Šiaulių miesto savivaldybės darbo grupė rengia mokyklų įvertinimą pagal bendrojo mokyklų tinklo pertvarkos plano nuostatas. Neatitinkančioms plano kriterijų mokykloms gresia jungimai. Vėl kalbama pirmiausia apie pradinių mokyklų, kurios nesurenka nustatyto minimalaus moksleivių skaičiaus, naikinimą.
UŽ
Kriterijai – atspirties taškas
Vaidas Bacys, miesto Tarybos narys, buvęs švietimo ir mokslo viceministras:
– Miesto Taryba yra patvirtinusi bendrojo mokyklų tinklo pertvarkos planą, nustačiusi kriterijus. Šiuo dokumentu ir reikėtų vadovautis, nustatyti kriterijai turi būti atspirties taškas. Arba reikia keisti rekomendacinius kriterijus, arba vadovautis teise.
Dabar remiamės 2012 metų faktiniu mokinių skaičiumi. Galime daryti tam tikras prognozes, kas bus 2013 metų rugsėjo 1-ąją. Bet, mano supratimu, daug šnekėdami apie vienų ar kitų mokyklų reorganizavimą, trukdome normaliai komplektacijai.
Kadangi Savivaldybė turi teisę tikslinti komplektuojamų klasių skaičių, reikia sulaukti, ką tėvai pasirinks šį pavasarį. Ir tada, matant realius duomenis, kalbėti apie mokyklas, kurios neatitinka kriterijų, ir visiškai neliesti tų mokyklų, kurios kriterijus atitinka.
Reikia rištis ne prie tipo, pastato, o prie ugdymo kokybės. Nesuprantu, kodėl mes kovojame su tipais. Visiškai nesvarbu, ar tai būtų progimnazija, vidurinė mokykla, gimnazija ir pradinė mokykla.
Akivaizdu, mokyklų skaičius yra per didelis. Bet kalbėti vien apie išlaidas ūkiniams dalykams būtų neracionalu. Švietimo paskirtis yra ne pastato šildymas, o ugdymo kokybė.
Vienas iš labai svarbių segmentų yra tėvų nuomonė. Tėvai dažnai savo nuomonę parodo vaikui parinkdami vieną ar kitą mokyklą.
Kalbant apie tinklo pertvarką, išskirčiau tris svarbius dalykus: mokinių ir tėvų – bendruomenės, visuomenės – interesus, socialines, mokslo problemas ir garantijas bei ūkines išlaidas. Tarp šių dalykų reikia rasti balansą.
Galėčiau pateikti Lietuvos mokyklų pavyzdžių, kur higienos sąlygos nėra idealios, bet tėvai tas mokyklas renkasi. Nes yra ir kitų motyvų. Šiauliuose irgi yra gražių renovuotų mokyklų, kurios nesurenka vaikų.
Nereikia galvoti, kad priėmus tik struktūrines pertvarkas, išgelbėsime vieną ar kitą mokyklą.
Ignoruoti mokyklos populiarumą būtų naivu. Ieškokime kitų būdų: ne uždarydami populiarią mokyklą, o ieškodami, kaip nepopuliariai mokyklai tapti populiaria.
Aš pritarsiu bet kokio tipo, bet kurios mokyklos uždarymui, jei mokykla neatitiks kriterijų, dėl kurių buvo susitarta. Nežiūrint nei į mokyklos tipą, nei į pavadinimą.
PRIEŠ
Formulės reikalingos tribūnai
Stasys TUMĖNAS, miesto Tarybos narys, Šiaulių universiteto docentas:
– Administracijos vadovams sugrąžinti sumažinti priedai, atkurti atlyginimai visai administracijai, o kitą dieną kalbama, kad nėra pinigų.
Šitie atlyginimų pasikėlimai tarsi susifokusuoja vaikų sąskaita: kažką sujungs, prijungs, sutaupys pinigų ir sau dar kartą galės pasididinti atlyginimus. Yra sukurtos taisyklės: pinigų nėra, bet grietinėlei pinigų yra.
Kai reikia, sukuriamos formulės, kurios naudingos įrodinėjant iš tribūnos. Apie vaiką negalima kalbėti vien plikomis formulėmis ir skaičiais.
Mes suprantame, kad reikia investuoti į trinkeles, bet reikia lygiai taip pat investuoti į vaikus. Jei kelių litų pritrūksta, investuokime – mąstykime! Visi neteisingi žingsniai, dėjimas ant vieno kurpalio atsirūgs po 20 metų, kai Lietuvoje nebebus nė 2 milijonų gyventojų.
Liūdna, kai apie švietimo problemas Šiaulių miesto taryboje gali kalbėti kas nori, bet mažiausiai rūpi pedagogų nuomonė.
Visiškas absurdas, kad viską norima padaryti per metus ar porą metų.
Pernai prijungtos trys mokyklos. Gyvenimas parodė, kad jas reikėjo optimizuoti, jos buvo pustuštės. Tam pritarė visa Taryba.
Dabar kategoriškai nepritariu nei Centro, nei Lieporių, nei „Saulės“ pradinių mokyklų prijungimui. Nematau tam jokių priežasčių.
Pirmiausia mąstau apie vaikų saugumą, ramybę. Gyvenimo negatyvą jie dar suspės pamatyti.
Visiškai neįsitikinęs, kad Centro pradinę prijungus prie V. Kudirkos progimnazijos, visi urmu ir eis į progimnaziją.
Kodėl noriai einama į Centro pradinę mokyklą? Todėl kad per daug metų sukurta trauka. Reikia ištirti tėvų poreikius. Ar esat įsitikinę, kad tėvai ves vaikus ten, kuri liepė Švietimo skyrius?
Mitas, kai sakoma, kad prijungus mokyklą, pagerės pradinukų mokymo kokybė. Kažkodėl visiškai nekalbama apie mokyklų pasiekimus.
Tegul Tarybos nariai nueina ir pažiūri, kiek pasiekimų turi šios mokyklos. Nėra vietos ant sienos jų pasiekimams sukabinti.
Trūktų ir sporto salių. Pradinukai sportuoti gautų tik kokį koridoriaus kampą.
Kai 1993–1994 metais, padedant universitetui, steigėme Lieporių pradinę, mums pavydėjo Vilnius, Kaunas. Šias idėjas parvežėme iš JAV, kur pradinės įrengtos atskirai, parkeliuose.
Sugriauti lengva, bet paskui nagus graušime.
Ž. Kavaliauskaitė