„Galiu oficialiai patvirtinti, kad vaikas pamokų metu „Youtube“ sėdi ir nieko neveikia. Tikiuosi, kad atšauks tuos mokslo metus, nes parodija bent jau kol kas atrodo. „Tamo“ vos kraunasi, o dabar ir išvis lūžo“, – laiške portalui tv3.lt rašė vilnietis šeštoko tėvas Dmitrijus.
Lūžtanti elektroninio dienyno sistema tampo ir pedagogų nervus. Daugybė jų skundais užplūdo „Faceboko“ pedagogus vienijančias grupes. Jų teigimu, neveikia ir kitos mokytojams skirtos elektroninės platformos – manodienynas.lt bei „Eduka“.
Tenka sukti galvą
Vilniaus Balsių progimnazijos geografijos 6–8 klasių mokytojas Mantas Karanauskas portalui tv3.lt patvirtino, kad nuo pat ryto nepavyksta prisijungti prie „Tamo“ sistemos, todėl tenka sukti galvą, kaip rasti būdą bendrauti su klase.
„Iš ryto neveikė „Tamo“ visiškai. Vakar vakare irgi neveikė. Tai mokiniai rašė, kaip jiems būtų galima prisijungti. Tie mokiniai, kurie turėjo „Messenger“ [programėlę], tiems surašiau, kurie neturėjo, tai nežinau, po dešimties minučių pabandysime prisijungti ir pasižiūrėsime, kokia situacija.
Bandome per „Meet“ daryti, čia yra tokia programėlė, taip pat „Google Classroom“ ir pažiūrėsime, ar tenai viskas veikia. Nes šiaip buvom suplanavę, kad į „Tamo“ surašysime užduotis, bet bandysime, nežinau, realiai suktis iš padėties kažkaip“, – tv3.lt sakė M. Karanauskas.
Jis pripažįsta, kad pirmąją nuotolinio mokymo dieną aplankė šioks toks chaosas, tačiau tikisi, kad tokiu būdu pavyks pabaigti mokslo metus.
„Reikia tikėtis, kad viskas kuo anksčiau [susitvarkys], bet manau, kad pirma savaitė bus susipažinimui su nuotoliniu mokymusi, o kitą savaitę bus darbas rimtesnis šiek tiek. Manau, taip (baigs mokslo metus su nuotoliniu mokymusi – aut. past.), tik žinios nukentės, nes tikrai tai nėra tas pats mokymas, kaip kad būtų realus“, – svarstė pedagogas.
Vaikai nemoka naudotis elektroniniu paštu
Elektrėnų „Ažuolyno“ progimnazijos 5–8 klasių istorijos mokytojas Audrius Jurgelevičius taip pat patvirtina, kad nepavyksta prisijungti prie „Tamo“, todėl tenka ieškoti kitokių būdų bendrauti su mokiniais.
„Jau vakar vakare buvo aišku, kad „Tamo“ ir visos kitos platformos neveiks ir jos iš tiesų neveikia. „Tamo“ nuo 8 val. lyg buvo pradėjęs veikti, bet vėl nulūžo. Aš su mokiniais susitariau iš anksto, kad bendrausime elektroniniu paštu. Bet jie ir šito nelabai moka. Tai bus ne tik istorijos mokymas, bet ir tam tikro raštingumo. Kad elektroniniu paštu nemoka – taip, be abejo. Etiketas, visa kita, jokio supratimo apie tai. Manau, pozityvas, kad bent prisidės prie šito, kad reikia atsakyti į laišką, pasirašyti ir panašiai“, – tv3.lt sakė A. Jurgelevičius.
Paklaustas, kaip planuoja organizuoti ugdymo procesą, mokytojas teigia, kad jis per daug nesiskirs nuo įprasto darbo klasėje, nes moksleiviai pripratę dirbti savarankiškai.
„Aš stengiuosi, kad jie daugiau dirbtų savarankiškai, kad išmoktų naudotis vadovėliu, rasti tekste reikalingus dalykus. Užduotys būna formuluojamos probleminės. Neypatingai daug pasakaičių pasakoju, nes nemanau, kad istorija pasakaitė. Tai mokiniai yra pripratę dirbti savarankiškai, tai manau, kad nebus problemų. Nes užduotys iš esmės nesiskiria“, – kalbėjo A. Jurgelevičius.
Tiesa, pedagogas neatmeta galimybės, kad nuotolinis ugdymas nesitęs ilgai ir greitai bus nuspręsta nutraukti mokslo metus.
„Manau, kad po dviejų savaičių bus paskelbta, kad nutraukiami mokslo metai. Nemanau, kad nuotolinis mokymas truks ilgai. Sąnaudos labai didelės ir laiko, ir organizacinės. Mokyklų vadovai labai panikuoja, kuria visokius kontrolės mechanizmus, ar mokytojai darbo vietoje darbo laiku. Manau, nespėsime mes įsibėgėti“, – svarstė A. Jurgelevičius.
7,8 proc. mokyklų mokymasis nuotoliniu būdu būtų didelis iššūkis, o 92 proc. mokyklų yra susidūrusios su nuotoliniu mokymu konsultuodamos mokinius, taikydamos mokymą per elektroninius dienynus, rodo Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atlikta mokyklų apklausa, kaip jos pasirengusios įgyvendinti nuotolinį mokymą.
10 kartų didesnis srautas
„Tamo“ teigimu, pirmadienį tinklas susidūrė su 10 kartų didesniais nei įprasta srautais, taip pat patyrė trikdžių, tačiau jie – jau sprendžiami.
„Atsiprašome vartotojų – daliai jų šįryt nepavyko prisijungti prie sistemos – už patirtus nepatogumus. Buvome pasiruošę 4 kartus didesniems nei įprasta vartotojų srautams. Porą pastarųjų savaičių sistemą labai rimtai ruošėme netipiškai didelėms apkrovoms – atlikome visus įmanomus pačios sistemos optimizavimus, iki maksimumo padidinome serverių resursus.
Visgi daugeliui startavus nuotolinį mokymą vienu metu, pirmadienio ryto srautas buvo didesnis, nei planavome. Tad šiuo ieškome papildomų sprendimų greitai situacijos korekcijai, optimizuojame sistemos greitaveiką“, – išplatintame pranešime rašė TAMO grupės vadovas Edgaras Jasalinis.
E. Jasalinis sakė, kad kokybiškam sistemos darbui svarbu kaip įmanoma tolygenis srautų pasiskirstymas. Pirmadienio 10 val. ryto, sumažėjus iš pačio ryto buvusiai ypač didelei apkrovai, sistema jau funkcionavo daug optimaliau. Vienu metu sistema gali naudotis iki 20 tūkst. vartotojų, tačiau rytinės apkrovos ženkliai viršijo limitus, todėl sistemoje atsirado trikdžių.
Įspėjo iš anksto
Kaip pirmadienį BNS sakė švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Jolanta Urbanovič teigė, kad mokykloms penktadienį buvo išplatintos Ryšių reguliavimo tarnybos rekomendacijos, kaip išvengti tokių situacijų.
„Viena iš jų – tvarkaraštį sudėlioti taip, kad apkrovimas išsidėstytų per visą dieną, ne tik ankstyvą rytą“, – sakė viceministrė.
Pasak jos, pirmos dienos mokantis nuotoliniu būdu bus skirtos bandymams, darbotvarkės suderinimui.
„Visuotinis nuotolinis mokymas visiems kol kas yra naujiena, prie šito reikės įprasti, išmokti, suderinti sistemas. Tai tikrai didelė permaina, ir reikia laiko, kad visas mechanizmas pradėtų veikti sklandžiai“, – teigė J. Urbanovič.