„Viena iš įmonių, su kuriomis dirbau, bankrutavo tik todėl, kad sėkmingai, tiksliai ir griežtai įvykdė planą, kuris pasirodė esąs blogas. Išsiaiškinkite, kurie jūsų veiksmai kuria vertę klientams, o kurie – nuostolius. Dirbkite – ne daugiau, o protingiau. Mokėjimas pastebėti ir operatyviai sumažinti nuostolius suteikė galimybę taupioms įmonėms, tokioms kaip „Toyota“, išsilaikyti rinkoje ir pasiekti lyderio poziciją“, – sako Ericas Riesas, Lietuvoje išleistos knygos „LEAN Startup metodika“ autorius.
Tai tik vienas iš naujoms įmonėms skirtų patarimų, kuriuos savo knygoje pateikia JAV verslininkas. Remdamasis savo verslo įmonių patirtimi ir eksperimentais jis sukūrė visame pasaulyje išplitusią LEAN Startup metodiką, kuri tapo kultine tarp antreprenerių (angl. entrepreneur) – žmonių, kuriančių naujus produktus ir paslaugas rizikingomis rinkos sąlygomis.
2008 metais LEAN Startup metodika „gimė“ garsiajame Silicio slėnyje. Ji buvo pritaikyta aukštųjų technologijų įmonių veiklai, tačiau vėliau buvo išplėsta ir ja dabar gali vadovautis bet kuri naujus produktus kurianti įmonė ar asmuo. E. Riesas tiki, kad bene svarbiausia naujoms įmonėms – klientų atsiliepimai kuriant produktą. Tai užtikrina, kad gamintojas neinvestuotų laiko kurdamas tokius produktus ir paslaugas, kurių vartotojams nereikia.
Nors didžioji dalis E. Rieso patarimų skirti antrepreneriams, tačiau juos gali pritaikyti ir tradicinių, naują verslą Lietuvoje kuriančių, įmonių atstovai. Jis išskiria pagrindinę priežastį, kodėl naujieji verslininkai patiria nesėkmę. Geras verslo planas ir strategija sunkiai prognozuojamame verslo pasaulyje neatneša tikėtinos sėkmės, nors taip mano didžioji verslininkų dalis.
„Ar iš „Facebook“ verslo modelio reikia pasimokyti, kad startuolis ankstyvajame įmonės gyvavimo etape neturėtų imti pinigų iš klientų? Ar reikia investuoti į rinkodaros priemones? Tai tik dalis klausimų, į kuriuos nėra konkrečių atsakymų. Startuoliai turi eksperimentuoti tam, kad nustatytų, kurie veiksmai jo verslui bus naudingi“, – pataria JAV verslininkas.
Kaip pastebi ekonomistai, eksperimentą galima atlikti per kelias savaites ir patikrinti vieną iš verslo strategijos dalių: ji veiksminga, ją dar reikėtų patobulinti ar keisti? Jeigu vėliau produkto niekas nenorės pirkti, koks skirtumas, ar jis bus pagamintas laiku ir neviršijant biudžete numatytų lėšų.
Kaip dar vieną įmonių žlugimo priežastį E. Riesas išskiria procesų nevaldymą ar vadybinių įgūdžių trūkumą. „Neapgalvoti vadybos veiksmai lemia prastesnę produkto kokybę, todėl galite netekti kliento. Tai reiškia, kad turite nukreipti savo energiją tokiam rezultatui pasiekti, kuris būtų vertingas klientui“, – rašoma „LEAN Startup metodikoje“.
E. Riesas mano, kad įmonės veiklos pradžia retai kada būna tokia įspūdinga, kad įmonė iš karto atkreipia dėmesį. „Būtina sužinoti kuo daugiau faktų ir informacijos apie klientus, rinkas, tiekėjus ir pardavimo kanalus. Visa tai galima surinkti tik „už biuro ribų“. Siekiant suprasti klientų norus, naujam verslui reikia kontakto su potencialiais klientais, tad pakilkite nuo kėdės ir susipažinkite su jais“, – patarimus dalija E. Riesas.