• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Netekus artimo žmogaus būtina pasirūpinti ne tik laidotuvėmis ir jų išlaidomis, bet ir įvairių sutarčių nutraukimu.

Netekus artimo žmogaus būtina pasirūpinti ne tik laidotuvėmis ir jų išlaidomis, bet ir įvairių sutarčių nutraukimu.

REKLAMA

Kitu atveju mirusiam žmogui ir toliau bus siunčiamos sąskaitos už paslaugas, kuriomis jis nebesinaudoja. Pavyzdžiui, sąskaitos už telefoną ar internetą. 

Laiku nepranešus apie mirusį žmogų, jo artimiesiems gali kauptis skolos.

Suteiktą įrangą reikės atiduoti arba nupirkti 

„Telia“ klientų aptarnavimo padalinio vadovas Nerijus Šeputis atkreipė dėmesį, kad kliento mirties atveju yra du galimi scenarijai: paslaugas perrašyti artimųjų vardu ir toliau jomis naudotis arba paslaugas išjungti. 

„Norint atsisakyti paslaugų, reikia susisiekti su „Telia“ ir informuoti apie netektį. Pateikus mirties liudijimą, paslaugų išjungimo procesas bus greitesnis, jei dokumento artimieji neturi, paslaugas taip pat išjungsime, tačiau procesas bus kiek ilgesnis dėl papildomų patvirtinimų. 

REKLAMA
REKLAMA

Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad jei klientas naudojosi fiksuoto ryšio paslaugomis ir turėjo interneto modemą ar televizijos priedėlį, nutraukiant sutartį reikės grąžinti paslaugoms teikti naudotą papildomą įrangą. Tai galima padaryti tiek salone, tiek perduodant įrangą į asmeniui patogią vietą atvykusiam kurjeriui“, – komentavo N. Šeputis. 

REKLAMA

Anot jo, bendrovę informavus apie mirtį, sąskaitos nebėra siunčiamos.  

„Vis dėlto, jei velionis buvo įsigijęs įrangą išsimokėtinai, gali būti likusi už įsigytą turtą neišmokėta suma. Todėl mirusiojo turto paveldėtojai paveldi ir mirusiojo skolas. Tokios situacijos sprendžiamos individualiai, paprastai paveldėtojams arba sumokant likutinę vertę arba persirašant savo vardu ir toliau tęsiant periodinius mokėjimus už įrangą. 

REKLAMA
REKLAMA

Pastebime, kad dažniausiai artimieji paslaugas persivadina savo vardu ir toliau jomis naudojasi“, – tikino N. Šeputis.

Apie mirtį būtina pranešti?

Advokatų kontoros „Ilaw lextal“ teisininkės Rimgailės Belickaitės teigimu, praktikoje neretai tenka susidurti su tokiomis situacijomis, kai artimieji gauna sąskaitas iš įmonių už suteiktas paslaugas asmeniui, kuris yra faktiškai miręs. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Taip nutinka dėl kelių priežasčių. Visų pirma, ne visos įmonės turi prieigą prie Gyventojų registro, nes nėra sudarę sutarčių dėl tokio pobūdžio duomenų teikimo. Antra, įmonės savo iniciatyva netikrina kiekvieną kartą prieš siunčiant sąskaitą registrų, kuriuose matomas faktas apie asmens mirtį, nes tai visiškai neatitiktų objektyvumo, protingumo kriterijų, būtų perteklinis duomenų rinkimas apie fizinius asmenis.

REKLAMA

Trečia, nors ir Registrų centras gauna informaciją apie asmens mirtį, tačiau šiuos duomenis jie kaupia, o ne savo iniciatyva teikia visoms įmonės, kurioms tokia informacija būtų aktuali“, – aiškino pašnekovė.

Anot jos, siekiant išvengti tokio pobūdžio situacijų, artimieji turi informuoti apie asmens mirtį visas jiems žinomas įmones, su kuriomis mirusysis buvo sudaręs sutartis.

„Taip pat svarbu paminėti, jog vien tik informavimas apie asmens mirtį, nėra pakankama įrodomoji priemonė, būtina pateikti ir tai įrodantį dokumentą – mirties įrašą liudijantį išrašą“, – komentavo teisininkė. 

REKLAMA

Informaciją gauna ne tik iš artimųjų, bet ir Registrų centro 

Lietuvos bankų asociacijos komunikacijos vadovė Valerija Kiguolienė sakė, kad informacija apie būtinybę blokuoti sąskaitą, klientui mirus, bankus įprastai pasiekia dviem būdais.

Pavyzdžiui, pranešus velionio artimiesiems arba kredito įstaigoms periodiškai tikrinant Registrų centro duomenis. 

„Šiuo pagrindu bankas gali sustabdyti paslaugų teikimą, kad nesikauptų mokesčiai. Tolesniems procesams (paveldėjimo reikalams, finansinių įsipareigojimų, pavyzdžiui, paskolų, perėmimui) pradėti reikalingas civilinės būklės akto apie mirtį išrašas, kurį sudaro ir į Gyventojų registrą įkelia Civilinės metrikacijos skyriai.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Bankai naudojasi galimybe šiuos aktus gauti iš Gyventojų registro“, – komentavo asociacijos atstovė. 

Pataria, kaip nepaveldėti ir skolų

Anot teisininkės R. Belickaitės, įstatymai numato, kad palikimą priėmęs įpėdinis perima palikėjo teises ir pareigas, todėl tai lemia ne tik turto paveldėjimą, bet ir įpėdinių atsakomybę už palikėjo skolas.

„Įpėdinio atsakomybė prieš palikėjo kreditorius gali tapti neribota, jei iki palikėjo mirties jo susidariusios skolos viršijo jam priklausantį turtą. Tokiu atveju, įpėdinis tampa atsakingas prieš palikėjo kreditorius ne tik paveldėtu turtu, bet ir savo asmeniniu. 

REKLAMA

Įpėdiniams nepereina tik asmeninio pobūdžio prievolės – pavyzdžiui, prievolė periodiškai mokėti alimentus vaikų išlaikymui. Tačiau iš paveldėto turto gali būti išieškomos palikėjo vaikų išlaikymui priteistos lėšos arba susikaupusi alimentų skola“, – teigė teisininkė. 

Anot jos, šiuo atveju, labai svarbu atkreipti dėmesį, kad įstatymai suteikia galimybę įpėdiniams apsisaugoti ir išvengti atsakomybės už palikėjo skolas, kurios viršija paveldimą turtą. 

REKLAMA

„Neigiamų pasekmių įmanoma išvengti, jei palikimas bus priimtas sudarant paveldimo turto apyrašą. Tai yra vienintelis palikimo priėmimo būdas, kuris sudaro sąlygas įpėdiniui apsisaugoti nuo rizikos, kad palikėjo skolos viršys paveldėtą turtą ir todėl įpėdiniui kils pareiga jas grąžinti iš savo asmeninio turto. Tai reiškia, kad kreditorių reikalavimai gali būti tenkinami tik iš paveldėto turto, o ne iš asmeninio įpėdinių turto, nors ir skolų suma viršija paveldėto turto sumą. Kitaip tariant, jei palikimas priimamas pagal turto apyrašą – įpėdiniai už palikėjo skolas savo asmeniniu turtu neatsako. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Norint sudaryti paveldimo turto apyrašą, reikia kreiptis į palikimo atsiradimo vietos notarą ir iš jo gauti vykdomąjį pavedimą. Šį pavedimą įpėdinis ne vėliau kaip per dvi savaites pateikia bet kuriam palikimo atsiradimo vietos apylinkės teismo veiklos teritorijoje veikiančiam antstoliui. Paveldimo turto apraše antstolis pateikia visų palikimą sudarančių daiktų sąrašą ir išvardija visas žinomas skolines palikėjo teises bei pareigas. Svarbu žinoti, kad priimdamas palikimą pagal apyrašą įpėdinis prisiima ir pareigą rūpintis apyrašo papildymu, jeigu sužinotų apie palikėjo skolines teises ar pareigas, kurios nebuvo įtrauktos į apyrašą“, – atkreipė dėmesį R. Belickaitė. 

REKLAMA

Jos teigimu, visais atvejais yra rekomenduojama priimti palikimą pagal turto apyrašą, nes tokiu atveju įpėdiniai išvengs nemalonumų ir neturės atsakyti už palikėjo skolas savo asmeniniu turtu. 

Registrų centras suteikia vis daugiau duomenų 

Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus patikino, kad įmonės ir įstaigos, turinčios teisėtą pagrindą ir nurodžiusios pagrįstą duomenų naudojimo tikslą, gali iš Registrų centro tvarkomo Gyventojų registro gauti duomenis apie asmenų (savo klientų), pavyzdžiui, informaciją apie mirties faktą, asmenvardžio ar deklaruotos gyvenamosios vietos adreso pasikeitimą, asmens tapatybės dokumento galiojimą. 

REKLAMA

 „Visa ši informacija leidžia organizacijoms išvengti nemalonių situacijų, kai tam tikra informacija ar svarbūs laiškai išsiunčiami ne tuo adresu ar apskritai išsiunčiami jau mirusiam asmeniui. 

Įmonės ir įstaigos šiuos duomenis gali gauti pagal atskirus prašymus arba sudarius duomenų teikimo sutartį. Be to, Registrų centras, reaguodamas į rinkos poreikį sukūrė Gyventojų registro duomenų stebėsenos įrankį, kuris leidžia operatyviai gauti informaciją apie fizinių asmenų (klientų) duomenų pokyčius registre ir, esant poreikiui, gauti reikalingus duomenis, pavyzdžiui, pasikeitusį asmenvardį ar deklaruotos gyvenamosios vietos adresą“, – komentavo specialistas. 

REKLAMA
REKLAMA

Pasak jo, šį įrankį jau kurį laiką sėkmingai savo veikloje naudoja vienas didžiausių šalyje bankų „Swedbank“, taip pa keletas kitų viešojo ir privataus sektoriaus organizacijų. 

 „Manome, kad šis Registrų centro sukurtas sprendimas gali būti aktualus visoms įmonėms ir įstaigoms, turinčioms dideles fizinių klientų bazes ir norintiems užtikrinti tinkamą duomenų higieną, pavyzdžiui, finansų įstaigoms, komunalines paslaugas teikiančioms įmonėms, telekomunikacijų paslaugų ar draudimo kompanijoms“, – vardijo M. Samkus. 

Kokio įpėdinio? Jei gyvena močiutė 80m viena? Ir jos vaikams kaupsis skolos? O kur? - atsiprašome, įvyko klaida ir skolos anuliuojasi? Ogi NE!, čia Lietuva reikia lupti, nulupti, išlupti...
Ir valdžiai kuri kuria šiuos įstatymus, panašu vėl niekas niekur neįdomu, nerūpi ir visiškai dzin. Kariaukit patys! O kur galėtų būti griežtai - mirus žmogui finaciniai įsipareigojimai nutraukiami, be jokių paveldėjimo skolų! Nebuvo kam pranešti,o sužinojus turi būti anuliuojama, o ne vaikams, anūkams ir dar ten giminei... Prie ko jie? jie gyvena savo gyvenimą ir už artimus nepriiminėjo finansinių sprendimų.
Ir vėl mes avys su tokiais cirkais, oj kas čia darosi.... Baisu
gal paprasčiau į tas įstaigas, prieš laidojant, užvežti ir parodyti jau pašvinkusį lavoną - net kavos nepagėrę popierius tvarkytų.
Kai aš būsiu miręs, tai man jau bus viskas po*ui.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų