Mokytojai, mokiniai, jų tėvai konstatuoja, jog mokyklose mažėja mokymosi krūviai. Labiausiai mokymosi krūvius mokyklose mažina tai, kad planuojami kontroliniai darbai, mokytojai mažiau užduoda namų darbų, daugiau ir tikslingiau mokomasi per pamokas, o ne namuose.
Tai parodė mokslinis tyrimas „Priemonių, skirtų vyresniųjų klasių mokinių mokymosi krūvio mažinimui, veiksmingumas“. Tyrimą Švietimo ir mokslo ministerijos užsakymu atliko UAB „Factus Dominus“ mokslininkai.
Iš viso buvo apklausta daugiau nei du tūkstančiai respondentų – mokinių, jų tėvų, mokytojų ir mokyklų vadovų iš Vilniaus, Klaipėdos, Kauno, Utenos ir kt. Mokinių manymu, mokymosi krūvius labiausiai mažina tai, kad namų darbai skiriami tikslingai, siekiant įtvirtinti gebėjimus, įgytus per pamokas; kad savaitgaliais užduodama mažiau namų darbų; kad mokytojai puikiai išmano savo dalyką, sugeba žinias perteikti mokiniams ir ugdyti išsilavinimo standartuose numatytus gebėjimus. 9-10 klasių mokiniai dar akcentuoja gerą tvarkaraščio sudarymą (ne daugiau kaip vienas „langas“). O baigiamųjų klasių mokinių nuomone, be jau paminėtų priemonių, krūvius mažina ir tai, kad mokytojai sugeba gerai išaiškinti brandos egzaminų reikalavimus ir tai, jog per pamokas naudojamos modernios mokymo bei mokymosi priemonės.
Mokinių tėvų nuomone, mokymosi krūvių priemonių veiksmingumą nulemia mokytojo kompetencija, taip pat – paties mokinio asmeniniai gebėjimai. Per tyrimą paaiškėjo, jog tėvai krūvių mažinimo priemones, taikomas mokykloje, vertina pozityviai. Tokie tyrimai apie krūvius mokyklose atliekami maždaug kas dveji metai. Pirmą kartą per pastarąjį tyrimą dėl krūvių mažinimo priemonių sutapo mokytojų, mokyklos vadovų ir tėvų nuomonės.
Tas pačias priemones, mažinančias mokymosi krūvius, nurodo ir pedagogai – tai tinkamas pamokos planavimas, mokinių gebėjimas savarankiškai dirbti, užduočių, skiriamų mokiniams, derinimas tarp pačių mokytojų.
Tačiau tyrimas parodė, kad krūvių problema mokykloje, ypač vyresnėse klasėse, išlieka. Daugiausiai laiko mokiniai skiria lietuvių gimtosios kalbos, matematikos ir užsienio kalboms mokytis. Mokiniai pasigenda individualių mokytojo konsultacijų. Apklaustieji taip pat nurodė, jog trūksta psichologo ir socialinio pedagogo pagalbos šiuo aspektu. Pasak respondentų, kad sumažėtų mokymosi krūviai, reikėtų susiaurinti bendrąsias programas ir išsilavinimo standartus, sumažinti brandos egzaminų skaičių ir palengvinti užduotis, mokytojams – tobulinti savo kvalifikaciją, mokytis tiksliau planuoti savo darbą, daugiau bendrauti ir bendradarbiauti su mokinių tėvais ir t.t. Tyrimas atskleidė, jog krūviai sėkmingiausiai mažinami tose mokyklose, kuriose mokytojai bendradarbiauja tarpusavyje planuodami, integruodami ugdymo turinį.