Šiaulių miesto savivaldybė iš mokamų stovėjimo aikštelių gauna vos 11 tūkstančių litų pajamų. Pusė iš trisdešimties mokėjimo automatų išvis neveikia, kiti dažnai genda, rodo neteisingą laiką.
Nesąžiningų vairuotojų, nesusimokančių už stovėjimo vietą, vis daugiau. Retas jų nubaudžiamas: pamatyti automobilį užblokuotais ratais Šiauliuose įmanoma, tačiau retenybė. Priešingai nei Šiauliuose, sostinės savivaldybė jau daugelį metų iš mokamų stovėjimo vietų susižeria milijonines rinkliavas.
Nebaudžiamumas skatina nusižengti
"Aš tik kelias minutes - nubėgsiu ir parlėksiu", - tokį pasiteisinimą dažnai išgirsite, jei paklausite mokamoje vietoje automobilį pasistačiusiojo, kodėl šis nesumokėjo rinkliavos už stovėjimą. O kodėl turėtų mokėti, juk puikiai žino, kad greičiausiai liks nenubaustas, net pusdienį ar visą dieną mokamoje vietoje palikę automobilį.
Vakarų Europoje, į kurią taip veržiamės būti panašūs, baudas už neapmokėtą stovėjimo vietą bei mokėjimo automatų rinkliavą administruoja privačios bendrovės, iš to susižeriančios nemenką pelną. Prancūzai, britai, belgai ir daugelis kitų ES šalių atstovai žino, kad vos kelias minutes palikę automobilį ir nesusimokėję tuoj pat gali būti pričiupti gatvėmis nuolat marširuojančių ir už valytuvų baudos lapelius paliekančių transporto įmonių pareigūnų.
Naujai įmonei - sena našta
Atsiskaityti už stovėjimą aikštelėje galima sumokant mokestį į automatą, siunčiant trumpąją žinutę iš mobiliojo ryšio telefono arba įsigijus leidimą mėnesiui. Vairuotojai skundžiasi, kad bandydami susimokėti įmesdami pinigus į automatą neretai susiduria su problemomis: tai automatas "prarijęs" pinigus neišspausdina kvito, tai rodo neteisingą laiką ar tiesiog neveikia. Iš beveik trisdešimties mokėjimo už stovėjimo aikštelę automatų vos pusė šiuo metu veikia. Tie patys pablogėjus orui, šąlant ar lyjant, "išsiderina".
"Dabar laikotarpis, kai viena įmonė keičia kitą, o naujoji visus tuos techninius trukdžius pašalins", - sako Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis. Jis pripažįsta, kad prastos automatų būklės priežastis gali būti ir ta, kad automatai priklausė ne juos administravusiai įmonei, o savivaldybei, todėl investuoti lėšas į svetimo turto tvarkymą greičiausiai įmonei nebuvo naudinga. Netrukus juos perims kita įmonė, kuri turės užtikrinti jų techninę būklę. Ši įmonė renkama apklausos būdu, ji automatus administruos laikinai, kol įvyks konkursas. "Konkurso organizavimas gali užsitęsti pusmetį, o gal ir ilgiau, - teigia A. Adomaitis. - Su konkurso laimėtoju reikės pasirašyti koncesijos sutartį, o tai sudėtinga ilga procedūra." Koncesininkas gaus rinką, iš kurios gautų pajamų dalį pasiims savivaldybė.
"Savivaldybės tikslas - gauti kuo daugiau pinigų už apmokestintas stovėjimo vietas. Kaip tai padaryti, spręs mokesčio rinkėjas, - sako Infrastruktūros skyriaus vedėjas. – Savivaldybė automatų nepirks ir nestatys. Jeigu įmonė pati pageidaus juos statyti, aišku, padėsime juos įrengti ar tose pačiose vietose pastatyti."
Sąlygos naujai įmonei iš pirmo žvilgsnio neatrodo patrauklios, mat jai teks visa nuolat gendančių automatų priežiūros našta, o nuo pelno už rinkliavą įmonei tenka vos 29 proc. (71 proc. keliauja į savivaldybės kišenę – aut. past.). Anot A. Adomaičio, administruoti stovėjimo aikštelių veržiasi jau dvi įmonės.
Vilniuje bendradarbiaujama su policija
Šiuo metu rinkliavą už naudojimąsi mokamomis automobilių stovėjimo vietomis Vilniaus gatvėse renka ne privati bendrovė, bet savivaldybės įmonė "Susisiekimo paslaugos". Privati bendrovė "Vilniaus parkavimo kompanija" rinkliavą Vilniuje rinko 2000-2003 metais. Kadangi nebuvo vykdomos savivaldybės ir privačios bendrovės sutarties sąlygos, ji buvo nutraukta.
Savivaldybės įmonė "Susisiekimo paslaugos" rinkliavą pradėjo rinkti nuo 2004-ųjų. Ji administruoja ir aptarnauja mokamas stovėjimo vietas, o priežiūrą vykdo kartu su policija, nes sprendimą dėl padaryto kelių eismo taisyklių pažeidimo priimti turi teisę tik policijos pareigūnas. "Bendradarbiaudami su policija subūrėme keturis bendrus policijos ir mūsų įmonės darbuotojų ekipažus: mūsų vairuotojas, mūsų transporto priemonė bei blokavimo įtaisai, o policijos pareigūnas priima sprendimus. Keturi ekipažai dirba visomis darbo dienomis nuo 8 val. iki 22 val. dviem pamainom, vienas ekipažas dirba savaitgalį. Nesumokėjusiam vairuotojui už automobilio pastatymą skiriama bauda kaip už bet kokį kitą kelių eismo taisyklių pažeidimą. Baudos surenkamos į atitinkamą Mokesčių inspekcijos sąskaitą. Savivaldybės įmonė iš baudų pajamų neturi", - teigia Daiva Kaminskaitė, savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" Automobilių stovėjimo priežiūros skyriaus viršininkė.
Vis dėlto nuolatinė priežiūra skatina vilniečius ir miesto svečius nebesukčiauti ir net kelias minutes paliekant automobilį susimokėti. "Mūsų darbe labai svarbus glaudus bendradarbiavimas su policija. Surinkti vietinę rinkliavą, nevykdant stovėjimo vietų kontrolės ir priežiūros, yra sudėtinga", - sako D. Kaminskaitė.
Vilniuje - milijonai, Šiauliuose – vos 11 tūkstančių
Vilniečiai "europėja" greičiau, nes čia jau nustatyta, kad valanda mokamoje stovėjimo vietoje ar aikštelėje kainuoja nuo vieno iki trijų litų. Baudos už kelių eismo taisyklių pažeidimus siekia nuo 40 iki 100 litų. Parkomatus, kurių sostinėje yra 224, prižiūri ir remontuoja savivaldybė, tuo tikslu įdarbinusi net penkis technikus. "Beveik visus remonto darbus atliekame savo jėgomis. Parkomatai genda ir nuo oro sąlygų: rudenį, kai lyja, drėgna, genda dažniau, vasarą - mažiau. Vasarą per mėnesį fiksuojama apie 10 gedimų, rudenį - dvigubai daugiau, - teigia Automobilių stovėjimo priežiūros skyriaus viršininkė. - Visa surinkta rinkliava patenka į Vilniaus savivaldybės biudžetą, iš kur dalis grįžta į savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" sąskaitą automobilių statymo sistemos administravimui užtikrinti."
Per 2008-uosius iš viso vietinės rinkliavos surinkta per devynis milijonus litų iš maždaug 4500 stovėjimo vietų. Šiauliuose mokamų stovėjimo vietų rinkliavos surinkta tik apie 11 tūkstančių litų.
Eva Jagminaitė