Olandų oro uosto atstovai ragina ES įvesti privalomą keleivių skenavimą. Anot jų, ši priemonė galėjo padėti sustabdyti lėktuvą susprogdinti mėginusį vyrą.
Amsterdamo Schipholo oro uostas turi 17 skenerių, tačiau jie naudojami tik keleiviams sutikus, mat vis dar abejojama dėl galimo žmogaus teisių pažeidimo, informuoja BBC.
Būtent šiame oro uoste į iš Amsterdamo į Detroitą skridusį lėktuvą įsėdo 23-ejų nigerietis Umaras Faroukas Abdulmutallabas, vėliau mėginęs orlaivį susprogdinti. Sprogmenį vyras slėpė po drabužiais.
Schipholo oro uosto atstovė Mirjam Snoerwang teigė, jog keleivių patikrą vykdantis personalas dirbo pagal nustatytas procedūras, o pirmieji tyrimo rezultatai rodo, „kad klaidų nebuvo padaryta“.
U. F. Abdulmutallabas buvo tranzitu vykstantis keleivis, taigi jis nėjo per apsaugos skenerį.
Anot M. Snoerwang, oro uostas laukia daugiau informacijos iš JAV tyrėjų, kuri turėtų parodyti, ar skeneris būtų užfiksavęs sprogmenį, kurį nigerietis slėpė po drabužiais.
Mikrobangų skeneriai, kurių vienas kainuoja 100 tūkst. eurų, ne tokie galingi kaip pasienio kontrolės tarnybų naudojami rentgeno aparatai, kurie užfiksuoja ir kūno viduje esančius daiktus, pavyzdžiui, narkotines medžiagas.
Schipholo skeneriai naudojami tik europiniams skrydžiams, o su JAV dar reikia susitarti dėl privatumo klausimų, teigė M. Snoerwang. „Tačiau šis incidentas gali pagreitinti procesą“, - pridūrė ji.
Tokios idėjos priešininkai teigia, jog skeneriai gali parodyti per daug žmogaus kūno, o nuotraukas gali žiūrėti oro uosto darbuotojai. Abejonės dėl galimų žmogaus teisių pažeidimų atidėjo planus tokius prietaisus įrengti visuose Europos oro uostuose.
Praėjusį mėnesį ES transporto komisaras Antonio Tajani europarlamentarams pareiškė, jog norint išsiaiškinti, kaip tokius skenerius valdyti, būtini tolesni jų bandymai.
Anot jo, dabar naudojami skeneriai yra „demonstracinė priemonė, negalinti pakeisti dabar privalomos fizinės apieškos. Praėjusių metų rudenį europarlamentarai priėmė rezoliuciją, kurioje pažymima, jog skeneriai „negali būti laikomi tik techninėmis su skrydžių saugumu susijusiomis priemonėmis, mat jie turi svarbų poveikį fundamentalioms žmogaus teisėms“.
Europos Komisijos paprašyta įvertinti skenerių įtaką žmogaus teisėms, sveikatai ir kelionių kaštams.
Po nesėkmingo bandymo susprogdini lėktuvą, sustiprinta į JAV skrendančių keleivių patikra, jiems leidžiama įsinešti tik po vieną rankinio bagažo vienetą.