Ką tik baigėsi ketvirtosios mokinių mokomųjų bendrovių mugės renginiai Kaune, kuriuose dalyvavo net 35 Lietuvos ir 7 bendrovės iš užsienio – Italijos, Švedijos bei Danijos. Moksleivių idėjos stebino ne tik mugės lankytojus, bet ir patyrusius verslininkus, kurie prisipažino iš renginio išėję ne tuščiomis.
„Mugėje įsigijau labai daug moksleivių gaminių – susidarė įspūdis, kad jaunieji verslininkai yra labai gerai pasirengę įtikinėti pirkėjus“,– juokėsi dvi dienas su jaunimu bendravęs Saulius Drąsutis, pagrindinio mokinių mokomųjų bendrovių rėmėjo „Swedbank“ Kauno verslo bankininkystės centro direktorius. Mugės svečias pažymėjo, kad Lietuvos moksleivių idėjos jam paliko didesnį įspūdį nei užsieniečių, nors mūsų šalyje mokinių bendrovės žengia dar tik pirmuosius žingsnius ir turi daug erdvės augti.
Daugeliui pro akis neprasprūdo Kauno „Saulės“ gimnazijos moksleivių pagaminti „Tyfrendai“ – arbatos draugai. Moksleiviai prie plikomai arbatai skirtų tinklelių–burbulų grandinėlių prikabino įvairiausius personažus, kurie rankytėmis laikosi už puodelio krašto ir padeda patogiai iš puodelio išimti arbatžoles. Šie moksleiviai pelnė ir specialią „Lietuvos Junior Achievement“ nominaciją. „Apdovanojome juos už puikų komandinį darbą – „Tyfrendų“ komanda labai užsidegusi, kiekvienas narys žino savo vaidmenį bendrovėje ir jį puikiai atlieka“,– pasirinkimą argumentavo Šarūnas Skyrius, „Gild Bankers“ partneris ir „Lietuvos Junior Achievement“ valdybos pirmininkas. Jis taip pat pažymėjo, jog „Tyfrendai“ ant laurų nesnaudžia. Šiuo metu jie tariasi su Kauno „Žalgiriu“ dėl galimybės naudoti krepšininkų atvaizdus ir žvalgosi kitų verslo vystymo galimybių.
Praktišką ir unikalią idėją mugėje pristatė bendrovė „Batika“, gaminanti drėgmę sugeriančius įdėkliukus batams. „Tai – jų pačių sukurtas, nenukopijuotas ir labai naudingas produktas“,– teigė šią moksleivių komandą už geriausią bendravimą verslo kalba apdovanojusio banko „Swedbank“ Pietų Lietuvos filialo valdytojos pavaduotoja Kristina Jakubauskienė. „Šią komandą pasirinkome dėl puikios minties raiškos, nuoseklumo, konstruktyvumo, įsiklausymo –nustebino labai aukštas moksleivių bendravimo lygis“,– sakė banko atstovė.
Kai kurios mokinių bendrovės laimėjo net po dvi nominacijas. Mokinių bendrovė „Whoop“, pristačiusi unikalų tinklalapį jaunimui, buvo įvertinta geriausios paslaugos ir inovatyviausio produkto kategorijose. „Idėja gimė pamačius, kad jaunimui aktualios informacijos tenka ieškoti per daugybę interneto puslapių, todėl sukūrėme vieną svetainę, kurioje yra visa moksleiviams ir jaunimui svarbiausia informacija“,– sakė bendrovės atstovė Kotryna Undraitytė. Rudenį startavusioje interneto svetainėje kasdien apsilanko net po 1000 unikalių lankytojų, o pajamas bendrovei generuoja 7 reklaminės pozicijos. Negana to, idėja jau susidomėjo kolegos iš užsienio: „Susiradome partnerių Latvijoje, Estijoje ir gvildename idėją išversti puslapį į užsienio kalbas. Svajojame tapti Baltijos regiono jaunimo naujienų portalu“,– plėtros planais dalinosi K. Undraitytė.
Dar du apdovanojimus laimėjo bendrovė „Doglight“, gaminanti atšvaitus... šunims. Šios bendrovės atstovė Indrė Stasiulaitytė teigė, jog atšvaitų gyvūnams idėja kilo siekiant juos apsaugoti nuo nelaimingų atsitikimų. „Pasitarę su kinologų draugija, ėmėme gaminti antkaklius–atšvaitus ir dideliems, ir mažiems šuniukams. Viską darome savo rankomis, perkame tik medžiagas, todėl galime pagaminti bet kokį antkaklį pagal pirkėjų norus“,– sakė mergina. I. Stasiulaitytė džiaugiasi, jog „Doglight“ sukurti antkakliai jau buvo panaudoti ir kaip prizai šunų parodose.
Mugės renginiams pasibaigus, S. Drąsutis pažymėjo, kad būtina kuo labiau skatinti mokinių mokomųjų bendrovių kūrimąsi. „Įprastai mokome teorijos, kuri dažnai yra nutolusi nuo praktikos. Tokių bendrovių kūrimas – tai vienas iš nedaugelio itin efektyvių būdų susieti teoriją su praktika. Kuo tai skiriasi nuo virtualios verslo simuliacijos? Penki realiai prarasti litai yra žymiai brangesni už virtualiai prarastą šimtą tūkstančių, todėl mokinių bendrovės moko kuo geriau apskaičiuoti, pasverti, vengti klaidų“, – sakė „Swedbank“ atstovas. „Lietuvos Junior Achievement“ valdybos pirmininkas Š. Skyrius taip pat neabejojo moksleivių verslumo skatinimo prasmingumu: „Jeigu bent kas antras pradės verslą, o bent kas aštuntam pavyks – nuo to praturtėsime visi“.
Nespėję apsilankyti mugėje Kaune, jau netrukus galės įverti Vilniaus moksleivių verslumo įgūdžius – balandžio 28 dieną MMB mugė šurmuliuos Vilniaus laisvalaikio ir pramogų centre „Panorama“. Mokinių mokomosios bendrovės šalyje kuriamos jau beveik dešimtmetį, tokių būdu sudarant galimybę pagal „Lietuvos Junior Achievement“ programą besimokantiems moksleiviams įgytas teorines ekonomikos mokslo žinias pritaikyti praktikoje. Bankas „Swedbank“ yra pagrindinis mokinių mokomųjų bendrovių rėmėjas.