Sutemoms apgaubus miestą, į gatves išrieda galingus sportinius automobilius vairuojantis jaunimas, kuris dideliu greičiu ir garsiai burzgiančiais motorais drumsčia gyventojų miegą. Tačiau mėgstantiems adrenaliną naktinės miesto gatvės yra vienintelė vieta išbandyti save, rašo „Lietuvos žinios“.
Tarp greičio mėgėjų ir kelių patrulių nuolatos vyksta tylus, nematomas karas ir nors abi šalys norėtų rasti kompromisą, kol kas jo paieškos primena katės ir pelės žaidimą. Jauni vairuotojai, kuriems automobilis yra ne tik susisiekimo priemonė, bet ir gyvenimo būdas, kiekvieną vakarą renkasi pabendrauti ištuštėjusiose automobilių stovėjimo aikštelėse.
Dvi medalio pusės
Neretai toks bendravimas perauga į automobilių apžiūrą ir jų galimybių demonstravimą svilinant padangas ar bandant atkartoti driftingo meistrų pasirodymus. Tokį pasivažinėjimą nutraukia tik atvykęs policijos ekipažas. „Mes nenorime niekam trukdyti, todėl ir važinėjame aikštelėje. Dabar daugumą aikštelių uždarė, prie Sporto rūmų liko vienintelė vieta, kur dar galime pabūti. Negi būtų geriau, jei važiuotume į gatves?“ - retoriškai klausė jaunas vairuotojas Andrejus, kartais su draugais leidžiantis vakarus prie Sporto rūmų. Ši Vilniaus centre esanti stovėjimo aikštelė yra viena iš nedaugelio vietų mieste, kur visą parą galima nemokamai statyti automobilius. Kiekvieną vakarą ji būna sausakimša jaunuolių ir jų automobilių, kurių skleidžiamas triukšmas piktina aplinkinius gyventojus. Vilniaus miesto vyriausiojo policijos komisariato viešosios policijos Eismo priežiūros tarnybos Kelių patrulių rinktinės kuopos vadas Audrius Šeškevičius teigė, jog yra didelė problema, kad jaunuoliai neturi kur patenkinti savo lenktynių azarto poreikio. Jis patvirtino, kad aikštelė prie Sporto rūmų šiuo metu yra populiariausia ir kartu problemiškiausia vieta. „Negalime uždrausti žmonėms rinktis, bet reaguojame, kai tik gauname nusiskundimą. Vos tik sulaukiame skambučių iš aplinkinių gyventojų, iš karto atvyksta ekipažas“, - sakė pareigūnas. Pasak A.Šeškevičiaus, važinėti šioje aikštelėje nėra draudžiama, tačiau susirinkusiųjų keliamas triukšmas ir paliekamos šiukšlės pažeidžia viešąją tvarką. „Anksčiau jaunimas rinkdavosi prie „Siemens“ arenos, bet teko ten pastatyti ženklus ir kalnelius, nes dėl triukšmo skundėsi žmonės net iš Pušų kelio, kuris yra už pusantro kilometro. Naktį garsas sklinda labai toli“, - teigė jis.
Lenktynės miesto pakraštyje
Ne visiems azarto mėgėjams užtenka pašnekesių stovėjimo aikštelėje. Norintieji išbandyti automobilio galią ir trauką lenktynių trasomis paverčia nakties sutemų apgaubtas miesto gatves. Policijos pareigūnams populiariausios gatvės nėra paslaptis. Pasak A.Šeškevičiaus, greitį mėgstantys automobilininkai ir motociklininkai dažniausiai renkasi Konstitucijos prospektą, „Lukoil“ degalinę Narbuto gatvėje bei aikšteles prie „Hanner“ biurų komplekso.
Organizuotos nelegalios gatvių lenktynės jau daugiau nei metus vyksta miesto pakraštyje esančioje Titnago gatvėje. Sutemus į jos prieigas atrieda kelios dešimtys galingų, perdarytų ar visiškai standartinių automobilių, kurių vairuotojai startuodami poromis išsiaiškina, kurio mašina greitesnė. Nuošalią gatvę, vedančią į kelių įmonių teritorijas, lenktynininkai pasirinko todėl, kad naktį joje eismo beveik nėra. Kol kas jokių nelaimingų atsitikimų per nelegalias varžybas nėra buvę, tačiau nuolatos jose dalyvaujantys jaunuoliai pritaria, kad mieliau važinėtųsi specialiose trasose, kur nereikėtų jaudintis dėl savo saugumo ir tikimybės būti nubaustiems.
A.Šeškevičius tvirtino, kad nėra efektyvaus būdo sutramdyti nelegalių lenktynininkų: „Kai pradėjome lenktynininkus krapštyti iš centro, tada jie metėsi į miesto pakraščius. Gali vaikyti tą pelę po kambarį, kiek tik nori, bet ji vis tiek bus ten, kol neras plyšio išlįsti.“ Pasak pareigūno, jaunuolius labiausiai į kampą spaudžia miesto savivaldybė, kuri nėra numačiusi jokios atviros teritorijos automobilių sporto reikmėms.
Bausti, negalima, leisti
Įvairios policijos rengiamos priemonės sutramdyti ekstremalius vairuotojus ne visada atneša norimą rezultatą. Išvyti ar patrulių išsigandę jaunuoliai palieka savo pamėgtą teritoriją, bet praėjus šiek tiek laiko vėl susiburia, tačiau tik kitose vietose. A.Šeškevičius tvirtino, kad Kelių patrulių rinktinės pareigūnai kas mėnesį organizuoja specialias tikslines policines priemones labiausiai skrajūnų pamėgtose gatvėse. Policijos pareigūnai matuoja jų važiavimo greitį, aikštelėse vaizdo įrašymo įranga fiksuoja susirinkusius automobilius ir asmenis, tikrina transporto priemonių registracijos dokumentus ir jų techninę būklę. Toks didelis patrulių dėmesys priverčia jaunuolius keisti susitikimo vietą. Pastaruoju metu nemažai dėmesio sulaukia ir minėtoji aikštelė prie Sporto rūmų. „Mes prašėme Vyriausiojo policijos komisariato įrengti šioje aikštelėje vaizdo stebėjimo kameras. Tai sudrausmintų traukos lenktynininkus kaip pažeidinėjančius Kelių eismo taisykles ir žiūrovus ar sirgalius, vartojančius alkoholį viešoje vietoje“, - teigė A.Šeškevičius. Kol šios kameros dar nėra įrengtos, vakarais į aikštelę nežymėtu automobiliu atrieda viešąją tvarką prižiūrintys patruliai su nešiojamosiomis vaizdo kameromis.
Užsienyje yra populiarios atviros lenktynių trasos bei mokymosi aikštelės, kuriose greičio mėgėjai arba pradedantys vairuotojai gali pasivažinėti niekam nekeldami pavojaus. Nors didžioji dalis jų yra mokamos, vairuotojai neprieštarauja sumokėti keletą eurų. Lietuvoje esančias lenktynių trasas galima suskaičiuoti ant pirštų.
LŽ kalbintas pareigūnas sutiko, kad draudimu problemos išspręsti negalima. „Mes labai džiaugėmės kai greitį, „dragus“ ar „driftą“ mėgstantys vairuotojai energiją iškrauti rinkdavosi į Gariūnuose įrengtas aikšteles, kur vykdavo ne tik sportinės varžybos, bet ir kitos pramogos. Tada lengviau atsidusdavo tiek miesto gatvės, tiek policija“, - tvirtino jis.
Ilona STAŠKUTĖ