Specialistai vis garsiau kalba apie tai, kad Lietuvos laukia ekonomikos sulėtėjimas, tačiau prie komforto įpratę žmonės neskuba taupyti - lengvųjų automobilių nuomos paslaugas siūlančioms bendrovėms klientų netrūksta.
Išsiruošus į kelionę dažnai biudžetas būna ir taip suveržtas, o automobilio nuoma lengvai ištirpdo didžiąją jo dalį. Jei dar paaiškėja, kad pinigų reikia skirti ne tik nemažai mašinos nuomos kainai, bet ir įvairiems papildomiems mokesčiams bei užstatui, neturintieji papildomų lėšų, t. y. kelių tūkstančių litų, naujo automobilio nuomą gali pamiršti.
Prieinama kiekvienam?
Nors kainos nemenkos - vos per savaitę jos galėtų praryti visą minimalų mėnesio atlyginimą, - ir mažesnių, ir didesnių automobilių nuomos bendrovių atstovai tvirtino, kad paklausa pastaruoju metu tik didėja. „Mašinas nuomojasi keliaujantys žmonės, atvykę verslininkai, užsieniečiai ar tiesiog tie, kuriems sugedo jų automobilis. Tai jau nebėra laikoma prabanga“, - tvirtino automobilių nuomos bendrovės „Avis“ Trumpalaikės nuomos departamento vyriausiasis vadybininkas Mantvydas Janeliūnas.
Tačiau paslaugų tarifai rodo ką kita. Ne senesnių nei dvejų metų automobilių įkainiai prasideda nuo apytiksliai pusantro šimto litų už parą (pasirinkus patį kompaktiškiausią modelį) iki keturių šimtų litų ar dar daugiau už prabangaus sedano arba visureigio nuomą. Negana to, klientas turi atitikti ilgą sąrašą sąlygų.
Didelės tarptautinės automobilių nuomos bendrovės nuo smulkiųjų skiriasi kaip diena ir naktis. Jos siūlo tik naujausius žinomų gamintojų modelius, įvairias papildomas paslaugas - nuo navigacinės įrangos nuomos iki galimybės palikti automobilį kitoje valstybėje.
Tuo metu nedidelės įmonės naudojasi pigių, keliolikos metų senumo automobilių nuomos niša rinkoje. Nors šios bendrovės negali pasiūlyti didelės paslaugų įvairovės, taupūs klientai renkasi jas dėl palyginti mažų kainų. Smulkiosiose įmonėse keliolikos metų senumo automobilio nuoma prasideda nuo 60 litų už parą.
Pagal kišenę
Nenaujų mašinų nuoma besiverčiančios bendrovės „Stilmada“ direktorius Audrius Adomaitis LŽ tvirtino nejaučiantis didžiųjų automobilių nuomos įmonių spaudimo, nes šiek tiek skiriasi jų klientai. Pasak A.Adomaičio, „ne pirmos jaunystės“ mašinas dažniau nuomojasi lietuviai kasdienėms reikmėms. Prie patogumo pripratę žmonės neretai kreipiasi į bendrovę, kai jų automobilis yra remontuojamas arba kai neturi jo, bet nori išvažiuoti į trumpą kelionę. „Stilmados“ vadovas patvirtino, kad konkurencija tarp nuomos įmonių pastaruoju metu vis didėja, nes rinkoje atsiranda naujų bendrovių, siūlančių tokias paslaugas. Šiuo metu įvairūs katalogai jų priskaičiuoja daugiau kaip du šimtus.
Tačiau mažos įmonės, turinčios vos kelis senstelėjusius automobilius, nebijo varžytis su tarptautinėmis bendrovėmis, kurios gali pasiūlyti naujų modelių ir daugybę įvairių paslaugų. A.Adomaičiui pritarė ir kito nedidelio automobilių nuomos salono „Aunela“ atstovas: „Mūsų įmonė maža, bet didžiųjų konkurencijos nejaučiame, nes dirbame skirtinguose sektoriuose, skiriasi mūsų klientai.“
Trapios garantijos
Nedidelės įmonės, norėdamos pritraukti daugiau klientų, nekelia jiems ypatingų reikalavimų - užtenka pateikti pasą arba asmens tapatybės kortelę ir vairuotojo pažymėjimą. Viena svarbiausių visų nuomos bendrovių keliamų sąlygų - minimalus asmens amžius arba vairavimo patirtis. Neseniai vairuotojo pažymėjimą gavę jaunuoliai negali sėsti prie nuomojamo automobilio vairo. Minimalaus amžiaus limitas svyruoja nuo 21 iki 25 metų, taip pat pageidaujama, kad vairuotojas turėtų bent 2 metų patirtį.
Kaip garantijos, kad automobilis tikrai bus sugrąžintas, smulkiosios įmonės dažniausiai paprašo grynųjų pinigų užstato ir pasilieka teisę nepatikimai atrodantiems asmenims mašinos nenuomoti. „Minimalus užstatas reikalingas tik dėl to, jog atbaidytų visiškai pinigų neturintį jaunimą. Taip apsidraudžiame, kad tuomet, kai mašina bus grąžinta, tikrai bus už ką pripilti pilną baką benzino“, - komentavo A.Adomaitis.
Daugiau apsaugos priemonių jo vadovaujama įmonė nesiima, nes, pasak direktoriaus, esant reikalui policija padeda rasti žmogų pagal jo paliktą asmens dokumento kopiją. A.Adomaitis patvirtino, kad ne kartą teko ieškoti pradingusio nuomininko ir automobilio pasitelkiant pareigūnų pagalbą, bet daugiausia problemų sukelia greičio viršytojai. „Žmonės, ypač iš užsienio šalių grįžę lietuviai, dažnai jaučiasi taip, lyg su nuomota mašina galėtų daryti bet ką. Mums neretai atsiunčia greičio radarų padarytų nuotraukų - šį mėnesį jau gavome tris. Tokiu atveju perduodame policijai sutartis, o pareigūnai aiškinasi toliau“, - atviravo A.Adomaitis.
Bendrovės „Aunela“ atstovas taip pat patvirtino, kad įmonei kartais tenka prašyti policijos pagalbos. Pasak jo, yra buvę, kai dingęs automobilis taip ir neatsirado.
Tuo metu aukšto lygio paslaugas siūlančios įmonės ir savo klientams aukštai kelia kartelę. Didelės tarptautinės bendrovės turi gerokai ilgesnį nuomos sąlygų sąrašą. Jos atkreipia dėmesį ne tik į vairuotojo amžių, patirtį, bet ir reikalauja kaip garantiją pateikti kreditinę kortelę, kurioje būtų nemaža suma, kad nelaimės atveju žmogus galėtų padengti nuostolius. M.Janeliūnas užsiminė, jog dėl šios sąlygos kartais kyla nesklandumų, nes kol kas tokios kortelės mūsų šalyje nėra itin populiarios. „Dalis žmonių vis dar painioja kreditines korteles su debetinėmis, o kai pateikiama pastaroji, automobilio išnuomoti negalime. Tokia problema lietuvius neretai užklumpa ir užsienyje“, - pasakojo jis.
Taupumas - prabanga
M.Janeliūnas teigė, kad ne tik lietuviai, bet ir svečiai iš užsienio keliaudami nepamiršta taupumo: „Populiariausias - kompaktinės arba ekonominės klasės modelis. Būna, užsieniečiai išsinuomoja tokį automobilį savaitei ir išvažiuoja į kelionę po Baltijos šalis. Dviem jame vietos užtenka, o bendros nuomos ir degalų išlaidos būna mažesnės.“
Pasak „Avis“ vadybininko, iš papildomų paslaugų neabejotinai populiariausia yra palydovinės navigacijos sistema. „Užsieniečiai praktiškai niekada nevažiuoja neturėdami navigacinės įrangos. Lietuviai taip pat vis dažniau jos pageidauja“, - tvirtino M.Janeliūnas.
Brangesnės paslaugos nėra tokios paklausios, tačiau retkarčiais klientai jomis naudojasi. Nors automobilis ir vairuotojas kainuoja nuo 80 litų už valandą, nuomos bendrovės kartais sulaukia žmonių, pageidaujančių šios paslaugos. „Avis“ vadybininkas teigė, kad jų vairuotojui per mėnesį reikia 4-5 kartus vežioti klientus, o vasarą - dar dažniau. Kitų įmonių atstovai tvirtino tokių užsakymų sulaukiantys vos kartą per mėnesį. Pasak visų pašnekovų, dažniausiai vairuotojo paslaugas renkasi asmenys, vykstantys toli darbo reikalais. Tada jie per kelionę mažiau nuvargsta ir gali peržvelgti svarbius dokumentus.
LŽ kalbinti nuomos bendrovių vadovai ir darbuotojai neslėpė, kad daugiau užsakymų gauna vasarą ir žiemos švenčių laikotarpiu, nes tuo metu žmonės keliauja, atostogauja, į gimtinę sugrįžta emigrantai. Tačiau ir prasidėjus rudeniui jie prognozavo automobilių nuomos rinkai šviesią ateitį. Aišku, kol bus išgalinčių klientų mėgautis tokia prabangia kasdienybe.
Ilona Staškutė