Šį savaitgalį Pasaulio ralio čempionato organizatoriai ir dalyviai žengia į naują, dar neištyrinėta erą. Aukščiausios kategorijos ralio bolidai, kurie nuolatos evoliucionavo nuo 1997 iki 2021 metų iškeliauja į užsitarnautą poilsį, mat juos pakeičia naujos kartos raketos.
„Šį sezoną lenktynėse dalyvausiantys WRC automobiliai yra patys moderniausi, kokie tik yra buvę per visą pirmenybių gyvavimo laikotarpį. Tendencijos ir laikai reikalauja pokyčių“, – pabrėžia Davidas Zubickas, dirbantis „Toyota“ gamyklinėje komandoje.
Nuo šiol visi aukščiausios kategorijos (arba tiesiog „Rally1“) bolidai turės hibridinę jėgainę, kurią sudarys 1,6 litro darbinio tūrio, keturių cilindrų benzininis variklis su turbokompresoriumi, 3,9 kWh talpos baterija ir elektros variklis, kurio galia sieks 100 kW ir 180 Nm. Bendra šios hibridinės jėgainės galia sieks iki 500 arklio galių.
„Galime dirbti su hibridine jėgaine, bet negalime keisti programinės ar techninės įrangos. Sunku suderinti įprastą variklį ir hibridinį variklį taip, kad energija būtų išnaudojama naudingai. Tai reiškia, kad vairuotojas turės galvoti į priekį ir greičio ruožą įveikti stabilesniu tempu“, – prieš Monte Karlo varžybas sakė Davidas Zubicekas.
Elektros energija turi padėti įveikiant greičio ruožus ir pravažiavimuose tarp greičio ruožų. Stabdymo metu energija bus kaupiama akumuliatoriuose. Pilotas ją naudoja nuo to momento, kai paspaudžia akceleratoriaus pedalą, kol ji išnaudojama. Kitaip tariant, gali pasitaikyti situacijų, kai automobilis, pritrūkus energijos, tiesiojoje sulėtėja ir toliau važiuoja įprastine galia. Išsikrovusias baterijas bus galima įkrauti aptarnavimo zonoje iš išorinio šaltinio. Tikimasi, kad tai užtruks apie trisdešimt minučių.
„Padidėjęs automobilio svoris ypač juntamas staigiuose posūkiuose“, – šios sistemos privalumą įvardija Matthew Wilsonas.
Naujos kartos bolidų važiuoklė nebebus konstruojama atsižvelgiant į bendro naudojimo keliams skirtų modelių konstrukciją. Komandos savo mašinas konstruoja nuo absoliutaus nulio. Automobilio pagrindą sudaro naujos tvirtesnės ir saugesnės FIA reglamentuojamos važiuoklės.
Pagal naująsias taisykles iš esmės atsisakyta papildomų aerodinaminių elementų. Bendra sukuriama prispaudžiamoji jėga ir jos poveikis automobiliui sumažėjo maždaug 15 %, palyginti su ankstesnės kartos automobiliu. Naujuose automobiliuose taip pat nebebus naudojami sudėtingi centriniai diferencialai. Jie buvo pakeisti paprastesniais priekiniu ir galiniu mechaniniais riboto praslydimo diferencialais, kuriuose sukimo momentas tarp priekinių ir galinių ratų paskirstomas santykiu 50:50.
Vairuotojų pasikeitimai
Praėjusiais metais „Hyundai“ automobilį vairavęs ir šiemet į „Ford“ perbėgęs Craigas Breenas sako, kad nauji automobiliai yra specifiniai: „Su hibridiniu varikliu jie tikrai nepanašūs į nieką, ką esame vairavę anksčiau. Svarbiausia, kad automobilyje jaustumėtės natūraliai. Reikės pamiršti kai kuriuos įpročius. Turime ne tokius pačius diferencialus, skiriasi aerodinamika ir pakaba“, – apie naują vairavimo patirtį kalba Craigas Breenas.
Įdomi situacija susiklostė „Toyota“ ekipoje. Šios ekipos garbę toliau gins suomis Kalle Rovanperä ir velsietis Elffynas Evansas, kurį pastaraisiais metais kovoje dėl čempiono titulo nugalėjo Sebastienas Ogieris. Vis dėlto, šiemet jis turi žymiai daugiau šansų iškovoti čempiono titulą, nes aštuonis kartus pasaulio čempionu tapęs prancūzas dalyvaus tik pasirinktose varžybose, nes Sebastienas nori susikoncentruoti į ilgųjų nuotolių čempionatą.
Nemažai pokyčių įvyko ir „Hyundai“ komandoje. Iš pagrindų „Hyundai“ automobilių sporto programą transformavęs Andrea Adamo pasitraukė iš savo pareigų. Be to, Thierry Neuville bandymų metu pasiuntė naują bolidą į upę ir smarkiai jį apgadino. Nors lenktynininkas ir šturmanas išvengė rimtesnių sužalojimų, tačiau 2022 m. sezonas „Hyundai“ ekipai nebus rožėmis klotas.
Šiemet „Hyundai“ automobilius Pasaulio ralio čempionate vairuos anksčiau minėtas Thierry Neuville bei Ottas Tänakas. Jiems taip pat kompaniją palaikys talentingasis Oliveris Solbergas ir Dani Sordo. Automobilių sporto apžvalgininkai mano, jog Dani Sordo bus Oliverio Solbergio mokytojas, mat dar šių metų pradžioje Dani Sordo paskelbė, jog šis sezonas jam bus paskutinis.
Ar Sebastienas Loebas vėl taps čempionu?
Monte Karlo ralyje šios autosporto disciplinos gerbėjai išvys devyniskart pasaulio čempioną – Sebastieną Loebą. Jis vairuos „Ford Puma Rally1 Hybrid“ automobilį. Praėjusių metų pabaigoje jis du kartus išbandė automobilį ir kalbėdamas su žurnalistais sakė: „Taisyklės griežčiau reglamentuoja tam tikras detales, pavyzdžiui, svorį ir pavarų dėžę. Su hibridiniu varikliu turime papildomos galios, todėl viskas priklausys nuo to, kiek tos galios galėsime panaudoti kiekviename ruože.“
Britas Malcolmas Wilsonas, „M-Sport“ komandos vykdomasis direktorius kalbėdamas su „DirthFish“ atstovais sakė: „Neabejojame, kad Sebastienas bus greitas ir puikiai papildys kitus tris mūsų vairuotojus.“ Malcolmo Vilsono nuomone, Sebastieno Loebo dalyvavimas yra jo gyvenimo svajonės išsipildymas. Vis dėlto, iki šiol nėra aišku ar Sebastienas Loebas dalyvaus visuose Pasaulio ralio čempionato etapuose.
„Turime susėsti su komanda ir atidžiai išnagrinėti kalendorių. Yra pora datų, kurios susiduria su Pasaulio ralio čempionato etapu ir „Extreme-E“ lenktynių serija. Šiuo metu negaliu pasakyti, kada su „Ford“ vėl pasirodysiu čempionate", – sakė S.Loebas portalui „Dirtfish“.
Prancūzas, kuriam vasario pabaigoje sukaks 48-eri, dalyvauja Bahreino „Raid Extreme“ čempionate ir buria komandą „Extreme E“ lenktynių serijoje. Kaip bebūtų keista, tačiau šie sutartiniai įsipareigojimai yra svarbesni už dalyvavimą Pasaulio ralio čempionate, kuriame jis pasiekė daugiau nei bet kas kitas per visą istoriją.
Legendiniai šturmanai ralį stebės iš šono
Tos pačios tautybės lenktynininkai, Sebastienas Loebas ir Ogieris šiųmetinį čempionatą pradeda turėdami bendrą vardiklį. Prancūzai yra iškovoję atitinkamai devynis ir aštuonis Pasaulio čempionų titulus, kuriuos jiems padėjo laimėti daugelį metų ištikimai kartu dirbę šturmanai. Pavyzdžiui, net 180 varžybų Sebastienui Loebui dirigavo Danielis Elena, tačiau dabar jo vietą užims ne ką mažiau patirties turinti Isabelle Galmiche.
Sebastienio Ogierio atveju, jam kelio knygą skaitė Julienas Ingrassia. Jis prancūzą lydėjo 168 lenktynėse, tačiau vėliau nusprendė pasitraukti. Jį pakeitė tautietis Benjaminas Veillas, kuris pastaraisiais metais daugiausiai dirbdavo su Eric Camilli, tačiau darbas su Sebastienu Ogier jam nėra naujiena, mat jis labai dažnai lenktynininką lydėdavo per bandymus.
Pokyčiai patinka komandų vadovams
Daugelį metų „M-Sport“ komandai vadovaujantis Macolmas Wilsonas neslėpė naujos kartos bolidų pranašumais. Jis gyrė hibridinių automobilių atsiradimą varžybų scenoje.
„Naujoji WRC automobilių era yra vienas didžiausių techninių pasiekimų pasaulio čempionate. Automobiliai bus galingesni nei bet kada anksčiau“, – prieš Monte Karlo pradžią sakė britas.