1871-ieji: Jacobas Davisas ir Levis Straussas atranda džinsus
Ir kas galėjo pagalvoti, kad kietos ir sunkios darbininkų kelnės, kurias Jacobas Davisas ir jo verslo partneris Levis Straussas ėmėsi siūti amerikiečių darbininkams 1870-aisiais, taps tikru stiliaus fenomenu?! Šiuo metu be džinsų savo gyvenimą sunkiai įsivaizduoja ne tik darbininkai – jų spintoje turi visi, nuo kūdikių iki pensininkų!
1901-ieji: lietpalčio idėja
Dabar be klasikinio diržu sujuosiamo lietpalčio neįsivaizduojame nei rudens, nei pavasario. O praėjusio amžiaus pradžioje tai buvo originalus firmos „Burberry“ kūrinys D. Britanijos kareiviams – kad lyjant lietui neperšlaptų uniforma. Variacijų tokio lietpalčio tema ir šiandien ant podiumų – gausybė, o „Burberry“ išaugo iki visame pasaulyje žinomo prabangaus prekės ženklo.
1915-ieji: korsetų eros pabaiga
Nors korseto kaip nereikalingo mados relikto atmetimas dažniausiai siejamas su Coco Chanel vardu, vis dėlto mados ekspertai dėkoja Brodvėjaus aktorei Violetai Romer, kuri pirmoji išdrįso nusifotografuoti su laisva, tiesia suknele iki kelių. Ilgų sijonų ir suveržtos talijos laikais tai buvo tikra avantiūra!
1926-ieji: pirmoji maža juoda suknelė
Suprasdama, kad kiekvienai moteriai yra būtina suknelė, tinkanti visiems gyvenimo atvejams, genialioji Coco Chanel sukūrė drabužį, kurį dabar vadiname tiesiog maža juoda suknele. Amerikiečių žurnalas „Vogue“, kuriame pasirodė ši suknelė, jau tada prognozavo, kad šis apdaras taps visų moterų uniforma. Argi ne taip ir nutiko?
1946-ieji: sunkus bikinio kelias į šlovę
Atviras dviejų dalių maudymosi kostiumėlis sukurtas 1946 metais, jis pavadintas Ramiojo vandenyno Bikini atolo vardu, kur buvo atliekami branduoliniai bandymai. Tikėtasi, kad bikinis taps tikra bomba mados pasaulyje. Ir tapo. Tik prabėgus beveik penkiolikai metų, 1960-aisiais. Nes iki tol jis moterims atrodė pernelyg apnuoginantis kūną ir nepriimtinas, bet, kai išpopuliarėjo daina “Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini", buvo pripažinti ir bikiniai.
1947-ieji: moteriškumo triumfas
Po I ir II pasaulinių karų įsivyravęs savotiškas minimalizmo kultas baigiasi. Christian Dior skelbia moteriškumo triumfą ir sukuria siluetą, kuris dabar vadinamas moterimi gėle: pabrėžtinai įliemenuotas juosmuo ir į apačią stipriai platėjantis sijonas. Moteriška, elegantiška ir subtilu.
1959-ieji: maža marga suknelė
Kartais dar vadinama Lilly suknele, nes 1959 nuobodžiaujanti turtingų tėvų dukra Lilly Pulitzer nusprendė prekiauti sultimis. Deja, į dienos pabaigą pastebėjo, kad jos vienspalviai drabužiai visi nusėti dėmių, o citrusinių vaisių sultys netgi vietomis išgraužė spalvą. Taigi gudruolė paprašė savo siuvėjo sukurti rūbą, ant kurio nesimatytų užtiškusių sulčių ir išblukusių dėmių. Taip atsirado berankovė margaspalvė suknelė, kuri išpopuliarėjo labiau nei sultys, kuriomis prekiavo Lilly.
1965-ieji: tegyvuoja mini!
Vis dar neaišku, kas vis dėlto pirmasis sukūrė tai, be ko šiandien neįsivaizduojama mada – mini sijoną. Laurus galima priskirti ir prancūzų dizaineriui futuristui Andre Coureges, ir britų dizainerei bei mados ikonai Mary Quant. Ir vis dėlto svarbiausia – kad mini ilgis visiems laikams pakeitė mados istoriją ir netgi savaip pakoregavo grožio industrijos plėtrą: manoma, kad būtent dėl mini mados viso pasaulio gražuolės ūmai atrado celiulitą, iki tol nelaikytą nei sveikatos, nei estetine problema – juk jo tiesiog nesimatydavo!
1974-ieji: pankų eros pradžia
Kaip tik tais metais jauna ir perspektyvi dizainerė Vivienne Westwood atidaro parduotuvę „Sex“ Kings Roude. Nuo to laiko ji vadinama pankų motina – nes būtent šiai charizmatiškai moteriai turėtume dėkoti už suplėšytų džinsų, žiogelių, naudojamų vietoj aksesuarų, spygliuotų apyrankių ir apskritai „savos gamybos“ madą.
1977-ieji: sportinė liemenėlė
Vermonto studentė Lisa Lindahl buvo tikra bėgimo entuziastė, įveikdavo po 30 mylių per savaitę. Kaip ir daugybė sportuojančių moterų, Lisa patyliukais keiksnojo nepatogią liemenėlę, kuri bėgant nebeatlikdavo savo funkcijos ir nebeprilaikydavo krūtinės. Padedama dviejų bičiulių, mergina susiuvo dvi vyriškų sportinių kelnaičių juosmens dalis – ir štai jums puiki liemenėlė! Merginos vėliau įkūrė kompaniją „Jogbra“ ir tapo vienomis garsiausių apatinių rūbų, skirtų sportuojančioms moterims, kūrėjų.
1983-ieji: marškinėliai su užrašu
Kokių tik užrašų bei logotipų šiandien galime pamatyti ant marškinėlių! O juk prasidėjo viskas taip neseniai – vos prieš tris dešimtmečius! Tuomet dizainerė iš Londono Katherine Hamnett, pristatydama savo kolekciją, parodė publikai marškinėlius su užrašytu šūkiu „Rinkis gyvenimą“. Nuo tada marškinėliai tapo savotiška lenta ir politiniams šūkiams, šmaikščioms frazėms ir netgi reklaminiams logotipams.
2000-ieji: legalizuota batelių aistra
Amžių sandūroje pasaulis išvydo pirmąsias „Sekso ir miesto“ serijas. Kai Carrie Bradshaw kartojo, kad ji myli savo Choo, daugybė moterų tik iš konteksto sprendė, kad tai – bateliai. Bet neprabėgo nė metai, kaip Jimmy Choo bei Manolo Blahnik prekės ženklai tapo kultiniais, o pomėgis pirkti batelius pripažintas kone kiekvienos savimi besirūpinančios moters privalumu.
Parengė L. Mureikaitė