Bitumo žymės – nematomos, bet pavojingos
Net ir reguliariai plaunant automobilį žiemą, galima nepastebėti ant kėbulo susikaupusių bitumo dėmių. Ant tamsios spalvos dažų jos beveik nematomos – tik įdėmiai apžiūrėjus galima pastebėti smulkius juodus taškelius, dažniausiai apatiniuose kėbulo paviršiuose. Prisilietus pirštu paviršius gali atrodyti šiurkštus ar grublėtas, o blizgesys – praradęs intensyvumą.
Nors bitumas dažniau siejamas su vasaros keliais, jo netrūksta ir žiemą – dėl keliuose barstomų druskų, kurios ardo asfalto dangą ir išlaisvina bitumo daleles.
„Pats bitumas nėra pavojingas, tačiau dėl savo lipnumo jis tampa nešvarumų kaupikliu. Ant jo lengviau prilimpa smėlis, dulkės ir kiti teršalai, todėl net ir po plovimo automobilis gali atrodyti nešvarus“, – aiškina automobilių švaros tinklo „Švaros broliai“ vadovas Algirdas Plečkaitis.
Tokios dėmės šalinamos naudojant specialias bitumo tirpinimo priemones. Jas užpurškus, galima pastebėti rudus nutekėjimus – tai ženklas, kad priemonė pradėjo veikti. Toliau procesą reikėtų tęsti mechaniniu būdu – tam geriausiai tinka specialus molis, surenkantis bitumo likučius. Galima naudoti ir kempinę, tačiau ją po tokios procedūros būtina išmesti – bitumo iš jos pašalinti neįmanoma.
Nematomi pavojai: metalo dulkės ir jų poveikis
Kitas žiemos paveldas – metalo dulkės. Jos atsiranda stabdymo metu, kai dyla stabdžių diskai ir trinkelės. Smulkūs, įkaitę metalo fragmentai įsiskverbia į kėbulo dažų paviršių ir ten pasilieka. Iš pradžių šių dalelių nematyti, tačiau laikui bėgant jos ima rūdyti ir atsiranda rusvos dėmelės.
Didžiausia rizika kyla tada, kai šios dulkės patenka ant pažeisto paviršiaus – pavyzdžiui, ten, kur nuo akmenuko atsirado įdauža. Tokiu atveju gali prasidėti tikra korozija.
A. Plečkaitis pabrėžia, kad metalo dulkių šalinimas reikalauja ypatingo atidumo: „Dažniausia klaida – per stipriai spaudžiama kempinė. Atkibusios metalo dalelės gali subraižyti paviršių. Todėl būtina naudoti ne tik specialias priemones, bet ir dirbti labai kruopščiai. Ir, kaip ir bitumo atveju, valymui naudota kempinė po procedūros turi būti išmesta.“
Norint nustatyti, ar ant kėbulo yra metalo dulkių, galima pasitelkti specialią cheminę priemonę. Ji nešvarumus „pakelia“ nuo paviršiaus ir nudažo juos violetine spalva – tai signalas, kad laikas imtis šalinimo darbų.
Ypač daug metalo dulkių nusėda ant ratlankių. Nors lengvojo lydinio ratlankiai dažniausiai gaminami iš aliuminio, o šios dalelės jų nepaveikia struktūriškai, jos kenkia dažų bei lako sluoksniui. Skirtingai nei kėbului, ratlankių valymui galima naudoti specialius šepečius, padedančius efektyviai pašalinti užsispyrusius nešvarumus.
Ką daryti po žiemos?
Jei pirmasis plovimas po žiemos nedžiugina – kėbulas atrodo praradęs blizgesį, o spalva – išblukusi, tikėtina, kad priežastis slypi nematomuose žiemos palikimuose. Bitumas, metalo dulkės ir kiti šaltuoju sezonu susikaupę teršalai reikalauja daugiau nei tik šampūno ir vandens.
Norint atkurti automobilio švarą ir apsaugoti jį nuo ilgalaikių pažeidimų, būtina naudoti tam skirtas priemones ir nepamiršti kruopštumo. Jei tai kelia abejonių ar reikalauja daugiau patirties, geriausia šį darbą patikėti profesionalams.
Galutinis rezultatas – ne tik blizgantis kėbulas, bet ir reali investicija į automobilio ilgaamžiškumą bei vertę. Juk pavasarį malonu važiuoti ne tik švaresniais keliais, bet ir su švariu automobiliu.