Sėkmingai pabaigęs visą vasarį trukusį operetės festivalį „Daugiau šviesos su operete“, kovo 9 – 11 dienomis Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras kviečia į dviejų legendinių literatūros herojų – Onegino ir Karmensitos – vardais paženklintą operos ir šokio fiestą.
Tarp dviejų aistringų, laisvę ir nevaržomą meilę išpažįstančių Karmensitų – dainuojančios Dalios Kužmarskytės ir šokančios Ingos Briazkalovaitės – pasirodys elegancija ir aristokratiškumu garsėjantis moterų suvedžiotojas Oneginas.
G. Bizet opera „Karmen“ – mūsų teatro puošmena. Joje visomis talento spalvomis sužėri abi teatro primadonos – Dalia Kužmarskytė ir Valerija Balsytė (Mikaela). Tokių vaidmenų kūrėjų Klaipėdai gali pavydėti bet kuris kitas Lietuvos teatras. Juolab, kad palyginti visai nesunku – Kaune ši opera rodoma taip pat, o dar visai neseniai ji buvo ir LNOBT repertuare. Šį kartą dramatiškąjį Don Chosė dainuos Algirdas Janutas, o ryžtingąjį Eskamilją – Artūras Kozlovskis.
Ypatinga teatro repertuaro intriga – dainuojančiai Karmen priešpastatyta šokanti – Jurijaus Smorigino papasakota P. Merime istorijos versija pagal Bizet-Ščedrino muziką. Ir net nuostabu, kad lygiai tais pačiais charakterio bruožais „įrėmintos“ Dalia ir Inga taip nepanašiai suvokia meilę ir taip skirtingai pasitinka mirtį.
Inga Briazkalovaitė lapkrityje Vilniuje parodyto spektaklio metu sukėlė ypatingą Lietuvos baleto kritikų susidomėjimą, o daugybę pastatymo versijų matęs prodiuseris iš Latvijos su nuostaba žarstė komplimentus ne tik atlikėjams, bet – ypač už netikėtus sprendimus – ir statytojui Jurijui Smoriginui. Būtina pažymėti, kad pats choreografas didžiuojasi ne tik Ingos sukurtu vaidmeniu, bet ir jaunuoju LNOBT baleto solistu Martynu Rimeikiu (Don Chosė), pranašaudamas jam didžią ateitį.
P. Čaikovskio – A. Puškino „Eugenijus Oneginas“, Klaipėdoje pasirodęs pernykštį rudenį, iš karto publiką pakerėjo gyvumu, šiluma ir paprastumu. Spektaklis apie meilę ir žmogaus prigimtį leidžia publikai paprasčiausia pailsėti nuo dažnai snobiškumu persunkto režisūrinio teatro. Juo labiau, kad nauji, dar negirdėti vardai tarytum net nekuria, o tiesiog betarpiškai išgyvena savo bendraamžių meilės istoriją.
Mindaugas Rojus Onegino vaidmeniu veržte įsiveržė į teatro gyvenimą – išskirtinis jo balso grožis negali nežavėti klausytojų. Loretos Ramelienės Tatjana – nuo pirmųjų veikalo akimirkų dramatiška (kamuojama vienatvės kaime, po to – meilės Oneginui ir finale, sprendžiant koliziją tarp meilės ir pareigos), bet neprarandanti betarpiško nuoširdumo. O jos vyras kunigaikštis Greminas – Igoris Bakanas – kaip ir sumanyta kompozitoriaus, net viena vienintele arija iš karto pavergia savo balso aksomu, ypač atsiskleidžiančiu viduriniajame registre. Kartu su paminėtąja KU auklėtinių trijule teatro trupę po spektaklio premjeros papildė ir latvis Žoržas Siksna, atlikęs svajingąjį poetą Lenskį.
Tikras teatro atradimas – vilnietė, liaudies ansamblio „Lietuva“ choro artistė Lina Urniežiūtė (Olga). Regis, specialiai jai sukurtu vaidmeniu ji drąsiai gali būti lyginama su garsiausiomis vaidmens atlikėjomis operos interpretacijos istorijoje. Kaip, beje, ir visa muzikinė interpretacija – ne veltui muzikiniam pastatymui vadovavo teatro dirigentas Ilmars Harijs Lapinsch, visame pasaulyje pripažintos „Eugenijaus Onegino“ interpretacijos autoriaus, ilgamečio Maskvos Didžiojo teatro vyriausiojo dirigento profesoriaus Boriso Chaikino mokinys.
Šį savaitgalį jis diriguos abi operas, o šokio spektaklis vyks pagal fonogramą, kurią kompozitorius Radionas Ščedrinas pavadino pačia geriausia savosios „Karmen-siuitos“ atlikimo versija: Lietuvos kameriniam orkestrui diriguoja Saulius Sondeckis. Kartu su „Karmen-siuita“ rodomas M. Ravelio „Bolero“ šokamas pagal H. Von Karajano įrašą. Tai – mūsų teatro baleto trupės pajėgumą rodantis pastatymas, kuriame pagrindinį vaidmenį atlieka Ričardas Jankevičius.
Audronė Žigaitytė-Nekrošienė