Naujojoje Šiaulių autobusų stotyje nuodijami žmonės — su tokiu kaltinimu į „Šiaulių kraštą“ kreipėsi šiaulietis Jonas. Mūsų ir Šiaulių visuomenės sveikatos centro atliktas tyrimas tai patvirtino. Po aklina stogine sukišti autobusai ir sutaupytos lėšos ventiliacijai stoties keleivius nuodija anglies monoksidu — smalkėmis.
Perspėjo apie gresiančią nelaimę
Į „Šiaulių kraštą“ atėjęs Jonas dar rudenį išpranašavo nelaimių virtinę, kai nebaigtame statyti prekybos ir pramogų centre “Saulės miestas“ buvo atidarytas prekybos centras RIMI. Statybos techniko patirtį turintis šiaulietis tada piktinosi: kas leido atidaryti prekybos centrą nebaigtame statyti objekte, ir perspėjo apie galimas nelaimes. Po “Šiaulių krašto“ publikacijos apie netvarką statybvietėje tepraėjus savaitei, įvyko pirmoji tragedija — ant žmones kėlusio elevatoriaus nukrito autokrautuvas, nusinešdamas statybininko gyvybę.
Šį kartą šiaulietis vėl atėjo į redakciją, įžvelgęs projektuotojų klaidą: naujoje autobusų stotyje, kuri integruota į „Saulės miestą“ sukišti autobusai į uždarą kampą po didžiule stogine,bet neįrengta ventiliavimo sistema. Po tokiu plačiu stogu piko valandomis, kai suvažiuoja daug autobusų ir kyla priešpriešinis vėjas, pasak pono Jono, didėja išmetamųjų dujų koncentracija. Dujos esą traukiamos ir į prekybos centrą, ir į autobusų stotį, o visai greta dar planuojama atidaryti vaistinę.
„Ten suprojektuota lyg kišenė: kai šalta, autobusų vairuotojai neišjungia variklių, dūmai sukasi sūkuriais, jautiesi, lyg į automobilių remonto dirbtuves įėjęs“, — sakė šiaulietis. Greta esanti užteršta Tilžės gatvė, išmetamųjų dujų koncentracija po stogine, keleiviai su vaikais — visa tai, pasak pono Jono, grasina dar viena užprogramuota nelaime. “Nesveiki žmonės gali ir nualpti“, — perspėjo šiaulietis.
Pastatas saugomas, žmonės — ne
Praėjusį ketvirtadienį apie pusę antros valandos popiet buvome stotyje. Termometro stulpelis rodė septyniolika laipsnių šalčio. Po dengta stogine vienu metu suvažiavo trys autobusai ir mikroautobusas. Autobusų vairuotojai su įjungtais varikliais stovėjo apie 20 minučių. Po stogine jautėsi ne tik išmetamų dujų kvapas — nesisklaidė net cigarečių dūmai.
Prie žurnalistų netrukus priėjo apsaugos darbuotojas, prašydamas parodyti leidimą fotografuoti ir darbo pažymėjimus. Žurnalistams patikinus, kad autobusų stotis — vieša miestiečių vieta ir fotografuoti čia nedraudžiama, apsaugininkas iškvietė savo vadovą, kuris taip pat domėjosi žurnalistų tikslais ir primygtinai prašė eiti pas autobusų stoties vadovybę. Anot apsaugos darbuotojo, autobusų stotis esanti strateginė vieta, o „Šiaulių krašto“ fotografas jam pasirodė visai panašus į teroristą — su juoda striuke, barzdele ir akiniais.
Investuotojai garantavo, kad smalkių nebus
„Mums iš pat pradžių buvo aktualu, kaip po stogu sklaidysis smalkės. Buvome Vilniuje “E.L.L. Nekilnojamas turtas“ būstinėje, bet mus patikino, kad tarp durų į autobusų stotį ir į prekybos centrą esančios oro užuolaidos smalkėms neleis eiti į vidų“, — sakė Asta Venislovaitė, Šiaulių autobusų stoties viršininkė.
Ji patikino, kad ir autobusų stoties, ir „Busturo“ vadovams dar projektuojant stotį kilo įtarimas dėl galimos padidintos anglies monoksido koncentracijos perone. Tačiau, pasak autobusų stoties viršininkės, investuotojai garantavo, kad anglies monoksido sklaida bus garantuota, kalbėta apie ventiliavimo sistemą, apie ištraukimo vamzdžius, kurie bus įrengti tarp perdangų.
Smalkių — virš normos
„Šiaulių krašto“ prašymu, anglies monoksido koncentraciją autobusų stoties perone tyrė Šiaulių visuomenės sveikatos centro specialistai. Į autobusų stotį higienistai atvyko penktadienį apie dešimtą valandą ryto — tuo metu autobusų judėjimas nebuvo intensyvus. Tačiau net ir ne piko metu keturiose iš penkių tirtų autobusų stovėjimo aikštelių anglies monoksido (CO) kiekis viename kubiniame metre viršijo ribinę normą.
Benediktas Morkus, Šiaulių visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos ekspertizės skyriaus vedėjas, dar neturėdamas tyrimo rezultatų, stebėjosi, kad po stogine, prie įėjimo į RIMI centrą, suprojektuota tarytum juodoji zona. Net jei autobusas stovi toliau, šiame kampe užterštumas viršija normą. Kaip vėliau paaiškėjo, tąkart leistina 5 miligramų CO į kubinį metrą norma buvo viršyta iki 8,2.
Anot B. Morkaus, toks kiekis nėra mirtina dozė. Tačiau tai rizikos faktorius sveikatai. Anglies monoksidas (arba liaudiškai tariant smalkės) yra nuodas, kuris slopinamai veikai nervų sistemą, o didelė jo koncentracija sukelia kvėpavimo takų paralyžių. Tai priklauso nuo koncentracijos kiekio ir išbūto tokioje aplinkoje laiko.
Tačiau, pasak B. Morkaus, norint daryti rimtesnes išvadas, reikėtų atlikti daugiau matavimų įvairiu laiku. Ar tokie matavimai buvo atlikti, prieš pasirašant ant autobusų stoties priėmimo akto? „Apie matavimus nebuvo jokių kalbų, nes nebuvo autobusų. O dabar apmąstymams yra peno“, — sakė B. Morkus.
Su autobusų stoties savininkais, „E.L.L. nekilnojamo turto“ atstovais, “Šiaulių kraštui“ susisiekti nepavyko, nes vadovybė išvykusi į užsienį.