Antrus metus iš eilės SEB banko atlikta mažų ir vidutinių įmonių apklausa rodo, kad Šiaulių apskrities įmonių nuotaikos pamažu gerėja. Lyginant su 2012 metų tyrimu, kai įmonės teikė prognozes 2013-iesiems, beveik dešimtadaliu (9 proc.) sumažėjo pesimistiškai verslo perspektyvas vertinančių ir apyvartos mažėjimo besitikinčių įmonių. Šios įmonės papildė nuosaikių optimistų, šiemet laukiančių iki 10 proc. apyvartos padidėjimo, gretas. Tokio augimo iš viso tikisi kas septinta (69 proc.) Šiaulių apskrities maža ir vidutinė įmonė.
Vis tik, pasak banko prezidento pavaduotojo ir Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktoriaus Virginijaus Doveikos, apklausa, kurią SEB bankas atliko 2013 metais vykstant mažų ir vidutinių įmonių konsultavimo kampanijai, rodo, kad nuosaikus požiūris visoje Lietuvoje, taip pat ir Šiaulių apskrityje, į ateitį išlieka. „Planuojamas santūrus apyvartos didėjimas, vėstantis eksporto įkarštis, nuosaiki naujovių pasiūla ir investicijų prognozės rodo, kad šio segmento įmonės vis dar atsargiai vertina besikeičiančią ekonomikos aplinką ir renkasi saugesnį verslo plėtros modelį“, – sako V. Doveika.
Tikisi iki 10 proc. apyvartos augimo
Didesnė dalis Šiaulių apskrities mažų ir vidutinių įmonių (69 proc., 2012 metais – 60 proc.) tikisi, kad jų metinė apyvarta 2014 metais padidės iki 10 procentų. Tokio augimo tikisi toks pats procentas visos Lietuvos įmonių.
Didesnio – 15 proc. ir daugiau – apyvartos augimo Šiaulių apskrityje tikisi 16 proc. (2012 metais – 16 proc.). Tuo tarpu ta įmonių, kurios planuoja apyvartos mažėjimą, dalis per metus čia sumažėjo iki 15 procentų.
„Pagal apskritis tai yra vieni ryškiausių teigiamų pokyčių, rodančių, kad Šiaulių regione įmonės mato daugiau galimybių dirbti pelningiau. Gerėjančioms verslo nuotaikoms įtakos turi pamažu atsigaunanti gyventojų perkamoji galia, taip pat lūkesčiai dėl vidaus rinkos augimo. O tai, žinoma, formuoja ir kitus verslininkų planus, būtent labiau orientuotus į vietinę paklausą“, – sako V. Doveika
Planuoja kuklesnę eksporto plėtrą
Kaip ir būdinga mažoms ir vidutinėms įmonėms, vidaus rinka ir toliau išlieka pagrindine jų veiklos rinka – 69 proc. apklaustų įmonių iš visos Lietuvos nurodė, kad šiemet savo veiklą koncentruos vietinėje rinkoje (2012 metais tokių buvo 61 proc.). Vis tik Šiaulių apskritis išsiskiria tuo, kad čia tokių įmonių yra daugiausia – aštuonios ir dešimties šio segmento įmonės visus pajėgumus skirs Lietuvos poreikiams (79 proc.).
Tai lemia, kad Šiaulių apskrities įmonės įžvelgia mažiausiai eksporto plėtros galimybių: žengti į naujas rinkas arba plėstis esamose planų turi tik penktadalis (21 proc.) čia veikiančių mažų ir vidutinių įmonių.
„Regioninis verslas visada yra labiau orientuotas į vietinę rinką. Be to, eksporto patrauklumą mažina kaimynių šalių, pavyzdžiui, Rusijos, Ukrainos, politinis ir ekonominis nestabilumas. Antra vertus, gerai, kai įmonės mato augančias perspektyvas vietinėje rinkoje“, – sako V. Doveika.
Tyrimo duomenimis, tos įmonės, kurios planuoja eksporto plėtrą, dažniau renkasi saugesnį kelią, t. y. plėtrą dabartinėse užsienio rinkose.
Šiaulių apskrities įmonės turi daugiausia planų investuoti
Lietuvoje 2014 metais investicijas planuoja trečdalis (34 proc.) mažų ir vidutinių įmonių – tiek pat, kaip ir prognozuodamos 2013 metų veiklos rezultatus. Tačiau analizuojant tyrimo duomenis pagal apskritis, matyti, kad Šiaulių apskrityje įmonės turi bene daugiausia investicinių planų – beveik kas antra maža ir vidutinė šio regiono įmonė (48 proc.).
Pasak V. Doveikos, tam yra paaiškinimas, susijęs su tuo, jog Šiaulių regione veikia daug transporto ir logistikos bendrovių, kurios ir sudaro nemažą dalį planuojančių investuoti įmonių. „Šiemet matome, kad didžiausią investicijų šuolį planuoja būtent šio sektoriaus įmonės ir tai sietina su būtinu nusidėvėjusio transporto parko atnaujinimu, kadangi transporto sektorius, ypač regionuose, per krizę ir iš karto po jos beveik neinvestavo“, – pastebi V. Doveika.
Apklausos duomenimis, trečdalis (35 proc.) Šiaulių apskrities įmonių investicijoms ketina skirti daugiau kaip 30 tūkst. eurų, kiek daugiau negu dešimtadalis (13 proc.) – iki 30 tūkst. eurų.
Didesnė dalis įmonių naujų produktų ar paslaugų nesiūlys
Pristatyti naujų produktų ar paslaugų šiemet planuoja kas penkta maža ir vidutinė Šiaulių apskrities įmonė (20 proc.). Vis tik, kaip ir visoje Lietuvoje, taip ir Šiaulių regione, daugiau negu pusė bendrovių (visoje Lietuvoje – 58 proc., Šiaulių apskrityje – 62 proc.) naujovių savo veikloje neplanuoja.
„Nors naujovių žadančių įmonių skaičius vis dar nedidelis, vis labiau auganti vidaus konkurencija ateityje skatins įmones stiprinti savo pozicijas rinkoje siūlant naujus produktus ar paslaugas“, – sako V. Doveika.