2012 metais pasaulis turėtų netekti tokių prekės ženklų kaip „Nokia“, „Saab“, „Sony Pictures“, mano portalo „24/7 Wall. St.“ analitikai. Kaip ir kasmet, jie pateikė dešimties prekės ženklų sąrašą, kuriems artimiausiu metu gresia galas.
Rinkdamasis prekės ženklus, portalas rėmėsi keliais kriterijais: staigus pardavimų sumažėjimas ar dideli nuostoliai; pagrindinės kompanijos pareiškimai, kad ji gali bankrutuoti; sparčiai augančios sąnaudos greitu metu nebus kompensuojamos aukštesnių kainų; bendrovė parduodama; bendrovė bankrutuoja; bendrovės, kurios prarado didžiąją dalį klientų; greitai mažėjanti rinkos vertė.
Kiekvienas iš dešimties prekės ženklų susiduria su bent viena iš šių problemų ir, anot portalo analitikų, visi sąrašo nariai išnyks per artimiausius 18 mėnesių.
Sony Pictures
„Sony“ šią bendrovę nusipirko 1989 metais už 3,4 mlrd. JAV dolerių. Tuomet ji vadinosi „Columbia Tri-Star Picture“. Tiesa, pastaruoju metu pramoginei „Sony“ verslo daliai sekasi ne kaip. „Sony“ fiskaliniai metai baigėsi kovo mėnesį ir per šį laikotarpį bendrovės pajamos sumažėjo 15 proc. iki 7,2 mlrd. JAV dolerių.
„Sony“ kompiuterinių žaidimų daliai tenka susidurti su didele „Microsoft“ ir „Nintendo“ konkurencija. Kompiuterinės technikos pusei grasina „Apple“.
Be to, daug nuostolių bendrovė patyrė dėl Japonijos žemės drebėjimų ir programišių nulaužto „PlayStation Network„ tinklo. „Sony“ vadovui Howardui Stringeriui reikia kažką daryti, norint padidinti bendrovės akcijų kainą. Vienintelis vertingas bendrovės turtas, su kuriuo ji gali lengvai atsisveikinti – „Columbia“. Studija domėtųsi ne viena didelė sektoriaus žaidėja.
A&W
„A&W Restaurants“ priklauso greitojo maisto gigantei „Yum! Brands“, kuri bendrovę pardavinėja nuo sausio mėnesio, tačiau potencialių pirkėjų vis neatsiranda. Restoranų tinklas buvo įkurtas 1919 metais, sparčiai augo. Vien pasibaigus Antrajam pasauliniam karui pradėjo veikti 450 frančizių. Bendrovė buvo pirmoji, kuri sugalvojo „drive in“ formatą greitojo maisto restoranuose.
„A&W Restaurants“ šiandien yra per maža. Praėjusiais metais JAV ji valdė 322 restoranų ir dar 317 užsienyje. Visi jie buvo įkurti frančizės principu. Tuo tarpu „Yum! Brands“ priklausantis KFC tinklas pernai JAV turėjo 50 tūkst. restoranų ir beveik 12 tūkst. užsienyje. „Subway“ ir „McDonald's“ pasaulyje valdė po 35 tūkst. maitinimo įstaigų.
„A&W“ neturi galimybių kovoti su tokiais gigantais, taip pat dėl savo dydžio negali kovoti su konkurentais dėl maisto pirkimo, logistikos ir transportavimo sąnaudų.
„Saab“
Pirmasis „Saab“ automobilis buvo sukurtas 1949 metais Švedijos įmonės „Svenska Aeroplan“. Puikūs rezultatai ir reputacija paskatino GM nupirkti bendrovę. Tuomet išryškėjo „Saab“ problema – ji visada tebuvo nišinė bendrovė rinkoje, kurioje dominavo „Ford“ ar „Chevrolet“. Ji negamino nei pigių automobilių, kaip „VW“, nei itin brangių sportinių, kaip „Porsche“.
GM nusprendė atsikratyti savo pirkinio 2008-aisiais ir maža bendrovė greitai tapo nemoki. Galiausiai 2010 metais ją nupirko „Spyker“, tačiau pastaroji greitai pritrūko pinigų, nes 2010 metais buvo parduota tik 32 tūkst. „Saab“ automobilių. „Spyker“ investuotojų pradėjo ieškoti Kinijoje. Į pagalbos šauksmą atsiliepė „Pang Da Automobile“, tačiau galutinio susitarimo dar nėra. Todėl su mažesniu nei 50 tūkst. automobilių pardavimų per metus visame pasaulyje potencialu „Saab“ nebėra finansiškai perspektyvus prekės ženklas.
„American Apparel“
Kažkada buvusi sėkminga, šiais metais „American Apparel“ atsidūrė ant bankroto slenksčio. 2003 metais bendrovė turėjo tris parduotuves ir 82 mln. JAV dolerių pajamų. 2008 parduotuvių skaičius jau siekė 260, o pajamos – 545 mln. JAV dolerių.
Tiesa, per pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, pardavimai sumažėjo 4,7 proc. ir bendrovė patyrė 21 mln. JAV dolerių nuostolių. Taip pat bendrovė kenčia dėl augančių medvilnės kainų.
Balandžio mėnesį, pardavusi dalį akcijų, bendrovė pritraukė 14,9 mln. JAV dolerių, tačiau tiek pinigų nepakaks išlaikyti bendrovę. Ji per maža žaidėja rinkoje, kurioje yra daug stambių ir nenuostolingų konkurentų.
„Sears“ ir „Kmart“ valdytojas „Sears Holdings“ pavojuje. Per ketvirtį, kuris baigėsi balandžio pabaigoje, bendrovės pajamos smuko 341 mln. JAV dolerių, o bendri nuostoliai siekė 170 mln. JAV dolerių.
„Sears Holdings“ buvo sukurtas sujungus du ankstesnius „Sears“ ir „Kmart“ valdytojus 2005-aisiais. Tačiau nuo tada nesisekė nė vienai bendrovei – pardavimai nuolat mažėjo. Per pastaruosius penkerius metus bendrovės akcijos atpigo 55 proc. Todėl vienintelė išeitis – nustoti remti du prekės ženklus, kurie konkuruoja ne tik tarpusavyje, bet ir su tokiais stambiais žaidėjais, kaip „Wal-Mart“ ir „Target“. Todėl „Sears Holdings“ greičiausiai sujungs abu tinklus ir paliks geresnius rezultatus rodančio „Kmart“ prekės ženklą.
Anksčiau „Sony Ericcson“ buvo toks pat stambus žaidėjas, kaip „Nokia“, „Samsung“, LG ir „Motorola“. Tačiau bendrovė atsiliko nuo „Apple“ ar RIM išmaniųjų telefonų ir priklausė nuo „Symbian“ operacinės sistemos, kurios „Nokia“ nusprendė šiemet atsisakyti.
Išmaniųjų telefonų pardavimams rodant dviženklį augimą, „Sony Ericsson“ telefonų pernai buvo parduota 43 mln. (2008 m. – 97 mln.). Bendrovės vadovybė tikisi mažėjančių pardavimų dar kelis ateinančius ketvirčius bei turėjo atleisti tūkstančius žmonių. Sklandė gandai, kad „Sony“ perims valdymą ir pakeis prekės ženklą.
„Kellogg's Corn Pops“
Per metus „Kellogg's Corn Pops“ pardavimai sumažėjo 18 proc. iki 74 mln. JAV dolerių. Bendrovė itin daug atsilieka nuo kitų prekės ženklų, kaip „Cheerios“ ar „Frosted Flakes“, kurių pardavimai viršija 200 mln. JAV dolerių. Taip pat bendrovė kenčia nuo augančių kukurūzų kainų bei dėl įvaizdžio, mat savo produktuose naudoja maisto priedus, kurie šiais sveikos gyvensenos laikais atgraso.
„MySpace“
„MySpace“, kažkada buvęs didžiausiu pasaulio socialiniu tinklu, miręs jau seniai. „News Corp“ tinklą nusipirko 2005 metais už 580 mln. JAV dolerių. Iki 2008 metų „MySpace“ rodė puikius rezultatus, tačiau vėliau turėjo nusileisti „Facebook“. „News Corp“ vasarį pareiškė, kad parduos šį socialinį tinklą, tačiau ilgą laiką neatsirado rimtų pirkėjų. Pirkėjas greičiausiai panaikins „MySpace“ vardą ir vartotojų bazę perkels į kitą prekės ženklą.
Žurnalo ateitį sugadino dvi tendencijos – mažėjantis muilo operų skaičius bei informacijos kiekis apie jas internete. Kai kurios laidos net turi savo gerbėjų puslapius. Žurnalo pajamos per pirmąjį ketvirtį sumažėjo 18 proc. iki 4 mln. JAV dolerių. 2000-aisiais „Soap Opera Digest“ tiražas siekė 1,1 mln. numerių, o 2005 m. nukrito iki 500 tūkst. ir tokiame lygyje laikosi iki šiandien.
„Nokia“
Rinka nebetiki bendrove, o akcininkai tik laukia, kol mobiliųjų telefonų gamintoją kas nors nupirks. Pagrindiniais tokių pesimistinių prognozių argumentais įvardijamas mažas vaidmuo sparčiai augančioje išmaniųjų telefonų rinkoje, pasenusi „Symbian“ OS, o „Microsoft Windows“ OS, kuri ateityje bus diegiama į visus „Nokia“ telefonus, užima per mažą rinkos dalį.
„Nokia“ šiuo metu itin patraukli potencialiems pirkėjams: vertinant akcijų kainą, už 22 mlrd. JAV dolerių (53,68 mlrd. litų) būtų galima įsigyti 25 proc. pasaulinės mobiliųjų telefonų rinkos (tokią rinkos dalį „Nokia“ užėmė pirmąjį šių metų ketvirtį). Potencialiais pirkėjais „24/7 Wall St.„ įvardina „HTC“, „Microsoft„, „Samsung“ ir „LG Electronics“.