Laisvė Aužbikavičienė
Pareiškėjai ir paramos gavėjai, jau įgyvendinantys projektus pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą (KPP), neretai daro pažeidimus, neteisingai keisdami pirkimo sutartis su rangovais. Iš anksto nenumatyti bet kokie sutarties keitimai gali grėsti rimtomis sankcijomis, tad Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) primena, kad investicinių priemonių paramos gavėjai nusimatytų lankstesnes pirkimo sąlygas, leidžiančias keisti sutarties sąlygas, atsiradus nenumatytoms aplinkybėms.
Viešieji pirkimai – atsižvelgus į galimas kliūtis iš anksto
Pirmasis žingsnis prieš pradedant vykdyti pirkimą – atidus viešųjų pirkimų konkurso sąlygų rengimas. Jose reikia numatyti ir aiškiai aprašyti būsimos pirkimo sutarties tam tikrų nuostatų keitimo galimybes dėl pasikeitusių aplinkybių. Jei tokio pakeitimo galimybė nebus numatyta pirkimo sutartyje, sutarties sąlygos ateityje negalės būti keičiamos.
„Rengiant viešųjų pirkimų dokumentus reikia atkreipti dėmesį į tai, kad vykdant projektą gali iškilti kliūčių, pavyzdžiui, rangovai nespės laiku atlikti darbų. Net jei darbai neatlikti dėl pateisinamos priežasties, pratęsiant darbų vykdymo terminą, pasikeičia ir pradinės sąlygos, numatytos sutartyje, o toks veiksmas, savo ruožtu, gali būti vertinamas kaip tam tikro rangovo protegavimas. Tai jau yra pirkimo tvarkos pažeidimas“, – paaiškina NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas Giedrius Ruseckas. Tačiau tokio pažeidimo bus išvengta, jei viešųjų pirkimų konkurso sąlygose bus tiksliai numatyta, kokiais atvejais ir kaip būsimos pirkimo sutarties sąlygas galima keisti, jei prireikia pirkti papildomas paslaugas ar darbus, pratęsti jiems atlikti skirtą terminą, taip pat atsisakyti ar papildomai įsigyti prekių ar paslaugų ir t.t. „Pasitaiko situacijų, kad darbų reikia mažiau – atitinkamai turi būti mažinama ir sutarties vertė. Tokia situacija tuomet nelaikoma pažeidimu. Tačiau darbų ar paslaugų kainos, jau vykdant sutartį, padidėjimas yra esminis pažeidimas, už kurį taikomos sankcijos“, – sako G. Ruseckas.
Nusimatyti keitimo galimybes nėra sudėtinga
Nelanksčios, įvairių aplinkybių nenumatančios pirkimo sąlygos tampa pagrindine priežastimi, kodėl paramos gavėjams, priėmusiems sprendimą nesant pagrindo keisti pradines sutarties sąlygas, galiausiai pritaikomos sankcijos. Tinkamai parinkus formuluotes pirkimo sąlygose pažeidimų galima lengvai išvengti. „Pavyzdžiui, sutartyje numatyta, kad darbų atlikimo terminas – liepos 1 d. Jei šis terminas projekto vykdytojui nėra esminis, prie tokios nuostatos derėtų pridėti ir sakinį apie tai, kad, esant tam tikroms, nenumatytoms aplinkybėms, darbų atlikimo terminas šalių susitarimu gali būti pratęsiamas dar t. t. laikotarpiui. Toks sąlygų formulavimas leistų išvengti sankcijų taikymo už pažeidimus“, – į sutarties nuostatų formuluotes atkreipia dėmesį NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas.
Pažymėtina, kad pareiškėjai ir paramos gavėjai, kurie yra perkančiosios organizacijos ir pirkimus vykdo vadovaudamosi Viešųjų pirkimų įstatymu, planuojamiems pirkimo sutarties pakeitimams prieš tai turi gauti Viešųjų pirkimų tarnybos sutikimą. Ši taisyklė netaikoma tik mažos vertės pirkimams. Tie pareiškėjai ir paramos gavėjai, kurie nėra perkančiosios organizacijos, pirkimus vykdo vadovaudamiesi Žemės ūkio ministro patvirtintomis Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal KPP priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis arba Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žuvininkystės fondo pagal Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007-2013 metų veiksmų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis.
Nevykdantiems sutarties laiku – delspinigiai
Jei pirkimo sutartyje nebuvo numatyta galimybė pratęsti darbų termino, tačiau aišku, kad rangovai darbų nespės atlikti laiku, paramos gavėjui reikia jiems taikyti netesybas ar kitokias sankcijas, numatytas už sutarties nevykdymą. Tokie atvejai nebus traktuojami kaip sutarties termino pratęsimas ir bus išvengta pažeidimo, o drauge – ir sankcijų už pirkimo tvarkos pažeidimus.
„Neretai paramos gavėjai, užuot taikę sankcijas numatytas sutartyje, matydami, kad rangovai darbų nespės atlikti laiku, nusprendžia pratęsti sutartį abipusiu susitarimu, nors prieš tai tokia galimybė sutartyje nebuvo numatyta. Tokie keitimai negali būti atlikti be Viešųjų pirkimų tarnybos arba NMA sutikimo, todėl yra laikomi rimtais pažeidimais. Reikėtų atsiminti, kad sutartis, pagal kurią vykdomi darbai, nėra įprasta sutartis tarp dviejų ūkinių subjektų – tai pirkimas, kuriam taikomi atitinkami reikalavimai. Todėl dėl sutarties sąlygų keitimo turi tartis ne tik paramos gavėjas ir rangovas, bet joms pritarti ir Viešųjų pirkimų tarnyba arba NMA“, – primena G. Ruseckas.
Netaikant sankcijų, numatytų sutartyje už darbų neatlikimą laiku, pažeidžiamos pirkimo procedūros: „Taip susiklosto situacija, kai jau po sutarties pasirašymo, tiekėjui sukuriamos kitokios, dažnai – palankesnės, sąlygos, ne tos, kurios buvo numatytos vykstant pirkimui. Jei keičiami terminai, kiekis ar kaina – keičiasi ir pradinės sąlygos, kuriomis vadovaujantis buvo rengiamas konkursas ir išrinktas jo laimėtojas“, – paaiškina NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas.
Numatytas sutarties keitimas turi būti pagrįstas ir detalus
Įtraukiant į viešųjų pirkimų dokumentus bei pirkimo sutartį pakeitimo galimybes, reikia atsižvelgti į tai, kad tokių pakeitimų mastas yra ribotas. Be to, numatant sutarties keitimo galimybes, būtina pateikti konkrečias galimų keitimų detales. „Pirmiausia reikia pagalvoti apie įprastas, dažnai pasitaikančias situacijas, pavyzdžiui, vykdant projektą paaiškėja, kad reikėtų kitur išdėstyti langus arba reikia kitokių statybos medžiagų, galbūt tam tikra įranga, kurią buvo planuojama įsigyti, nebegaminama. Taigi pirkimo sąlygose turi būti numatyta tam tikrų pakeitimų, korekcijų, nedidinančių kainos, galimybė. Tačiau tokie pakeitimai negali būti esminiai, keičiantys patį sutarties objektą“, – primena NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas G. Ruseckas.
Norint keisti sutartį pagal iš anksto į ją įtrauktas keitimo galimybes, reikia teikti atskirą prašymą, kuriame išsamiai išdėstomi planuojami pakeitimai bei argumentai, kad tai nekeis pirkimo objekto, jo tiesioginės paskirties ir šie pakeitimai būtini siekiant tinkamai įvykdyti sutartį. Projektus pagal KPP priemones administruojantys asmenys teikia sutikimą dėl paramos sutarties su NMA keitimo, o sutikimui dėl pirkimo sutarties keitimo, jei pareiškėjas nėra perkančioji organizacija, reikia gauti NMA teritorinio paramos administravimo skyriaus pritarimą. Keičiant sutartį, privaloma laikytis nustatytos sutarties keitimo derinimo tvarkos ir sulaukti NMA pritarimo.
Sutarties keitimas – tik gavus NMA pritarimą
Jei pareiškėjo ar paramos gavėjo prašymas atitinka pirkimo sutartyje numatytas keitimo sąlygas, galima kreiptis į NMA teritorinį skyrių. NMA, vertindama pirkimo sutarties sąlygų pakeitimų būtinybę, atsižvelgia į tai, ar, atlikus numatomus pakeitimus, bus pasiekti numatyti įgyvendinimo projekto tikslai bei uždaviniai, pakeitimai yra ekonomiškai pagrįsti bei naudingi, o aplinkybių, dėl kurių kilo pirkimo sutarties keitimo poreikis, nebuvo galima numatyti vykdant konkursą ar apklausą. Jeigu vykdyti pakeitimus per vėlu, pirkimo sutartis privalo būti nutraukta – tokiu atveju sudaroma nauja pirkimo sutartis.
Paramos gavėjas gali kreiptis dėl sutarties keitimo tiek kartų, kiek mano esant reikalinga, tačiau tai nereiškia, kad visi sutarties pakeitimo prašymai gali būti tenkinami. „Pavyzdžiui, norima padaryti septynis vienos sutarties pakeitimus. Vertinant kiekvieną iš jų atskirai, jie nekeičia sutarties objekto, tačiau jei susumavus šiuos pakeitimus, paaiškėja, kad sutarties objektas dėl jų pasikeičia daugiau jei 50 proc. – pakeitimai atlikti negali būti. Pavyzdžiui, keičiamas ne tik langų, bet ir pertvarų išdėstymas, kitos svarbios pastato konstrukcijos, medžiagos, kurios iš esmės keičia ir visą statomą pastatą. Akivaizdu, kad tokių keitimų prašymai negali būti tenkinami“, – pateikia sutarties keitimų vertinimo pavyzdį G. Ruseckas.
Nepasikeitusi kaina dar nereiškia tinkamo pakeitimo
Kitas aspektas, į kurį siūlo atkreipti dėmesį NMA specialistai, dirbantys su viešaisiais pirkimais, yra situacija, kai papildomos prekės ar paslaugos perkamos iš to paties tiekėjo pagal numatytas sutarties keitimo galimybes. Net esant tam pačiam tiekėjui ir nesikeičiant kainai, negalima pakeisti vieno daiktu kitu – tai dar vienas neretai pasitaikantis pažeidimas.
„Kartais teikiami keitimų prašymai, kurie yra suderinti su tiekėju ir kurių esmė yra pakeisti vieną daiktą kitu, nekeičiant jo kainos. Tačiau keblumų gali kilti todėl, kad tokie keitimai ar papildomi kiekiai yra įsigyti ne pirkimo būdu. Tai reiškia, kad iš esmės labai sunku nustatyti, ar tiekėjas vis dar siūlo mažiausią kainą“, – pastebi NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas G. Ruseckas. Sankcijos už sutarties keitimo klaidas
Už sunkiausius pirkimų tvarkos pažeidimus, pavyzdžiui, vieno iš tiekėjų protegavimą, nefinansuojama 100 proc. skirtų paramos lėšų. Mažiausia galima sankcija už pirkimo tvarkos pažeidimus – 5 proc. Praktikoje dažniausiai taikoma 25 proc. dydžio sankcija, nustatyta už procedūrų, keičiant pasirašytą pirkimo sutartį, nesilaikymą.
Tačiau paramos gavėjas, gavęs pranešimą apie NMA ketinamas taikyti sankcijas, turi teisę iki atitinkamo mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos (sprendimo dėl sankcijų pritaikymo priėmimo NMA) iš naujo tinkamai įvykdyti pirkimą ir pateikti vertinti šio pirkimo dokumentus. Tokiu atveju sankcijos paramos gavėjams, nustačius, kad pažeidimų nėra, taikomos nebus.
Nr.3538