Algirdas Igorius, LRT televizijos naujienų tarnyba
Po galimo kyšininkavimo skandalo Medininkų pasienio poste Seimo Antikorupcijos komisijos nariai su Muitinės departamento vadovu aptarė, kokių reikėtų imtis korupcijos prevencijos priemonių, siekiant pažaboti korupciją ir kontrabandą. Muitinės vadovas pripažįsta, kad vairuotojai turi tradiciją duoti kyšį, o muitininkai esą per mažai uždirba, kad nesusigundytų pinigais.
Pastaruoju metu muitinės departamentą sukrėtė 30-ies Medininkų pasienio posto pareigūnų sulaikymas, nustačius, kad jie ima kyšius. Po šio įvykio sudaryta darbo grupė aiškinasi korupcijos priežastis. Muitinės departamento atlikta vertybių analizė esą parodė, kad sąžiningumą muitininkai laiko ne pačia svarbiausia vertybe, o taikomos korupcijos prevencijos priemonės tapo beveiksmėmis.
„Kada matai, žiūri, kalbi, jie visi sutinka, kad negali būti korupcijos, tačiau tik išvažiavus iš posto vėl tęsiami tie veiksmai. Kai mes nustatydavome tarnybinius patikrinimus, išsiaiškinome, kad viena iš [kyšių ėmimo] priežasčių Medininkų kelio poste yra nebaudžiamumo pojūtis. Tai todėl teko mums pereiti prie baudžiamojo persekiojimo priemonių“, – sako Muitinės departamento direktorius Antanas Šipavičius.
Per metus policininkai patys perduoda teisėsaugai apie 800 kyšio siūlytojų, o muitinėje tokių atvejų užfiksuota vienetai.
„Vairuotojas duoda atlygį už nieką: jis įdeda tuos pinigus į dokumentus ir kada muitinės pareigūnas paklausia, nori išsiaiškinti, kodėl tie pinigai įdėti, sako: oi, atsiprašau, užmiršau. Net žinodami apie pastarąjį atvejį, vis tiek palieka pinigus pasuose, jie sako, kad tai Rytų tradicija“, – pasakoja A. Šipavičius.
Muitinės vadovas sako, kad pareigūnams keliami aukšti reikalavimai, o pradedantysis muitininkas uždirba vos 1700 litų. Vien kelionei į tarnybos vietą jis turįs skirti apie trečdalį savo atlyginimo. Be to, pareigūnus sunku atleisti, esą juos gina profsąjungos.
Seimo antikorupcijos komisija ketina kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnybą, kad ši įvertintų dabartines muitinės procedūras, ar būtų galima sumažinti tiesioginių muitininkų ir vairuotojų kontaktų.
„Yra daug perteklinių procedūrų. Yra per daug kontaktų su asmenimis, važiuojančiais per sieną, kurie galbūt ir sukelia tokias pasekmes kaip šiandien“, – teigia Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininkas Vitalijus Gailius.
Muitinės departamento vadovas neatmeta, kad gali būti atlikti patikrinimai ir kituose muitinės pasienio postuose.