Nuo trečiadienio, rugpjūčio 15 d. Vilniaus viešojo transporto sistemoje įvyks perversmas, apie kurį kalbama jau gerus šešerius metus, – viešojo transporto bilietai bus galutinai perkelti į elektroninę erdvę, ir jau šią savaitę vienkartiniai popieriniai bilietai turėtų būti išimti iš apyvartos. Vietoje jų nuo šiol bus naudojami elektroniniai 30 ir 60 min. bilietai, todėl visi sostinės gyventojai bus priversti įsigyti Vilniečio korteles.
Vairuotojai prie e. bilietų nesilies
Turintieji senuosius elektroninius bilietus nemokamai galės juos pasikeisti į naująsias Vilniečio korteles iki metų pabaigos. Toks pats yra ir popierinių bilietų galiojimas, taigi pereiti prie naujosios tvarkos skiriamas pakankamai ilgas laikas, idant visi sugebėtų persiorientuoti. Vertinant techniniu požiūriu, naujosios sistemos veikimo principas nesudėtingas: kortelę įprastose bilietų platinimo vietose papildome norimu bilietų kiekiu, kurių kainos be nuolaidų bus 2,5 Lt už 30 min. ir 3,5 Lt už 60 min., įlipę į transporto priemonę prispaudžiate kortelę prie geltonojo komposterio ir važiuojate, kol baigiasi jo galiojimas.
Smagiausia naujosios sistemos dalis vilniečiams turėtų būti galimybė pažymėjus bilietą per nurodytas 30 ar 60 min. persėsti į kitą transporto priemonę, todėl teoriškai tais atvejais, kai važiuojama netoli, tačiau reikia persėsti, kelionė bus pigesnė. Esant skirtingai kelionės trukmei, Vilniaus miesto savivaldybė siūlo papildyti kortelę norima pinigų suma ir, kelionės pradžioje prilietus ją prie komposterio, pasirinkti norimą bilieto rūšį. Vairuotojai elektroninio bilieto nepildys, iš jų bus galima įsigyti bilietą, galiojantį iki paskutinės maršruto stotelės. Jo kaina bus 3,5 Lt.
30 min. – daug ar mažai?
Kaip pažymėjo savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorius Gintas Bliuvas, naujųjų laikinų bilietų galiojimo trukmė buvo pasirinkta atsižvelgiant į kelias svarbias aplinkybes. Pirmiausia buvo remtasi šių metų vasarį ir kovą atlikta Vilniaus gyventojų apklausa, kurios rezultatai parodė, kad daugiau nei pusės keleivių kelionė viešuoju transportu užtrunka iki pusvalandžio. Prie 30 min. bilieto buvo priderintas ir antrasis 60 min. bilietas.
„Pagal naująją kainodarą kelionės kaina priklausys nuo jos trukmės. Be to, atsižvelgiama į faktą, kad naujasis bilietas jo galiojimo metu suteikia galimybę persėsti iš vienos transporto priemonės į kitą. Pavyzdžiui, pažymėjus 30 minučių bilietą 8:05 val., jis galios iki 8:35 val. Buvo svarstomi įvairūs variantai, atsižvelgiant tiek į keleivių, tiek į vežėjų interesus. Pasirinktas optimalus ir aiškiausias variantas, kad nebūtų painiavos“, ‒ komentavo jis.
Problemų šaltinis šioje situacijoje gali tapti pernelyg didelis sistemą ruošusių žmonių pasitikėjimas apklausos rezultatais. Jau dabar pasigirsta permainomis nesužavėtų vilniečių komentarai, kuriuose teigiama, kad 30 min. bilieto trukmė pernelyg maža daugeliui maršrutų, todėl jis bus nieko vertas, ypatingai tais atvejais, kuomet tenka važiuoti su persėdimu. Savo ruožtu „Susisiekimo paslaugų“ vadovas tvirtina priešingai. Anot jo, su persėdimu, net ir laukiant viešojo transporto, galima pasiekti kelionės tikslą greičiau, nei važiuojant vienu ilgu maršrutu.
Užtrukę „ne dėl savo kaltės“ baudžiami nebus
Keleivių kontrolė tinkindama bilietus atsižvelgs į laiką, per kurį transporto priemonė turėjo atvykti pagal grafiką ir jeigu ji nukryptų nuo grafiko, maršrute užtruktų ilgiau nei planuota ir dėl to pasibaigtų bilieto galiojimo laikas, keleivis nebūtų baudžiamas. Viena vertus, kontrolieriai turės tikslius duomenis, kaip mieste juda viešasis transportas ir nebaus keleivių, kurie kelionėje užtruko „ne dėl savo kaltės“.
Įdomu, ar nenutiks taip, kad pastaroji formuluotė taps nesibaigiančių ginčų tarp kontrolierių ir keleivių šaltiniu? Kaip mus patikino G. Bliuvas, sistema fiksuos, kada buvo pažymėtas bilietas ir pagal tai bus aišku, ar keleivis į esamą stotelę atvyko vėluodamas dėl transporto priemonių vėlavimo, ar jo kelionė užtruko tiek, kiek buvo numatyta.
„Suprantame, kad pradėjus veikti naujai sistemai, keleiviams kils nemažai klausimų naudojantis naujojo tipo bilietais. Todėl „Susisiekimo paslaugos“ keleivių kontrolieriai bus pasiruošę padėti keleiviams apsiprasti su naujovėmis, atsakys į keleivių klausimus“, ‒ tikino savivaldybės įmonės vadovas.
Apie tai, kad bilietas aktyvuotas prilietus kortelę prie geltonos spalvos komposterio autobuse arba troleibuse praneš garsinis signalas. Anot G. Bliuvo, vienu metu pažymėti (aktyvinti) dviejų bilietų nebus galimybės, tad nereikėtų baimintis, jog netyčia kortele palietus komposterį bus nuskaitytas papildomas bilietas. Papildomai kortele palietus komposterį bus rodoma kortelės ir bilieto informacija tam, kad keleiviai visada galės pasitikrinti pažymėto bilieto galiojimo trukmę.
Pritaikyti senuosius e. bilietus – neekonomiškas sprendimas
Įdomi situacija susiklostė su senosiomis e. bilietų kortelėmis. Jų galiojimo laikas buvo pratęstas ne kartą ir, kaip teigia „Susisiekimo paslaugų“ atstovai, šių metų pabaigoje buvo numatyta juos išimti iš apyvartos. Atsižvelgiant į tai, pritaikyti senąsias korteles naujajai sistemai tik likusiems keliems mėnesiams, anot jų, būtų neekonomiškas sprendimas.
„Taip pat ir galimybės performatuoti ir paruošti korteles naujajai sistemai yra ribotos, todėl greičiau, patogiau ir paprasčiau pakeisti jas naujomis Vilniečio kortelėmis. Be to, su naujosiomis kortelėmis teikiamos paslaugos ateityje galėtų būti plečiamos, pavyzdžiui, sudarant galimybę šia kortele sumokėti už automobilio stovėjimą“, ‒ tikino G. Bliuvas.
Klausiamas apie galimą „atsarginį planą“ tam atvejui, jei sistema susidurtų su techniniais nesklandumais „Susisiekimo paslaugų“ vadovas informacijos nepateikė. Anot jo, projekto diegimo eiga bei tiekėjų patirtis rodo, kad esminių techninių nesklandumų nebus ir sistema veiks rugpjūčio 15 dieną, kaip ir numatyta.