Pats pirmasis origami paminėjimas šaltiniuose – 1680-siais metais Iharos Saikaku eilėraštyje. Autorius rašė: „Drugeliai Roseijos sapnuose taps origamiais“. Čia buvo kalbama apie „Ocho Mecho“ – drugelius patelę ir patinėlį, kurie senovės Japonijoje buvo dedami per vestuves jauniesiams ant sakės indelių. Tada origamis buvo naudojamas kaip apeiginis atributas. Juos lankstyti mažai kas mokėjo, o ir popierius tuo laiku buvo prabanga, prieinama tik turtingiesiems.
Šiandien viskas paprasčiau. Tikriausiai nė vieno vaikystė neapsiėjo be popierinių lėktuvėlių ir laivelių leidimo. Tačiau vargu, ar daugeliui šis pomėgis išsivystė į natūralaus dydžio valties ar sudėtingų ir detalių drakonų iš popieriaus lankstymą kaip origami entuziastui Giedriui Markevičiui.
Origamiai pas Giedrių ilgai neužsilieka
Giedriaus origami lankstimų pradžia būtent ir prasidėjo nuo lėktuvėlių ir popierinių žuvyčių. Iš pradžių jis lankstė paprastus, daugiau klasikinius origamius, kurių mokėsi iš pirmųjų apie šį meną atsiradusių knygų Lietuvoje: Jūratės Paulionytės „Susipažinkime – Origami“ bei E. Trumpos „Popieriaus lankstiniai“. Atsiradus internetui Giedriui atsivėrė naujos galimybės plėtotis jo aistrai. Tuomet jis susipažino su moderniuoju origamiu – už klasikinius pavyzdžius daug sudėtingesniais ir detalesniais lankstiniais.
Nors, kaip sako Giedrius, origami užsiima nuo darželio laikų, tačiau sudėtingųjų origamių lankstymas prasidėjo tik 2000-aisiais metais.
Lankstant be perstojo per ne vienerius metus turėjo susidaryti nemaža origamių kolekcija. Tačiau Giedrius atskleidžia, jog tokios kolekcijos jis neturi. Origamiai labai greitai patenka į kitų rankas – išdalinami draugams įvairiomis progomis arba tiesiog sudyla, kadangi popierius nėra ilgaamžis, o nešiojant į parodas darbai greitai susidėvi.
JAV dolerio kupiūra – taip pat tinkama medžiaga origamiui
Pagrindinė origami gaminimo medžiaga – popierius. Nuo jo priklauso ne tik estetinis lankstinio vaizdas, bet ir jo patvarumas bei ilgaamžiškumas. Lankstant origamį naudojama gausybė įvairiausių popieriaus rūšių. Dažnai tvirtesnis popierius pagaminamas klijuojant kelis jo sluoksnius.
Specialus origamio popierius yra vaidinas „Kami“. Šis popierius jau yra sukarpytas į kvadratus (pradinę origamio lakstymo formą), plonas, dažniausiai būna nuspalvintas iš vienos pusės, plati spalvų paletė. Tačiau, nepaisant šių privalumų, turi ir trūkumų. Dažnai toks popierius nėra patvarus ir, kaip pripažino Giedrius, netinka sudėtingesniems lankstiniams dėl riboto formato. Jis labiau pritaikytas tokiems klasikiniams origamiams kaip gervės.
Taip pat gan populiaru yra naudoti foliją, dengtą plonu popierium (dažniausiai tai būna servetėlės). Popierius ar servetėlės klijuojamos iš vienos folijos pusės taip sutvirtinant būsimą lankstinį.
Vienam iš lankstinių – vėžliukui – Giedrius panaudojo net tris medžiagas: milimetrinį popierių, ant kurio buvo nubraižyta lankstinio schema, foliją (lankstinio sutvirtinimui) ir raštuotą popierių (atliko estetinę funkciją). Vėžliui storas popierius tinkamas todėl, kad jis neturi daugybės sluoksnių kaip, pavyzdžiui, drakonas.
Specifinė origami rūšis yra „Orikane“. Ji įdomi ne tik tuo, jog lankstant naudojamas stačiakampis, bet ir savo medžiaga. Lankstyti „Orikane“ naudojami JAV dolerių ar kitų piniginių vienetų banknotai. Įdomu tai, kad lakstant figūras, sužaidžiama net banknoto piešinio detalėmis – pas išlankstytą tam tikru būdu gyvį matomos specialiai nenupieštos akys, ūsai ir pan.
Linos Galeckaitės nuotr.
Kuo sudėtingesnis origamis, tuo didesnis popieriaus formatas
Į pokalbį atėjęs origami gerbėjas Giedrius su savimi atsinešė visą maišelį įvairiausių dydžių lankstinių. Įspūdingiausiai, ko gero, atrodė popierinis drakonas. Kaip jo lankstytojas prisipažino, tai – jo sudėtingiausias ir ilgiausiai trukęs darbas. Drakonas buvo lankstomas keletą dienų, tačiau, kaip sakė Giedrius, jei sudėtume gryną lankstymo laiką, išeina apie 8-9 valandos. Taip pat jis prisiminė, jog yra išlankstęs sudėtingą dėl savo formato lankstinį – natūralaus dydžio valtį, kuri užėmė beveik visą jo kambarį ir buvo išlankstyta sujungus 16 laikraštinių lapų.
Pasak Giedriaus, nuo popieriaus dydžio ir sudėties priklauso, koks bus lankstinys. Prieš lankstydamas pasirinktą origamį jis pirmiausią apgalvoja, kokį popierių rinktis. Kuo sudėtingesnis lankstinys, tuo didesnio formato reikės. Tarkim, jei lankstytume gervę iš didelio popieriaus lapo- nepavyktų: linktų sparnai, neišlaikytų formos. Todėl geriausia dydį gervei Giedrius siūlo 15x15 cm. Tačiau bandyti lankstyti sudėtingą drakoną iš mažo formato neverta. Giedrius jį išlankstė iš 1x1 m. formato popieriaus lapo.
Priimtiniausias tikrasis origamis – be žirklių ir klijų
Nors tikrasis origamis yra lankstomas iš vieno popieriaus lapo ir jo lankstyme nenaudojamos žirklės ir klijai, tačiau yra ir kitų lankstymo būdų, kuriuose šios priemonės naudojamos. Popieriaus lankstymas naudojant žirkles vadinamas „Kirigami“. Kitas būdas „Modular origami“ pasižymi tuo, jog lankstinys yra sudedamas iš kelių atskirai išlankstytų elementų.
Pasak Giedriaus, jam priimtiniausias yra įprastas origamis, kadangi jis reikalauja tam tikro iššūkio. Reikia ieškoti išeičių, kaip iš vieno kvadrato išlankstyti gyvio kojas, ūsus, išlankstomi net boružės taškeliai. Tai taip pat ir puiki galimybė pritaikyti geometrijos žinias.
Linos Galeckaitės nuotr.
Lankstymui naudojamos kelių rūšių schemos: diagramos, kuriose parodoma visa lankstinio eiga arba brėžinių schemos, kuriose lenkiant ant lapo nubraižytas linijas, išgaunamas lankstinys.
Tūkstančio gervių mergaitė iš Hirosimos
Bene populiariausias klasikinio origamio pavyzdys – gervė. Senovės Japonijoje tikėta, jog kiekvienas, kuris išlanksto 1000 gervių – gali sugalvoti norą, kuris išsipildo. Tikima, jog išlanksčius šitokį skaičių gervių galima susilaukti ilgo gyvenimo, pasveikti nuo sunkios ligos. Gervė Japonijoje yra vienas iš mistiškų ir šventų šalies būtybių (kaip drakonas ar vėžlys).
1000 gervių Japonijoje taip pat tradiciškai dovanojama vestuvių proga, linkint jaunavedžiams tūkstančio metų laimės ir santarvės. Naujagimiui gervės dovanojamos tam, kad jį lydėtų sėkmė, sveikata ir ilgas gyvenimas. Gervės Japonijoje naudojamos ir kaip piršlybų burtai. Kai japonų mergaitei sukanka 13 metų, ji gali išlankstyti 1000 gervių ir jas padovanoti patinkančiam berniukui.
Mergaitė Sadako Sasaki, apie kurią buvo parašyta knyga „Sadako ir tūkstantis popierinių gervių“ pavertė šias gerves pasaulio taikos simboliu. Ši mergaitė, kovodama su leukemija, kuri buvo radiacijos nuo Hirosimos atominio bombardavimo per Antrąjį pasaulinį karą pasekmė, norėdama pasveikti lankstė 1000 gervių. Populiarioje istorijos versijoje pasakojama, kad ji prieš mirtį spėjo padaryti tik 644 gerves, o ją lankęs ir išmokęs gerves lankstyti draugas pabaigė jos darbą ir visą 1000 gervių palaidojo su ja. 1958 m. Hirosimos Taikos Memoriale buvo pastatyta Sadako, laikančios auksinę gervę, skulptūra.
Gervė paštu
Lietuvoje vyksta projektas „Origami gervė paštu“. Norintys gauti tokią ypatingą origamio gervę nemokamai gali kreiptis į vieną iš origamio entuziastų Vaidotą per origami.masalas.org. Tereikia jam nusiųsti tuščią voką su pašto ženklu ir netrukus paštu jums atkeliaus gervė. Šiuo metu Vaidotas išlankstęs ir išsiuntinėjęs norintiems 235 gerves.
Modernusis origamis – detalumas ir realumas
Šiandieninis origamis nuo senojo klasikinio ganėtinai skiriasi. Kaip pasakojo Giedrius, klasikiniam origamiui būdingas paprastumas. Toks jis vyravo iki pat XX a. pradžios. O perversmą origamio mene padarė Akira Jošidzava. Būtent jis inspiravo kitus origamio gerbėjus ieškoti naujų lankstymo technikų, eksperimentuoti.
Akira Jošidzava išgarsėjo tada, kai jį surado vieno Japonijos žurnalo redaktorius, ieškojęs, kas galėtų sukurti zodiako ženklų origamius straipsnio iliustravimui. Tuo metu Akiros finansinė situacija buvo prastoka. Pasakojama, jog žurnalas ne tik nupirko jam naujus drabužius, bet ir užsakė jam kambarį viešbutyje, kur jis galėjo atsiduoti darbui. Išėjęs žurnalo numeris akimirksniu išgarsino Akirą Jošidzavą visoje Japonijoje. Vėliau buvo išleista jo pirmoji knyga „Atarashi Origami Geijutsu“ („Naujasis origami menas“), kurioje pirmą kartą buvo pateiktos jo sugalvotos lankstymo instrukcijos. Jos prigijo ir yra naudojamos iki šiol. Šios instrukcijos leido lankstyti origamį net ir nemokant japonų kalbos. Nuo Akiros Jošidzavos prasidėjo naujasis moderniojo origamio periodas.
Akiros Jošidzavos pasekėjai stengėsi lankstyti sudėtingesnes ir detalesnes figūras. Jie jau neapsiribojo vien tik objektų stilizacija, o stengėsi išlankstyti lankstinį kuo panašesnį į realų jų atitikmenį.
Lankstymo pamokos origamio populiarinimui
Giedrius su kitai keliais origamio mylėtojais, bandydami populiarinti modernųjį origamį, sukūrė ir svetainę internete origami.lt, kurioje ne tik deda savo darbų nuotraukas, bet ir aprašo jų gaminimo subtilybes ir gudrybes. Giedrius sako, jog tokia svetainė yra reikalinga, nes dar daugelis nežino, jog galima išlankstyti ne tik gerves, bet ir kažką sudėtingesnio, reikalaujančio didesnių pastangų, kruopštumo, išradingumo.
Giedriaus edukacinė veikla neapsiriboja vien informacija internete. Jis su kitais origamio entuziastais yra kviečiamas į įvairius mokymus, renginius. Jie yra mokę origamio gudrybių „Tebūnie naktis“ renginiuose, dalyvavo Kendo stovykloje. Jie tikisi kada nors ir patys organizuoti lankstymo pamokas origami populiarinimui.
Dvi konkuruojančios aistros: origamis ir entomologija
Giedrius Markevičius stebisi, kai žmonės įsivaizduoja origamio lankstymo procesą sunkų ir reikalaujantį didelės kantrybės. Jam pačiam origamis – grožis, kurio lankstymas teikia malonumą.
Jis sakė, jog lankstydamas sukoncentruoja visą dėmesį į savo darbą, kas leidžia atsipalaiduoti, negalvoti apie nemalonius dalykus, bėdas. Tai tampa savotiška meditacija.
Linos Galeckaitės nuotr.
Tarp daugybės Giedriaus darbų galima išvysti ne vieną vabzdį. Ne veltui jis yra Lietuvos entomologų (entomologija – zoologijos mokslo sritis, nagrinėjanti vabzdžius) draugijos narys. Jis prisipažįsta, jog šios dvi jo aistros varžosi tarpusavyje, tačiau, kuri iš jų lyderiauja jis negalėtų pasakyti. Juokdamasis priduria, jog savo tikrų vabalų kolekcijos nevers į popierinę. Origamiui – svarbiau estetika, o entomologijai – mokslas. Tačiau entomologijos, biologijos žinios nelieka nepanaudotos ir origamio mene. Dažnai prieš lankstant ir jau baigus lankstinį peržvelgiamos realių objektų nuotraukos. Bandoma atkuri ne tik fizines jų savybes, bet ir realias spalvas.
Sonata Dirsytė