Už automobilio stovėjimą poros litų nesumokėję vairuotojai nebegalės pasiteisinti nė su žiburiu aplinkui neradę pinigus renkančio darbuotojo oranžine liemene. Panevėžys seka didmiesčių pavyzdžiu ir kontrolierius ketina pakeisti bilietų automatais.
Žingsnis į civilizaciją
Miesto centre tokių ketinama pastatyti kol kas trisdešimt. Naujovė privers automobilius miesto centre palikusius vairuotojus greičiau tvarkytis reikalus. Mat Savivaldybė ketina atsisakyti 2 Lt mokesčio už visą darbo dieną ir po litą apmokestinti stovėjimo valandą. Kad įsigaliotų naujoji rinkliavos sistema, pirmiausia tam turi pritarti miesto Taryba.
Automatams skolinsis
Bene dešimtmetį apie bilietų automatus kalbanti Panevėžio savivaldybė ryžosi imtis konkretaus darbo. Administracijos direktorės pavaduotojo Žydrūno Kvedaro teigimu, sumontuoti automatus, rinkti mokesčius ir kontroliuoti vairuotojus ketinama patikėti vienintelei 100 proc. Savivaldybės valdomai įmonei, buvusius bendrabučius administruojančiai bendrovei „Panevėžio būstas“.
Pasak pavaduotojo, bilietų automatų įrengimas ir naujoji rinkliavos sistema miesto biudžetui nekainuos. Finansinę atsakomybę prisiims ir iš bankų skolinsis „Panevėžio būstas“.
Skaičiuojama, kad mokesčių už automobilių stovėjimą rinkimą į savo rankas perėmusi bendrovė per pirmuosius metus bilietų automatams ir rinkliavos sistemai sukurti išleis apie 816 tūkst. Lt, o pajamų surinks kone perpus mažiau – apie 443 tūkst. Lt. Antraisiais metais pajamos išlaidas jau viršys 4000 Lt. Planuojama, kad įrengus automatus už automobilių stovėjimą bus surenkama net keliais šimtais tūkstančių litų daugiau nei dabar.
Pasak Ž. Kvedaro, planuojama, kad bilietų automatai pradės uždirbti gana greitai ir jau trečiaisiais metais bent 50 proc. surinktų mokesčių už automobilių stovėjimą atiteks miesto biudžetui.
Sugriežtins kontrolę
Nors gatvėse pastačius bilietų automatus bus atsisakyta šiuo metu mokesčius renkančių „Panevėžio gatvių“ darbuotojų, vairuotojai, anot Ž. Kvedaro, nebus palikti be kontrolės. Tam „Panevėžio būstas“ numato įsteigti keturis etatus. Naujieji kontrolieriai lankysis mokamose automobilių stovėjimo vietose ir tikrins, ar jomis nesinaudoja mokesčio vengiantys vairuotojai.
„Panevėžio būstas“ prognozuoja į Savivaldybės sąskaitą per metus surinkti nuo 110 tūkst. iki 160 tūkst. Lt baudų.
Įvedus naują rinkliavos sistemą, anot Ž. Kvedaro, mokamos stovėjimo vietos liktų tos pačios, tačiau keistųsi įkainiai.
Savivaldybės administracija siūlo panaikinti šiuo metu galiojantį 2 Lt mokestį už visą darbo dieną, o nustatyti 1 Lt už valandą.
Pavaduotojo teigimu, nustatant naująjį įkainį vertinta didžiųjų šalies miestų patirtis. Vilniaus centre valandai palikti automobilį kainuoja 6 Lt, Šiauliuose – 1 Lt.
Savivaldybės administracija skelbia kirsianti per kišenę ir privilegijuotiesiems – automobilius statantiesiems Laisvės a. Tokią teisę turi šalia dirbančių įstaigų darbuotojai. Iki šiol jiems Savivaldybės leidimas naudotis stovėjimo aikštele pačioje miesto širdyje kainavo juokingai mažai – tik 7 Lt per metus. Įvedus naują rinkliavos sistemą Savivaldybės, teismo, banko darbuotojams šis patogumas pabrangs, tačiau ne tiek, kiek tektų pakloti eiliniam piliečiui, kasdien važinėjančiam į miesto centrą.
Savivaldybei ir jos kaimynėms tokie leidimai kainuos nebe 7 Lt, o 70 Lt per metus.
Pasak Ž. Kvedaro, sumokėtas metinis mokestis vairuotojui negarantuoja, kad tikrai galės automobilį visą dieną laikyti miesto centre.
„Mokestis suteikia teisę statyti automobilį Laisvės a., bet ne vietą joje. Vėliau į darbą atvažiavęs gali ir neberasti laisvos vietos“, – išrinktuosius pateisina pavaduotojas.
Susimokėti galima ir telefonu
Stovėjimo vietos būtų apmokestintos tik darbo valandomis, kaip yra ir dabar.
Šeštadieniais ir sekmadieniais, kaip ir šiuo metu, tektų mokėti už vietą automobiliui prie centrinės turgavietės. Pasak Ž. Kvedaro, už automobilio stovėjimą mokamoje vietoje bus galima atsiskaityti ir mobiliuoju telefonu trumpąją žinute. Taip pat numatyta galimybė įsigyti pusės mėnesio ir mėnesinį bilietus.
„Pasiliekame galimybę ateityje įdiegti ir elektroninį bilietą“, – teigė pavaduotojas.
Žmonės surenka daugiau
Mokesčius už automobilių stovėjimą šiuo metu Panevėžyje renka 14-iolika „Panevėžio gatvių“ kontrolierių. Įmonės direktorius Gintaras Petrauskas skaičiuoja, kad juos atleidžiant iš darbo išeitinėms kompensacijoms tektų išmokėti apie 50–60 tūkst. Lt.
Per praėjusius metus „Panevėžio gatvės“ už automobilių stovėjimą mokamose vietose surinko apie 300 tūkst. Lt. G. Petrausko nuomone, įrengus bilietų automatus mokesčių surinkimas gali sumažėti. „Kontrolieriai išsireikalauja mokesčio ir iš vengiančių mokėti vairuotojų. Prieš keletą metų Elektros g. buvo įrengti trys automatai. Kai pasenę liko nebetinkami eksploatuoti, automatus pakeitė žmonės ir mokesčių surinkimas padidėjo“, – pastebi G. Petrauskas.
Pažeidėjai išsigando
Mokamose automobilių stovėjimo vietose patikrinimus organizuojančio Savivaldybės Viešosios tvarkos ir kontrolės skyriaus specialistės Rositos Baltutytės teigimu, per pastaruosius trejetą mėnesių pažeidėjų akivaizdžiai sumažėjo. Specialistė svarsto, kad tai lėmė ir itin aktyviai organizuota kontrolė.
Vien per praėjusius metus skyriaus darbuotojai surašė 140 administracinių teisės pažeidimų protokolų vengiantiesiems sumokėti už automobilio stovėjimą.
Anot R. Baltutytės, dažniausiai pažeidėjai teisinasi nematę mokesčius renkančio darbuotojo.
„Kažkodėl kai skyriaus specialistai nuvažiuoja patikrinti, visada „Panevėžio gatvių“ kontrolierius randa darbo vietose“, – pažeidėjų argumentai neįtikina R. Baltutytės.
Naujove netiki
Savivaldybės administracijos užmojai Panevėžyje pristatyti bilietų automatų ir už automobilių stovėjimą mokamose vietose surinkti bent du kartus daugiau nei dabar, kelia abejonių politikams. Tarybos narė Gema Umbrasienė teigia negalinti pritarti tokiems planams.
„Administracijos motyvas, kad bilietų automatai bus efektyvesni, abejotinas, nes „Panevėžio būsto“ išlaidos šiai veiklai, be investicijų, nusidėvėjimo ir paskolos palūkanų bus dvigubai didesnės nei dabar. Todėl tokia prognozė – lyg pareiškimas, kad pusė šiuo metu dirbančių rinkliavos rinkėjų pinigus savinasi arba pusė miestiečių mokamose aikštelėse už paslaugą nemoka. Bet tam reikia faktų ir skaičiavimų“, – mano G. Umbrasienė.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ