvairių apskričių, neveda, nors centro atstovai įsikūrę ne tik sostinėje, bet ir Alytuje, Šiauliuose bei Klaipėdoje. BPC specialistų yra ir Panevėžyje, tačiau oficialiai skyrius nebuvo atidarytas. A.Čibirės tikinimu, pagrindinis BPC įkūrimo tikslas – naudojant šiuolaikines informacines ir ryšių technologijas modernizuoti pagalbos numerio 112 paslaugų sistemą apjungiant ugniagesių, greitosios medicinos pagalbos tarnybos ir policijos dispečerinių funkcijas.
„BPC veiklos pagrindas – universalus operatorius, galintis įvertinti visų tipų – ugniagesių gelbėtojų, medicinos, policijos pagalbos prašymus. Tačiau kol kas dar ne visi užsibrėžti tikslai pasiekti. Aktyviai vykdoma BPC plėtra – įgyvendinamas Europos Sąjungos finansuojamas projektas, kurio lėšomis atnaujinama ir plečiama BPC informacinė sistema“, – informavo Organizacinio skyriaus vedėja.
Pasak BPC atstovės, gyventojams būtina žinoti, kad nelaimės atveju geriausia skambinti numeriu 112: „Atsitikus bėdai vienu trumpu numeriu galima iškviesti visas pagalbos tarnybas – ugniagesius gelbėtojus, medikus, policininkus. Tai ypač aktualu kompleksinių įvykių atvejais, pavyzdžiui, po eismo įvykių, per kuriuos žmonės buvo sužaloti, liko prispausti automobiliuose. Visi BPC ryšio operatoriai atitinkamoms tarnyboms suteikia skambinančiojo numeriu 112 vietos duomenis. Tai ypač svarbu, kai žmogus negali pasakyti, kur jis yra.“
Skambina ir melagiai
BPC atstovė patvirtino, kad ne visi skambinantieji būna pakliuvę į bėdą: didesnioji dalis 112 numeriu skambina norėdami paišdykauti, tiesiog neturėdami ką veikti ar ketindami apgauti. Esą tik ketvirtadalis skambučių yra pagalbos prašymai – tokie, kai iš tiesų nedelsiant reikia suteikti skubią pagalbą.
„Dažnai skambina neblaivūs asmenys, norintys pajuokauti vaikai, kuo nors nepatenkinti ar ant pareigūnų supykę asmenys, tik siekiantys išlieti įtūžį. Tokie skambučiai tiesiog būna ignoruojami. Tačiau jeigu skambinantysis praneša apie nelaimę, pagalbos tarnybos visuomet išsiunčiamos į įvykio vietą. Būna ir taip, kad į tariamo įvykio vietą nuvykus paaiškėja, jog pranešimas melagingas. Deja, kol kas ne visuomet pavyksta išvengti nesusipratimų ir visuomenės nepasitenkinimo. Reikalingas visapusiškas nuolatinis visuomenės švietimas apie pagalbos numerį 112 – kam jis yra skirtas, kada juo reikia skambinti, kokios yra betikslio skambinimo pasekmės. Tačiau nuoseklus ir sistemingas informavimas kol kas neįmanomas dėl lėšų stygiaus“, – informavo pašnekovė.
Tačiau dėl piktybinių melagingų pranešimų daug ikiteisminių tyrimų nebuvo pradėta. A.Čibirė pranešė, kad šiuo metu yra atliekamas tik vienas ikiteisminis tyrimas dėl melagingo pagalbos tarnybų iškvietimo. Keli asmenys už tokius nevykusius pokštus jau buvo nubausti.
Pasak Organizacinio skyriaus vedėjos, į gyventojų skambučius atsiliepia BPC operatoriai – pareigūnai, baigę specialią bendrojo pagalbos specialisto mokymo programą: „Didelė dalis BPC pareigūnų anksčiau dirbo policininkais, ugniagesiais gelbėtojais ar medikais ir turi darbo patirties šiose srityse.“
Spynų neatrakina
BPC atstovė informavo, kad daugiausia skambinančiųjų prašo policijos pareigūnų pagalbos, gerokai mažiau – medikų. Pačios sunkiausios ir sudėtingiausios situacijos yra tos, kai nelaimių metu gyventojai sunkiai nukenčia, būna sužaloti.
Justė BRIEDYTĖ