Spragos teisiniuose aktuose prekybininkams leidžia piktnaudžiauti vartotojų teisėmis.
Pirkėjai pastebi, kad kai kurių prekių čekiai išblunka net nespėjus pasibaigti įsigyto daikto garantiniam laikui.
Piniginėje ar su kitais dokumentais laikomas pirkimo čekis vos po kelių mėnesių labiau primena baltą popieriaus lapelį, kuriame neįmanoma įskaityti nei pirkimo datos, nei kainos, nei gaminio pavadinimo.
Vienas klaipėdietis, ne pirmą kartą įsigijęs buitinę techniką ar kokį kitą pirkinį, kuriems suteikiama ilgesnė nei vienerių metų garantija, pastebėjo, kad čekiai greitai išblunka. Dažniausiai taip nutinka prekę įsigijus viename iš didesnių uostamiesčio prekybos centrų.
Pirkėjas nerimauja, kaip pardavėjui reikėtų įrodyti apie būtent pas juos įsigytą prekę, jei ši sugestų. Atsakingos institucijos šiuo atveju taip pat tik gūžčioja pečiais - teisiniuose aktuose tokie atvejai nenumatyti.
Pasak Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Klaipėdos apskrities skyriaus vyriausiojo specialisto Domo Šukio, išblukęs čekis leidžia manyti, kad naudojami netinkami kasos aparatai ar jų įranga arba kaltas pats pirkėjas - netinkamai saugo.
„Jei Mokesčių inspekcija leidžia naudoti tokius kasos aparatus, būtų sunku įžvelgti pažeidimą“, - sakė D. Šukys, pridūręs, kad vartotojų ir pardavėjų santykius reguliuojančiuose teisės aktuose išblunkančių prekių čekių atvejai nėra numatyti.
Remdamasis savo asmenine patirtimi specialistas priminė, kad piniginė - ne pati saugiausia vieta čekiams saugoti.
„Valstybinė mokesčių inspekcija leidžia naudoti kasos aparatus, sertifikuotus Valstybinio informacinės technologijos instituto“, - paaiškino Klaipėdos apskrities Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) atstovė spaudai Ilona Velžytė, paklausta, kodėl leidžiami naudoti nekokybiškus kvitus spausdinantys kasos aparatai.
Anot I. Velžytės, kvitų kokybe turėtų rūpintis pati įmonė, taip pat techniškai kasos aparatus prižiūrinti įmonė, su kuria turi būti sudaryta sutartis.
Į VMI rekomenduojama kreiptis tuo atveju, jeigu pirkėjas negauna kvito už įsigytas prekes ar paslaugas, pamato arba įtaria, kad sumokėti pinigai nebuvo „įmušti“ į kasą, ar turint informacijos, kad prekių ar paslaugų pardavėjas slepia ar gali slėpti mokesčius.
Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Klaipėdos skyriaus vedėja Raimonda Bučinskienė sakė iki šiol nė karto nesulaukusi skundo dėl išblukusių čekių. Anot jos, taip greičiausiai nutinka dėl naudojamų nekokybiškų dažų.
Vedėja svarstė, kad jei pagal Civilinį kodeksą dėl slėptų prekės trūkumų į pardavėją galima kreiptis per dvejus metus, tai tiek pat laiko turėtų neišblukti ir čekis, o štai pagal prekybos reikalavimus jis turėtų būti įskaitomas bent du mėnesius.
„Protingas reikalavimas būtų, jei tiek pat laiko turėtų neišblukti ir čekiai“, - svarstė R. Bučinskienė drauge pripažindama, kad konkrečių reikalavimų nėra, tad situacija - gana sudėtinga.
Sandra LUKOŠIŪTĖ