Panevėžys į Lietuvos transporto istoriją turėtų būti įrašytas kaip pirmasis miestas, sunaikinęs maršrutinius taksi. Pusmetį darbo neturintys privatūs vežėjai vakar veltui miesto Savivaldybėje prie posėdžių salės durų meldė Dievą paveikti Tarybos narius, kad šie sutiktų su jais sudaryti laikinąsias sutartis.
Maldas keitė keiksmai
Po posėdžio vyrams beliko pratrūkti keiksmais. Iš posėdyje dalyvavusių 29-ių politikų maršrutiniams taksi žalią šviesą uždegti sutiko tik septyni.
Prieš „mikriukus“ balsavusių Tarybos narių pažadai maždaug po pusmečio privatiems vežėjams paskelbti konkursą verslininkus tik dar labiau suerzino. Vyrai įsitikinę: iš be darbo likusių 18-os privačių vežėjų įmonių jame geriausiu atveju dalyvaus viena ar dvi.
„Šiandieniniu sprendimu Taryba ne tik sunaikino maršrutinius taksi, bet ir paskelbė nuosprendį smulkiajam verslui. Politikams Panevėžyje reikalingas tik Autobusų parkas ir prekybos centrai“, – piktinosi Savivaldybės koridoriuje mindžikavę vežėjai, netekę daugelį metų turėto pragyvenimo šaltinio.
Verslininkai politikus kaltino amoralumu – dėl „mikriukų“ likimo balsavo ir „tvarkietis“ Kastytis Vainauskas, dirbantis Autobusų parke vadybininku.
Nors politikas už tokį elgesį kartą jau svarstytas etikos sargų, tačiau tvirtina privačių interesų Autobusų parke neturintis, todėl nusišalinti balsuojant nematęs reikalo.
Verslą laidoja
Maršrutinių taksi vežėjų asociacijos „Maršrutas“ vadovo Laimio Valavičiaus nuomone, Panevėžys davė startą privačių vežėjų įmonėms naikinti. Pirmininkas įsitikinęs, kad netrukus smulkiosioms vežėjų įmonėms pražūtingi sprendimai pasipils kaip iš gausybės rago ir kitose savivaldybėse.
„Vilniuje ir Kaune tos pačios represijos daromos kaip ir Panevėžyje. Tiesiog mūsų miestas tapo atspirties tašku šitoje kovoje“, – mano L.Valavičius.
Europos Sąjungos pėdomis žengiančioje Lietuvoje maršrutiniams taksi gresia išnykti – Europos valstybėse privačių vežėjų autobusiukų gatvėse nėra.
Į garažus mikroautobusus pastačiusių 18-os įmonių savininkai pripažįsta nebematantys prošvaisčių Panevėžyje sugrįžti į šį verslą. Pasak jų, Savivaldybės ketinimai ateityje skelbti privatiems vežėjams konkursą tėra akių dūmimas keleiviams.
„Mašinos sensta, baigia surūdyti. Kol paskelbs konkursą, bus tiek pasenusios, kad vis tiek jomis nebeleis važinėti. Verslą tektų kurti iš naujo, tam reikėtų didelių investicijų. Kuris iš mūsų po to, kas įvyko, išdrįstų investuoti?“ – abejojo Žydrūnas Jarmalavičius.
Verslininkai tikina matantys vienintelį kelią – į Darbo biržą. Vežėjai pasiryžę parduoti autobusus, išregistruoti realiai veiklos jau nebevykdančias įmones ir bent kuriam laikui, kaip ir 11 500 oficialiai Panevėžyje registruotų bedarbių, tapti valstybės išlaikytiniais.
Merui siūlė būti vyru
Maršrutiniai taksi tapo savotišku lakmusu, parodžiusiu iki šiol dar bandytą dangstyti valdančiosios daugumos susiskaldymą. Nuomonės dėl privačių vežėjų išsiskyrė ne tik tarp koalicijos partnerių, bet ir pačių partijų viduje.
Krikdemui miesto merui Vitalijui Satkevičiui iššūkį metė ne politiniai oponentai, o partijos kolega Tarybos narys Dainius Ožalas, suabejojęs miesto vadovų kompetencija.
„Mere, jei jūs vyras, apsispręskit ir pakeiskit administracijos direktorę“, – ragino D.Ožalas.
Jo nuomone, Taryba tapo savotišku „tvarkietės“ Kristinos Vareikienės vadovaujamos Savivaldybės administracijos įkaite: privačių vežėjų problemą administracija imasi spręsti atsakomybės naštą perkeldama ant politikų pečių.
„Meras negali būti kieno nors spaudžiamas priimti sprendimus, nenaudingus miestui. Bet matau, kad meras šiuo metu vienų koalicijos partnerių yra verčiamas tą daryti. Administracijos direktorės, ne miesto Tarybos, kompetencija, pasirašyti ar ne sutartis su privačiais vežėjais.
Bet kamuolys buvo numestas Tarybai. Verda politiniai žaidimai, kai vieni, kaip administracijos vadovė, bando atsikratyti atsakomybės, kiti politikuoja“, – mano D.Ožalas.
Tarybos narys prasitaria: jei meras nesugeba įpareigoti administracijos direktorės atlikti savo pa-reigų, kyla abejonių ir dėl jo paties tinkamumo vadovauti miestui.
Konkurso nespartins
V.Satkevičius, po posėdžio apgailestavęs, kad Tarybos nepavykę įtikinti sugrąžinti į gatves „mikriukų“, Savivaldybės administracijai tvirtino priekaištų neturintis. Pasak mero, ji vykdo Tarybos narių nurodymus.
„D.Ožalas, užduodamas tokį klausimą, dar kartą parodė savo storžieviškumą. Mano nuomone, administracija elgiasi pagal deleguotas funkcijas – laviruoja tarp politikų norų, jai dirbti nelengva“, – „tvarkiečių“ vadovaujamos administracijos pusėn stojo V.Satkevičius.
Privatūs vežėjai vylėsi, kad dėl artėjančių savivaldos rinkimų partija „Tvarka ir teisingumas“ stos jų pusėn. Tačiau po „mikriukus“ iš gatvių išgujusio Tarybos posėdžio vicemerė „tvarkietė“ Rimantė Ratinskaitė neslėpė pasitenkinimo.
„Džiaugiuosi, kad šiandien nebuvo nubrauktas ketverius metus dirbusios keleivinio transporto komisijos darbas. Mes visada manėme, kad miesto viešajam transportui reikia labiau į žmonių poreikius orientuotų permainų. Būtent jos ir buvo numatytos vežėjų teismuose užginčytose Savivaldybės skelbtų konkursų sąlygose“, – teigė mero pavaduotoja.
Šias sąlygas teismas pripažino diskriminacinėmis ir jas panaikino, tačiau Savivaldybės neįpareigojo sudaryti laikinųjų sutarčių. Tuo pasinaudojusi Savivaldybė aiškina greičiau nei per pusmetį kito konkurso paskelbti nesuspėsianti – iki kitų metų vasario rengs visuomeninio transporto strategiją, vėliau aiškinsis keleivių srautus, peržiūrės dabartinį miesto maršrutų tinklą, domėsis jo plėtros galimybėmis.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ