Kovo 4 dieną į Lietuvą atvežama žymaus “reprodukcijų karaliaus” profesoriaus Daniele’io Ermeso Donde paroda. Ji keletą dienų bus eksponuojama “Naručio” viešbutyje.
Profesorius Daniele’is Ermesas Donde tapo žinomas Europoje ir JAV atradęs naują dailės pakraipą meno rinkoje. Tai “faux-art”, arba kopijų menas. 1986 m. Donde įkūrė kopijų meistrų asociaciją “Le Musee Imaginaire”. Tik nuo tada, jau būdamas brandaus amžiaus, jis gavo daugiausia apdovanojimų per visą savo karjerą.
Idėja tiražuoti kopijas Daniele’iui Ermesui Donde gimė devintojo dešimtmečio pradžioje, kai pritrūkęs lėšų jis nusprendė parduoti šeimos paveikslų kolekciją. Deja, tarp dvylikos originalų vienuolika pasirodė esančios klastotės. Keletą metų jis ieškojo jų šeimą apmovusio dailininko. O kai rado, užuot įskundęs teisėsaugai, pasiūlė bendradarbiauti. Taip Sergio Uggi tapo jo pirmuoju kopijavimo specialistu. Tai įvyko 1984 metais. Per trejus metus Daniele’is Ermesas Donde rado dar 9 meistrus, nuo tada štai jau 20 metų petys petin dirbančius su juo. Dabar profesorius turi 20-ties įgudusių kopijuotojų kolektyvą. Tarp jų yra Picasso kopijuotojas ispanas, apdūmęs akis net pačiam garsiajam menininkui. Kitas meistras žinomai kolekcininkei Imeldai Marcos devintajame dešimtmetyje pardavė daugybę impresionistų kopijų. Menininkai dešimtmečiais kopijuoja tų pačių dailininkų paveikslus, naudodami tokias pačias drobes, dažus ir teptukus.
Meno istorija mena ilgą kopijavimo tradiciją. Daugelis menininkų amato paslapčių mokėsi kopijuodami pripažintų meistrų darbus. Tobuli praėjusių epochų dailės kūriniai buvo laikomi sektinais pavyzdžiais, meno studijų šaltiniu bei pagrindu. Romėnai kopijavo graikų skulptūras, renesanso meistrai - antikos meistrus. Tapybos mokymas visais laikais rėmėsi visų pirma kopijavimu ir praėjusių epochų kūrybinės patirties perėmimu. Tam tikrais tobulėjimo periodais kiekvieną dailininką galima laikyti kopijuotoju savo stiliaus ieškojimo kelyje. Edgaras Degas yra pasakęs: “Mano kūryba remiasi senųjų tapytojų kūrybos apmąstymu ir studijavimu. Būtina kopijuoti ir vėl kopijuoti didžiųjų tapytojų darbus ir tik išmokus gerai kopijuoti galima pagrįstai tikėtis nutapyti iš natūros paprastą ridiką”.
Kopijų menas skiriasi nuo paprastos klastotės. Klastojimas reiškia “ketinimą apgauti siekiant finansinės naudos, meno objektą pristatant kuo nors kitu, nei jis yra”. Meno klastojimas turi daug formų, pavyzdžiui, “tyčinis imitacijos siūlymas vietoj originalo; autentiškas senovinis objektas, iš dalies pertapytas ar perdirbtas suteikiant jam didesnę vertę” ir taip toliau. Kita vertus, “faux-art” darbai nepretenduoja būti kažkuo kitu nei yra. Jie - tiksliausi originalių šedevrų kopijos. Šios kopijos pateikiamos ne kaip originalai, todėl prieinamos meno mylėtojams maždaug tūkstančius kartų mažesne kaina nei originalas ar klastotė.
Kopijas, kaip ir klastotes, galima atpažinti paveikslus tiriant ultravioletiniais bei infraraudonaisiais spinduliais, rentgenu. Instrumentiniai tyrimo metodai gali atskleisti anachronizmus meno kūriniuose, o tokios technikos, kaip radiokarboninis, termoliuminiscencinis ir dendrochronologinis datavimo metodas, yra naudojamos siekiant nustatyti tikrąsias kūrinio ištakas. Vis dėlto geriausias bet kokios klastotės detektorius yra išlavinta žinovo akis. Kruopščiai pamėgdžiodama technikas iki tikslaus potėpio, Daniele’io Ermeso Donde komanda kuria beveik neatpažįstamai tikslias paprasto stebėtojo akiai kopijas”, - teigia mokslininkas Lawrence’as J. Majewskis.
Pasaulyje žinomiausių paveikslų kopijos, sukurtos profesoriaus komandos, neabejotinai stebina net ekspertus. Vis dėlto visose Daniele’io Ermeso Donde parodose jos parduodamos stebėtinai prieinamomis kainomis. Kiekvieno paveikslo kitoje pusės pateikiamas sertifikatas ir dailininko-kopijuotojo autografas. Dabar Daniele’io Ermeso Donde klientai yra ir industrijos magnatai, ir pramogų verslo įžymybės. Jie supranta, jog šios reprodukcijos yra vertingiausios ir tik jas verta įsigyti. Tai unikalūs, originalams beveik prilygstantys meistriškumo pavyzdžiai.
“Ego Vos”