Kasmet milijonai litų išleidžiama Kalėdinėms dovanoms. Kai kurios jų bus nepanaudotos, nepageidaujamos ar net nekokybiškos – atskleidžia šiandien paskelbtas tyrimas. Šiuo laikotarpiu vartotojams labai svarbu prisiminti vartotojų teises ir aktyviai jomis naudotis apsiperkant ne tik Lietuvoje, bet ir bet kurioje kitoje ES valstybėje, parduotuvėje ar internetu.
Apklausos rezultatai atskleidžia, kad dauguma šeimų Kalėdinėms dovanoms planuoja išleisti iki 50 Lt (40,3 proc.). 23,4 proc. skirs 51 - 100 Lt, ir tik 1,9 proc. dovanos dovanas, brangesnes nei 701 Lt. ES inicijuota vartotojų informavimo kampanija „Žinok savo teises ir laimėk“ užsakė visuomenės nuomonės apklausą apie planuojamas Kalėdines išlaidas, kurios metu apklausti 1005 respondentai.
Visuomenės apklausa atskleidė dar vieną įdomų aspektą – beveik 29 proc. žmonių yra gavę Kalėdinių dovanų, kurių jiems nereikėjo arba kurios jiems nepatiko. „Jei gauta dovana nepatinka ar netinka, nebūtina galvoti, kaip ją padovanoti kam nors kitam. Lietuvoje daugelį prekių, kurios jums nepatinka, per 14 dienų galima pakeisti ar grąžinti ir atgauti sumokėtus pinigus“, – teigia Giedrė Mickutė, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Teisės skyriaus vedėjo pavaduotoja. Tačiau ši teisė negalioja maisto produktams, kosmetikai, knygoms, apatiniam trikotažui, vaikiškiems drabužiams, juvelyriniams dirbiniams, baldams ir pan. Vartotojai taip pat negali apsigalvoti, jei prekė panaudota, sugadinta ar prarado prekinę išvaizdą.
Tuo tarpu jei prekė yra nekokybiška, vartotojai turi teisę ją grąžinti per 2 metus. Iki 2009 m. lapkričio pabaigos Valstybinė ne maisto produktų inspekcija gavo 2101 vartotojo skundą. Dauguma jų buvo dėl netinkamos kokybės prekių: elektros prietaisų, odos gaminių ar batų, baldų. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Teisės skyriaus vedėjo pavaduotoja Giedrė Mickutė atkreipia dėmesį, kad Kalėdiniu laikotarpiu ir po jo vartotojų skundų skaičius išauga. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos duomenimis 47 proc. vartotojų įsigiję netinkamos kokybės prekę nutraukia pirkimo pardavimo sutartį ir susigrąžina sumokėtus pinigus, 13 proc. – nekokybišką prekę pakeičia kokybiška, 11 proc. vartotojų neatlygintinai pašalinami prekės trūkumus, tik 2 proc. – sumažinama prekės kaina.
Norintiems grąžinti nepageidaujamas ar nekokybiškas prekes, būtina įrodyti prekės pirkimą. Pats paprasčiausias būdas tai padaryti – pateikti kasos kvitą, tačiau taip pat tinka ir bet kuris kitas pirkimą pagrindžiantis dokumentas. „Nors Lietuvoje neįprasta kartu su Kalėdine dovana įteikti ir kvitą, tačiau taip būtų paprasčiau grąžinti nepatikusią ar netikusią dovaną“, – pataria Giedrė Mickutė. Viktorija Ostrauskienė, Europos vartotojų centro (EVC) Lietuvoje direktorė, atkreipia dėmesį, kad tyrimai parodė, jog beveik 63 proc. apklaustųjų neprieštarautų, jei prie dovanos būtų pridedamas kvitas. Dovanų čekiai yra gera išeitis siekiantiems išvengti nepageidaujamų dovanų, tačiau vartotojai turėtų patikrinti čekio galiojimo laiką, taip pat sąlygas, kuriomis čekis yra išduotas.
EVC direktorė V. Ostrauskienė pabrėžia, kad vartotojai turi tokias pat ar panašias teises pirkdami ir kitose ES šalyse. EVC padeda išspręsti problemas, susijusias su prekių ar paslaugų pirkimu kitose ES šalyse. Iki lapkričio pabaigos EVC gavo 155 skundus. Daugiausiai skundų yra dėl Lenkijoje, Vokietijoje, Belgijoje ar Jungtinėje Karalystėje pirktų prekių garantinio aptarnavimo.
Kalėdines dovanas perkantys internetu ar iš katalogų turi ne tik tokias pat teises kaip perkantys iš parduotuvių, bet gali reikalauti daugiau. Vartotojai gali apsigalvoti ir grąžinti nepageidaujamą dovaną per 7 darbo dienas nuo dovanos gavimo. Lietuvoje pardavėjas privalo paimti prekę ir grąžinti sumokėtus pinigus per 15 dienų ir vartotojams nereikia mokėti už prekių siuntimą atgal. Tačiau reikėtų būti atidiems perkant prekes iš elektroninės parduotuvės, esančios kitoje ES valstybėje: gali būti, kad teks ilgiau laukti, kol jūsų pinigai bus grąžinti“, – įspėja V. Ostrauskienė.
Europos Sąjungos inicijuota vartotojų informavimo kampanija „Žinok savo teises ir laimėk“ primena, kaip pateikti skundą dėl netinkamos kokybės prekės:
Pastebėję prekės trūkumą kaip galima greičiau pateikite skundą. Pirmiausiai kreipkitės į pardavėją. Jei jis atsisako nagrinėti jūsų skundą, pateiktą žodžiu, pateikite rašytinį skundą, jame išdėstykite problemą ir savo reikalavimus. Jei pardavėjas neatsako per 10 dienų ar jo atsakymas Jūsų netenkina, kreipkitės į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija, nemokamas telefonas: 8 800 55551, www.vnmpi.lt.
Jei netinkamos kokybės prekę įsigijote kitoje ES šalyje, jūs turite tas pačias pagrindines vartotojo teises, tai yra, 2 metų garantiją, teisę pakeisti ar grąžinti netinkamos kokybės prekę, žinoti aiškią kainą. Atskiros ES valstybės vartotojams gali suteikti daugiau, bet ne mažiau teisių nei reikalauja ES. Jei kyla problemų, pirmiausia vartotojas turi kreiptis į pardavėją ar jo atstovą Lietuvoje. Jei jis jūsų problemos neišsprendžia, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (Odminių g. 12, Vilnius, tel. (8-5) 2650368, el. paštas: [email protected], www.ecc.lt) ar EVC bet kurioje kitoje ES valstybėje, Norvegijoje ar Islandijoje.
IC BALTIC info.