Ne tik našlaičių Lietuvoje ieškančių užsieniečių gėris rūpi įvaikinimo tarnybai. Rūpi ir vaikai. Europos paliepimu tarnyba jiems net atskirą pagalbos telefonu liniją įvedė ir pasiskelbė, kad skambinti galima nemokamai. Skambinti - galima, o susimokėti - reikia.
Baisi sąskaita
Klaipėdoje gyvenanti pirmokėlio motina nustėro gavusi mobiliojo ryšio operatoriaus atsiųstą pokalbių išklotinę. Pasirodo, sūnus ir šio draugai, radę informaciją Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos tinklalapyje, skambino į pagalbos vaikams liniją telefonu 11 61 11. Visi skambučiai buvo apmokestinti. Vienos pokalbio minutės kaina - 16 centų. Tuo tarpu tinklalapyje skelbiama, kad pokalbiai nurodytu numeriu yra nemokami.
Pagalbos telefonas 11 61 11 (šiuo numeriu skambinama ir kitose ES šalyse) Lietuvoje pradėjo veikti 2009 metų rugsėjį. Tai įpareigojo Europos Komisija. Šios linijos tikslas - teikti pagalbą vaikams ir problemų dėl vaikų turintiems suaugusiesiems. Viešąjį konkursą teikti šias paslaugas laimėjo Vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba.
Kad ši iniciatyva reikalinga, įrodė jau pirmieji linijos veiklos mėnesiai. Šį numerį jau suko per 20 tūkst. Lietuvos gyventojų. Bet tiek - per maža, kad paslaugos teikėja - įvaikinimo tarnyba - susivoktų, kad jokios nemokamos pagalbos ji neteikia.
Negali būti!
Tarnybos atstovė Evelina Firaitė negalėjo patikėti, kad skambučiai trumpuoju numeriu 11 61 11 - apmokestinami. “Pokalbiai šiuo telefono numeriu skambinantiesiems - nemokami, - dievagojosi ji. - Juos apmoka mūsų tarnyba. Vidutiniškai per mėnesį išleidžiame 300-400 litų.”
Gal Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos direktorė Odeta Tarvydienė geriau informuota, kodėl vis dėlto skambučiai į plačiai išreklamuotą “pagalbos vaikams liniją” yra mokami?
“Nelabai suprantu, kokia čia problema, - arogancija sužibėjo valdininkė. - Skambučiai turi būti nemokami. Aiškinsimės.”
Jos vadovaujama tarnyba ne tik “nepastebėjo”, kaip nemokama pagalba virto mokama, bet ir iki šiol nesugebėjo susitarti su fiksuotojo ryšio telefono operatoriumi. Tad pagalbos turi galimybę ieškoti tik tie vaikai, kuriems prieinami mobilieji telefonai.
O.Tarvydienė pripažino savo vadovaujamos tarnybos bejėgiškumą: su tokią paslaugą teikiančiu operatoriumi nepavyko susitarti. Bet anokia čia bėda.
“Dauguma vaikų iš mobiliųjų telefonų skambina, - dėstė ji. - Jei šeima turi tik fiksuotojo ryšio telefoną - prašom, tegu mums į tarnybą bendruoju telefonu paskambina, mes pakonsultuosime. Bet už skambutį reikės mokėti.”
Meškos paslauga
Vaikų psichologai pagalbą telefonu, už kurią reikia susimokėti, vertina vienareikšmiškai. Ji ne tik ne padeda, bet ir problemą padaro dar didesnę.
“Nesąmonė kažkokia. Užuot sulaukęs pagalbos, vaikas pasijunta lyg gavęs dvigubą smūgį, - aiškino kaunietė psichologė Eglė Paužienė. - Viena vertus, vaikas be reikalo neskambina pagalbos linija. Jis greičiausiai turi rimtų problemų. Antra, išsiaiškinus, kad tokie pokalbiai - mokami, nenumatytų išlaidų turėję tėvai vaiką gali ir išbarti, ir kitaip nubausti. Taigi vaikai dvigubai nukentės, pasijaus apgauti, ir vargu ar kitą kartą išdrįs prašyti mokamos “nemokamos” pagalbos.”
Nepateisinamas aplaidumas
Rimantė ŠALAŠEVIČIŪTĖ - Vaiko teisių apsaugos kontrolierė:
Faktą, kad už nemokamos linijos skambučius reikia mokėti, vertinu neigiamai. Nuo to momento, kai buvo pasirengta pradėti teikti pagalbą telefonu, buvo aiškiai pasakyta, kad ji bus nemokama.
Ne visi tėvai tikrina telefono pokalbių išklotines, ir greičiausiai daug yra tokių, kurie net neįtaria, kad už tokius skambučius reikia mokėti. Vykdant pasirengimo teikti šią paslaugą darbus turėjo būti pasirašytos atitinkamos sutartys su paslaugų teikėjais. Šį klausimą, kad vėliau nekiltų nesusipratimų, reikėjo nuodugniai aptarti. Mūsų tarnyba irgi turi nemokamą telefono liniją, kur galima pranešti apie vaikų teisių pažeidimus tiek šeimoje, tiek mokykloje. Galiu užtikrinti, kad skambučiai tikrai nemokami. Todėl skambučių apmokestinimą skambinant į pagalbos vaikams liniją, kuri veikia visose Europos Sąjungos šalyse, vertinu kaip klaidą, kurią būtina kuo skubiau ištaisyti.
Dar keisčiau girdėti, kad iki šiol dėl nemokamų skambučių nesusitarta su fiksuotojo ryšio paslaugų teikėju. O juk neretai skubią pagalbą norinčiam prisišaukti vaikui tik toks telefonas ir būna po ranka. Ne kiekvienas vaikas mobilųjį telefoną turi. Toks valdininkų aplaidumas - nepateisinamas.
Virginija GRIGALIŪNIENĖ