Daug kam žinomas neoficialus dangoraižių indeksas, rodantis aiškų ryšį tarp aukštų pastatų ir finansinių krizių, tačiau rečiau kalbama apie panašią koreliaciją tarp didelių korporacijų būstinių ir jų griūties, rašo ft.com.
Šiuo metu gerai žinomos kompanijos „Apple“, „Google“ ir „Facebook“ taip pat planuoja naujus ir įspūdingus pastatus savo darbuotojams, tad ar nereiktų sunerimti dėl šių verslo gigantų ateities? Paradoksalu, tačiau istorija suteikia pretekstą pagalvoti apie šią, iš pažiūros naivią idėją kiek rimčiau. Liūdnai pagarsėjusi AOL vos tik susijungusi su „Time Warner“ ėmė pilti pamatus naujam stiklu dengtam dangoraižiui pačiame Niujorko centre, tačiau kompanijos akcijos drastiškai krito dangoraižiui dar nespėjus įsilieti į miesto vaizdą. Tuometinis „Time Warner“ vadovas Jeffas Bewkesas susijungimą su AOL galiausiai pavadini „didžiausia klaida verslo istorijoje“. Panaši ir populiaraus JAV dienraščio „The New York Times“ istorija. Manhetene turėjęs iškilti dangoraižis, kurį dienraščio savininkai vadino pasitikėjimo simboliu tapo didžiule našta. Į žiniasklaidą su trenksmu atėjus internetui, „The New York Times“ ėmė skaičiuoti nuostolius ir galiausiai leidinio vadovai buvo priversti parduoti pastatą, kurį dabar patys nuomojasi, rašo ft.com.
O ką jau kalbėti apie liūdnai pagarsėjusį „Gazprom“ dangoraižį, kylantį Sankt Peterburge. Į aukščiausio Europos pastato titulą pretenduojantis dangoraižis pradėjo kilti kaip tik tuo metu, kai kompanijos pelno kreivė ėmė leistis žemyn. Negana to UNESCO perspėjo miesto valdančiuosius, kad pasaulio paveldo sąraše esantis miestas tokio titulo gali netekti, dėl kraštovaizdį bjaurojančio pastato.
Būtent todėl naujų, įspūdingai brangių ir prašmatnių būstinių era, kuriai startą duoda technologijų gigantai, verčia susimąstyti. Ar negali būti, kad kompanijų sprendimas įsiamžinti architektūroje yra jų smukimo pradžios pranašas, klausia ft.com.
Kol kas labiausiai išsiskiria „Apple“ planai. Dar Steve'as Jobsas ėmėsi grandiozinio projekto – naujieji JAV įmonės namai turėtų atrodyti, kaip milžiniškas riestainis, savo dizainu primenantis populiariame mokslinės fantastikos filme „2001: Space Odyssey” rodytą kosminį erdvėlaivį. Negana to, milžiniškas ir sudėtingas pastatas turėtų atsieiti nei daug, nei mažai – 5 mlrd. JAV dolerių (13 mlrd. litų).
Panašių ambicijų neslepia ir socialinio tinklo „Facebook“ vadovai. Šie pasišovė pastatyti miestą po stogu primenančią konstrukciją, pavadinta „Menlo Park“. Ft.com žiniomis, socialinio tinklo atstovai architekto Franko Ghery prašė, kad pastatas atrodytų kuo mažiau krentantis į akis ir buvo nuspręsta pastatą tiesiog įkišti į kraštovaizdį, šio nepaliečiant.
Nors šiame kontekste, „Google“ skirti 650 mln. svarų sterlingų (2,6 mlrd.) atrodo kiek „kukliai“, kompanijos užmačios vis vien atrodo įspūdingai. Tikimasi sukurti bumerango formos pastatų kompleksą, kuriame glaustųsi visi kompanijos darbuotojai.
Atsilikti nuo konkurentų neketina ir „Amazon“ – Sietle norima pastatyti trijų kvartalų dydžio pastatų kompleksą pavadinimu „Denny Triangle“. Kompleksą sudarytų 38 aukštų pagrindinis pastatas ir keletas perpus mažesnių biurų patalpoms skirų statinių. Pastatų architektūra turėtų priminti milžiniškus korėtus muilo burbulus.
Prie jau minėtų kompanijų prisijungti žada ir „Bloomberg“, kurios atstovai nori naujos būstinės Londone. Ft.com retoriškai klausia ar pinigų nestokojantys technologijų gigantai drąsiais ir brangiais sprendimais siekia iš virtualaus pasaulio ateiti į fizinę erdvę, o gal pamažu pasimato kompanijų puikybė?