Nors dauguma kretingiškių naujieną sutiko džiugiai, dalis sako, kad nemokamas būna tik sūris pelėkautuose.
„Daug kas nežinojo, tai nustebę – kaip čia veltui, kaip čia kas. Pasakiau, kad nuo gegužės pirmos, tai patenkinti, kad nereikia mokėti“, – Kretingos autobuso vairuotojas Petras dalijasi keleivių įspūdžiais.
Nuo šios savaitės šio miesto viešasis transportas tapo nemokamas visiems. Tiesa, bilietėlius vis tiek vairuotojas turi duoti – toks įstatymas. Nors juose ir parašyta, kad kelionė kompensuojama 100 procentų. Jei ir jų nereiktų dalinti, gyvenimas Petrui ir kitiems vairuotojams dar palengvėtų
„Nereikia taip pinigėliais, kaip vaikams, kad būna po miestą. Turi pažymėjimus, vis tiek pusė kainos turi, ilgiau, kol jie sukrapšto, dar atmest, kad reikia. Dabar paprasčiau – išspausdini bilietą ir viskas“, – sako Petras.
Nemokamą viešąjį transportą Kretingos valdininkai sugalvojo įteisinti paskaičiavę, kad autobusų parkas dirba nuostolingai, o nuostolius reikia finansuoti iš miesto biudžeto. Todėl esą, nors per metus nemokamas viešasis transportas biudžetui atsieis 28 tūkst. eurų, panašiai tokia suma tenka kompensuoti ir nuostolius už lengvatinius bilietus.
„Moksleiviams anksčiau Kretingoje buvo taikoma 50 procentų nuolaida. Tai likusią dalį vis tiek sumoka savivaldybė. Net jei atsiranda nuostoliai maršrutuose, savivalda privalo garantuoti šituos maršrutus, užtikrinti ir aišku, kompensuoti juos iš biudžeto. Tai šitoj vietoj nuostoliai maršrutuose mažėja, o kitu pavidalu tie 28 tūkst., kurie bus skirti už keleivių vežimą ir pasieks mūsų autobusų parką, tai eina jau kompensacijų pavidalu. Tai kompensacijos-dotacijos“, – pasakoja Ekonomikos ir finansų komiteto pirmininkas Dovydas Bajoras.
Žinoma, tai reiškia, kad už nemokamą viešąjį transportą vis tiek turės sumokėti visi Kretingos rajono mokesčių mokėtojai pildydami miesto biudžetą. Dalis gyventojų tai supranta: „Dirbam, uždirbam, tad ir važiuojam. Pinigų neturėsim – nevažiuosim.“
O kitiems kretingiškiams dabar tai nelabai svarbu, žmonės džiaugiasi galimybe autobusais važinėti nemokamai. Tik kai kurie bijo, kad tai laikinas malonumas.
„Kad veltui veža, tai labai gerai. Bet kiek čia veš? Gal dieną, gal dvi, gal kelias valandas tiktais?“
„Nu kuo daugiau nemokamai. Gerai yra viskas.“
Kretingos valdininkai žada, kad nemokamas viešasis transportas mieste kursuos iki šių metų pabaigos. Tada dar kartą viską perskaičiuos ir spręs ar idėją tęsti.
Kretingoje 24 autobusai per dieną perveža du šimtus keleivių, tad specialistai sako, kad tokiame nedideliame mieste nemokamas viešasis transportas turėtų pasiteisinti.
„Tuose maršrutuose yra minima ritualinių paslaugų teikimo vieta, yra minima mokykla, yra minimas dienos veiklos centras, tai man atrodo, kad tikslai savivaldybės yra labai aiškūs, naudotojai, vartotojai tos paslaugos ir šiaip ar taip yra subsidijuojami, tai šiek tiek daugiau primokėjus iš savivaldybės biudžeto, tai situacija pačiai savivaldybei ir biudžetui tikrai nepablogės, o kaip tik yra tikimybė pasirūpinti socialiai jautriomis grupėmis“, – teigia Klaipėdos universiteto lektorė Gabrielė Burbulytė-Tsiskarishvili.
Kretinga nėra pirmasis miestas, kuriame veikia nemokamas viešasis transportas. Šilalėje tokia idėja pasiteisino. Kol paslauga buvo mokama, viešuoju transportu naudojosi vos keli procentai vietinių, dabar autobusais keliauja dauguma gyventojų. Tad ir miestelis kvėpuoją grynesniu oru ir žmonėms, sako, labai patogu.