Artėjantis rugsėjis neša šiek tiek nerimo ieškantiems mokytojo darbo ir kai kuriems dirbantiems mokytojams. Pirmieji nežino, ar jų viltys išsipildys, antrieji nėra garantuoti, ar turės pakankamą darbo krūvį. Kokios galimybės nuo rugsėjo įsidarbinti miesto švietimo įstaigose, teiravomės Alytaus miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjo pavaduotojos Česlovos Mocevičienės.
Mokytojų kaita nėra didelė
Pasirodo, realių galimybių įsidarbinti miesto švietimo įstaigose naujiems darbuotojams labai nedaug. Miesto mokyklose mokytojų kaita maža. Mokykloms iš vidurinių tampant pagrindinėmis – tokio statuso ateinančius mokslo metus pradės buvusios Likiškėlių ir Panemunės vidurinės mokyklos – jų mokytojams savaime mažėja darbo krūvis. Pensinio amžiaus mokytojų šalių susitarimu atleidžiama ne itin daug.
Pasak Č.Mocevičienės, dalyje miesto mokyklų šiemet neatleidžiama pensinio ar darbingo amžiaus mokytojų. Dzūkijos pagrindinė mokykla atsisveikina su pensinio amžiaus matematikos mokytoju, Piliakalnio pagrindinė – su fizikos mokytoja, Šaltinių pagrindinė mokykla – su pradinių klasių mokytoja. Panemunės vidurinę mokyklą palieka šeši pensinio amžiaus mokytojai – lietuvių kalbos, biologijos, fizikos, geografijos, muzikos, kūno kultūros, Jotvingių gimnaziją – istorijos ir biologijos pensinio amžiaus mokytojos.
Pretenduojančiųjų dirbti miesto mokyklose, ikimokyklinio ugdymo įstaigose netrūksta. Šiemet, nuo sausio 1 dienos iki rugpjūčio 4–osios, miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyrius gavo 73 pretendentų dirbti švietimo įstaigose anketas. Č.Mocevičienė minėjo, kad toks skaičius nėra išskirtinis: kasmet gaunama apie 50–60 tokių anketų. Gautos jos registruojamos, padaromos kopijos, kurios paliekamos Švietimo skyriuje esančiuose švietimo įstaigų langeliuose – kad įstaigos, turėdamos anketas, esant reikalui, galėtų susisiekti su ieškančiaisiais darbo.
Tendencija: iš kitų sričių – į švietimo sistemą
Jau kelintus metus pastebima tendencija, kad žmonės, trumpesnį ar ilgesnį laiką dirbę versle, nori sugrįžti į mokyklas ar visiškai naujai pradėti mokytojo darbą. Darbo mokyklose ieško ir žmonės, net 20–27 metus dirbę visiškai kitą darbą, pavyzdžiui, inžinieriais konstruktoriais, vadybininkais, pardavėjomis ir kitais. Šiemet išryškėjo dar vienas ypatumas: gana nemažai – apie 20 žmonių – miesto švietimo įstaigose ieško pagalbinio personalo darbo – nori dirbti valytojais, kiemsargiais, sargais, budėtojais ir panašiai.
Nemaža dalis pretendentų švietimo įstaigose norėtų dirbti socialiniais pedagogais ar socialiniais darbuotojais (per 10 asmenų), darželio auklėtojomis, pagalbiniais darbininkais. Po nedaug, kelis pretendentus, ieško pagrindinių mokomųjų dalykų – lietuvių kalbos, rusų kalbos, istorijos, geografijos ir kitų – mokytojo darbo.
Darbo žvalgosi ir iš kitų rajonų
Bene mažiausią darbo krūvį paprastai turi ekonomikos, technologijų, muzikos mokytojai. Šių ir kitų mokomųjų dalykų mokytojai ieškosi papildomų pamokų kitose mokyklose. Pasak Č.Mocevičienės, tai – naujas reiškinys, kurio anksčiau nebuvo: nemažai mokytojų dirba keliose mokyklose – ne tik miesto, važinėja ir į rajono švietimo įstaigas: „Jeigu pagrindinėje darbovietėje nesusidaro reikiamo darbo krūvio, tai nereiškia, kad mokytojas tuo ir pasitenkina, – jis ieško darbo ir kitur.“
Darbo Alytaus mokyklose ieško ne tik alytiškiai pedagogai, bet ir mokytojai iš Alytaus, Lazdijų, Prienų rajonų.
Mokytojams tarifinis atlygis nustatomas už 18 pedagoginio darbo valandų per savaitę. Baigiantis mokslo metams Švietimo skyrius nurodė miesto mokyklų direktoriams pateikti sąrašus mokytojų, kuriems nesusidaro toks krūvis. Visos įstaigos kartu su ugdymo planų naujiems mokslo metams projektais pateikė ir mokytojų tarifinius sąrašus.
„Pradėjus tikrinti informaciją, pasirodė, kad ji nėra visiškai tiksli. Kažkodėl mokyklose įprasta skaičiuoti tik pamokas – kontaktines valandas, bet į pedagoginio darbo valandas įskaitomas ir pasiruošimas pamokoms, sąsiuvinių taisymas, vadovavimas klasei, kita. Taigi analizuodama pateiktus sąrašus, priėjau išvadą, kad mokytojų darbo krūviai nėra jau tokie maži, – teigia Č.Mocevičienė. – Yra tarifikacijos projektai, ir mokytojų darbo krūviai iki rugsėjo 1 dienos dar bus pakartotinai tikslinami. Kviesimės mokyklų direktorius, jų pavaduotojus, atsakingus už ugdymo planą, analizuosime, kokia yra tikroji padėtis.“
Aušra ŽVINAKEVIČIŪTĖ