Ar girdėjote apie Australijoje gyvenantį britą, kuris išsiskyręs su žmona „Ebay“ aukcione pardavė savo visą... gyvenimą?
Prekę sudarė namas su sklypu ir visais ten esančiais daiktais, namų SPA, automobilis, motociklas, gyvūnai, darbas, hobis ir net draugai. 44 metų Ianas Usheris, gavęs maždaug 400 tūkstančių Australijos dolerių (839 tūkst. litų), naują gyvenimą pradėjo tik su pasu, pinigine ir rūbais, kuriuos vilkėjo.
Lietuvoje internetinis marketingas taip pat nebe naujiena. Tik klausimas, kas lemia, kad elektroninė parduotuvė ar paslaugas pristatantis tinklalapis vienų verslui teikia naudą, o kiti, neįtikę šiuolaikiniam internautui, pradingsta kažkur žiniatinklyje?
„O kuo blogas mūsų puslapis?“
Su tokiu ar panašiu klausimu pasitinkama kiekviena puslapių kūrimu užsiimanti kompanija, siūlanti savo paslaugas verslo įmonėms. Internetinis puslapis ar elektroninė parduotuvė daugeliui Lietuvos verslininkų ne naujovė, o savaime suprantama įmonės reklamos ar įvaizdžio dalis. Jų manymu, puslapį susikūrus vieną kartą jo užteks ilgam laikui ir jo nereiks tobulinti, taikyti naujovių. Deja, toks požiūris atspindi ne itin malonią situaciją – dar nedidelė dalis Lietuvos verslininkų yra numatę periodines investicijas į marketingą elektroninėje erdvėje.
Pasak interneto sprendimų kompanijos „Eserviss.lt“ kūrybos direktoriaus Žygimanto Volodkos, „laikas pamiršti, kad interneto svetainė tėra vizitinė kortelė, kuri leidžia egzistuoti „Google“ paieškoje, tačiau neduoda jokios apčiuopiamos naudos. Nebeužtenka tik teksto ir nuotraukos. Yra begalės elektroninio marketingo įrankių, pradedant nuo paprasčiausių apklausų įmonės svetainėje, baigiant elektroniniu apmokėjimu už prekes ar paslaugas.“ Jo teigimu, tinkamai pasirinkus nesunku pasiekti didžiausią efektyvumą parduodant save internete.
Ar investuojamos lėšos į internetinį įvaizdį iš tiesų gali atsipirkti ir netgi uždirbti?
Žygimantas Volodka, jau ne vienerius metus dirbantis su interneto projektais, sako susiduriantis su kontroversiškomis klientų nuomonėmis: „Vienas verslininkų segmentas į interneto investicijas žiūri pesimistiškai, be pasitikėjimo interneto nauda ir galimybėmis, kiti drąsiai investuoja į internetinius projektus ir rikiuojasi tarp sparčiai augančių, novatoriškais sprendimais paremtų įmonių. Kuo puikiausias pavyzdys Alaušo slėnio internetinė svetainė. Projekto užsakovai nepabijojo mūsų pateiktos idėjos fotografuoti iš lėktuvo ir nuotraukas panaudoti kuriant tinklapį. Šiuo metu tiek jie, tiek jų svetainės lankytojai džiaugiasi puslapiu iš paukščio skrydžio.“ Kaip matote, įdomiam sprendimui nepakanka vien darbo prie kompiuterio. Išties, nauda užsakovo klientui akivaizdi: galima pamatyti ne tik poilsio vietos kainas ir informaciją, bet ir pačią aplinką, išplanavimą, kaimynus, supantį gamtovaizdį, pramogų zonas, įsitikinti poilsio privatumu. Turbūt aišku, ką pasirinks poilsiautojas: ar įsivaizduojamą poilsio vietą, kitaip tariant – katę maiše, ar detaliai pavaizduotą poilsiavietę, tokiu būdu sumažindamas riziką iki minimumo.
Už ką moka užsakovas?
„Eserviss.lt“ kūrybos direktorius teigia: „Svariausią projekto vertės dalį sudaro tai, kokią tiesioginę ir netiesioginę vertę mes sukuriame savo klientams. Tiesioginė vertė gali būti personalo išlaidų mažinimas, nes internetinis puslapis tampa visą parą dirbančiu vadybininku, kalbant apie elektronines parduotuves, mažinamos nekilnojamojo turto nuomos (nereikalingi filialai), sandėliavimo išlaidos ir pan. Netiesioginė vertė – kliento poreikių apklausos, organizacinių, reklamos išlaidų mažinimas, išskirtinumas, konkurencinis pranašumas, produkto savybių išryškinimas, klientų lojalumas, akcijos, informacijos konfidencialumas. Prioritetas skiriamas netiesioginės vertės kūrimui, po kurios sėkmės ateina tiesioginė vertė, t. y. stengiamasi suformuoti išskirtinumą, kuris rinkoje turėtų pasisekimą.“
Ž. Volodka juokauja: „Šiuo metu mes patys esame savo klientai. Vykdome elektroninės prekybos žaislais projektą. Taigi esame ir užsakovai, ir projekto vykdytojai. Didele dalimi tai suteikia didesnę patirtį bendraujant su klientais, nes mes jau žinome, ką reiškia būti jų kailyje.“ Ir jau rimčiau priduria: „Nesvarbu, ar tai mes patys savo užsakovai, ar tai klientai, visada reikia suteikti kokybiškas paslaugas, už kurias verta ir norisi mokėti. Su mūsų klientų verslo augimu augame ir mes, nes tik taip galima išlaikyti klientų pasitikėjimą.“
Ar įmonės diferencijuojamos?
Vienas iš pagrindinių interneto privalumų – vienodos galimybės visiems. Čia nereikia būti pačiu didžiausiu savo verslo segmente, svarbu yra originalios ir įdomios idėjos, kurios pritraukia potencialių klientų dėmesį.
„Internetinis strategavimas suteikia mažoms įmonėms galimybę konkuruoti su didesnėmis, nes internete visos įmonės yra vienodos, tik komunikacija su klientu interneto pagalba yra skirtinga. Vėlgi galiu pateikti pavyzdį iš savo darbinės patirties – kelionių agentūros „Olala kelionės“ strategija yra elektroninė kelionių prekyba. Tokiu būdu „Olala kelionės“, kaip įmonė, neįpareigota turėti didelį aptarnaujantį personalą, filialų visuose Lietuvos miestuose ir pan. Ilgalaikėje strategijoje numatytos investicijos į internetą leis konkuruoti su didelėmis kelionių agentūromis, turinčiomis kur kas didesnius pajėgumus. Tikimasi, kad investicijos į internetą iš pirmo žvilgsnio nesuteiks esminių pokyčių, tačiau pardavimų spurtas turės būti juntamas“, - aiškina Ž. Volodka.
Jo nuomone, jeigu internete visiems suteikiamos tokios pat sąlygos, tai ir internetinius puslapius kuriančios kompanijos į kiekvieną savo klientą turi žiūrėti vienodai rimtai: „Kadangi internetas suteikia galimybę skirtingos apimties įmonėms konkuruoti tarpusavyje, tai ir mes, kaip internetinių projektų vykdytojai, neturime teisės jų skirstyti į prioritetinius ir mažiau svarbius. Galimas dalykas, kad tik verslą pradėjusiai įmonei iš tiesų būtina pagalba išsiskiriant internete ir jos projektas bus ne mažesnis už jau spėjusios įsitvirtinti rinkoje bendrovės.“
Svetimas verslas – arčiau savų marškinių
Lietuvos rinkoje įmonės vienos apie kitas žino kur kas daugiau, nei jų konkurentai ar partneriai galvoja. Internetas įmonių viešumą, skaidrumą tik dar labiau skatina. Įmonės dirbančios su internetiniais projektais palengva tampa ne tik projektų vykdytojais, bet ir konsultantais, išnagrinėjusiais savo klientų rinką. Ž. Volodka tai supranta kaip savaime suvokiamą dalyką: „Neįmanoma įgyvendinti sėkmingo projekto neišnagrinėjus, kuo gyvena užsakovas, su kuo konkuruoja, kas padeda, kokie ateities planai ar praeities klaidos. Turime žinoti apie klientų segmentus, jų poreikius, aptarnavimo subtilybes ir pan. Tokią informaciją valdydami padėsime klientui iškelti būsimam projektui tikslus ir kokia linkme interneto pagalba reikia eiti. Norint, kad mūsų teikiami sprendimai būtų efektyvūs, privalome patys įsigyventi kliento verslo specifikoje, nepažeisdami įmonės informacijos konfidencialumo. Jau per pirmą susitikimą su klientu pradedame dirbti.“